آيت الله العظمی مكارم

  به جای علوم غرب به سراغ قرآن بروید 


  امروز مسلمانان اگر بخواهند عزيز شوند بايد تعاليم فراموش شده قرآن را اجرا کنند و بجاي دست گدايي به سوي دانشگاه ها و علوم انساني غرب، به سراغ قرآن کریم بروند. 

  به گزارش مرکز خبر حوزه، حضرت آیت الله مکارم شیرازی، صبح امروز در بحث تفسيري که با حضور طلاب و فضلای حوزه علمیه قم در مدرسه علمیه امیرالمومنین (ع) برگزار شد، اظهارداشتند: برای تفسیر قرآن کریم مقدماتي از جمله آشنايي با عظمت قرآن مجيد لازم است و براي پي بردن به این عظمت گاهي باید قرآن را با قرآن گاهی با سنت نبوی و کلام معصومین (ع) تفسیر کرد.

معظم له افزودند: امام علي (ع) درباره اهمیت و فضیلت قرآن کریم سخنان بسیاری گفته‌اند كه شبيه و مانندی ندارند، ایشان در خطبه 198 نهج البلاغه بخش های مهمي از عظمت قرآن مجيد را بیان کرده؛ به نحوی که 42 ويژگي و فضيلت را برای آن ذکر کرده‌اند.

*قرآن، بهار دل‌های فقها و دانشمندان

ایشان با اشاره به فرازهایی از این خطبه ادامه دادند: خداوند قرآن را براي سيرابي عطش دانشمندان، بهار دل هاي فقيهان و انديشمندان و جاده اي برای صالحان قرار داد، قرآن دوايي است كه بعد از آن دردي نخواهد بود و نوري است كه با آن ظلمتي نيست، ريسماني است كه دستگيره هاي آن مطمئن است و پناهگاهي است كه قله آن بسيار مرتفع است.

این مفسر قرآن کریم بیان داشتند: قرآن مايه عزت براي كساني است كه ولايت قرآن را بپذيرند، محل امني قرار برای کسانی كه در حوزه قرآن وارد شوند و مايه راهنمايي است براي كساني كه پشت سر قرآن راه بروند.

معظم له عنوان کردند: این کتاب آسمانی مايه پيروزي و نجات كساني است كه با آن استدلال كنند آن را بكار گيرند، همچنین مركب راهواري براي افرادی كه به آن عمل كنند، است و حكم قاطعي براي كساني است كه با آن قضاوت می کنند.

*عطش خود را با قرآن برطرف کنیم

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به این فراز نهج البلاغه که قرآن آبي است كه عطش دانشمندان را فرو مي نشاند، اظهارداشتند: سه چهارم کره زمین آب و يك چهارم آن خشكي است، همچنین بدن انسان نيز تقريبا سه چهارم آن آب است؛ بنابراین نياز انسان به آب ضروري است و بدون آن دوام نمي آورد، بر این اساس روح انسان نيز به آب نياز دارد؛ آب روحاني ما قرآن مجيد است.

معظم له افزودند: قرآن بهار دلها است، اگر فصل بهار را دقت کنید دو موضوع مهم در بهار دیده می شود، یکی عظمت خدا که توحید را می رساند و دیگری معاد که بیدار شدن حیوانات و درختان از خواب زمستانی است؛ بنابراین بهار هم فصل توحيد است و هم فصل معاد است، قرآن نيز بهار دل ها است يعني آشنايي با آن توحيد و هم معاد را در وجود آدمي كامل مي كند.

ایشان گفتند: كساني كه در مسائل فرعي و شرعی مي لنگند، توحيد و معاد آنان ناقص است، اما كسي كه توحيدش کامل است خدا را در همه جا مي بيند و كسي كه معاد را باور داشته باشد اين همه خلاف نمی‌‌کند و رشوه نمي خورد.

این مفسر قرآن کریم ادامه دادند: قرآن انسان را، انسان مي كند، اگر مي خواهيد آدم شويد، با قرآن آشنا شويد و رمز آدم شدن در قرآن، آشنايي با مبدا و معاد است.

ایشان گفتند: قرآن کریم نوري است كه ظلمتي با آن نيست؛ يعني همه نورهاي مادي روزي ظلمت پيدا مي كند و خاموش مي شود، ولی قرآن این گونه نیست.

*قرآن؛ دارویی که هیچ عوارض منفی ندارد

حضرت آیت الله مکارم شیرازی عنوان کردند: بسياري از داروها دوره اي اثر دارند و بعد از يكي دو سال بيماري بر مي گردد و ريَشه كن نمي شود، ولی قران دارويي است كه بعد از آن بيماري برنمي گردد، یعنی فساد اخلاقی و انحراف ها و رذايل اخلاقي همه اين بيماري ها را ريشه كن مي كند.

معظم له بیان داشتند: قرآن براي كساني كه ولايت قرآن را بپذيرند، کسانی که در سايه قرآن باشند عزيز و آبرو مند هستند.

معظم له در پایان خاطرنشان کردند: امروز مسلمانان اگر بخواهند عزيز شوند بايد تعاليم فراموش شده قرآن را اجرا کنند و بجاي دست گدايي به سوي دانشگاه ها و علوم انساني غرب، به سراغ قرآن کریم بروند، البته قرائت و حفظ قرآن خوب است ولي پذيرش آن و الگو و اسوه قرار دادن اهمیت دارد.