احکام فضای مجازی


3-احکام فضای مجازی
1/3-حضوردرفضای مجازی  
 س1)حضوردرفضای مجازی چه حکمی دارد؟                                                                                                                                                                              ج) فضای مجازی وشبکه های اجتماعی تیغی دو لبه هستند که هم می توان از آنها به عنوان ابزاری برای انتشار ناهنجاری ها، شایعات، اخبار دروغ و مطالب نامناسب استفاده کرد و هم می توان آنها را در نقش رسانه ای قدرتمند برای اطلاع رسانی به کاربران و انتشار محتوای علمی، فرهنگی و دینی ومذهبی مورد استفاده قرار داد؛ ولذا در صورتیکه مفسده ای درآن نباشد وازآن استفاده درست شود،حضور اشکالی ندارد؛ ولی درصورتی که مستلزم مفسده(مانند: ترویج فساد، نشر اکاذیب و مطالب باطل) بوده و یا خوف ارتکاب گناه باشد و یا موجب تقویت دشمنان اسلام و مسلمین شود و یا خلاف قوانین و مقررات نظام جمهوری اسلامی باشد،حضور جایز نیست.(سایت لیدر،سایت رسمی مقام معظم رهبری مدظله العالی ،استفتاءات جدید،1/6/1395)
س2) استفاده از نرم افزارهای مجازی وشبکه های اجتماعی چه حکمی دارد؟                                                                                                                      ج)به طور کلی استفاده از شبکه‌های اجتماعی و مانند آن اگر مستلزم مفسده (مانند ترویج فساد ، نشر اکاذیب و مطالب باطل، ضرر به اسلام و مسلمین) بوده و یا خوف ارتکاب گناه باشد و یا خلاف قوانین و مقررات نظام جمهوری اسلامی باشد جایز نیست و تشخیص موضوع به عهده مکلف است   (سایت لیدر،شماره استفتاء: 513209    تاریخ استفتاء: 20/11/1393)
س3)عضویت در کانال ها و گروه های مجازی که به شایعه پراکنی علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی می پردازند یا محتوای غیردینی و غیراخلاقی دارند و خود این عضویت فارغ از تاثیرپذیری در این کانال ها، ممکن است موجب تشویق و تقویت گرداننده گان این کانال ها شود از نظر شرعی چه حکمی دارد؟
ج) اگر موجب ترویج و تقویت آنها می شود جائز نیست. (  همان، شماره استفتاء: 851390    تاریخ استفتاء: 23/12/1396)
 
س4) ورود نیروهای مسلح  به عرصه پيشگيري و مقابله با جرائم اينترنتي با توجه به اينكه اغلب جرائم و تخلفات ضداخلاقي مي باشد چه حكمي دارد؟                                                                                                                                                                                                                                                ج) ورود به عرصه پيشگيري و مقابله با جرائم اينترنتي از وظائف شخصي نیروهای مسلح نبوده و طبعاً با توجه به خوف وقوع در حرام جايز نیست؛البته در صورتی که  براي آنها، به عنوان وظيفه مقرر شود،در چهارچوب دستورالعمل و ضوابط مصوب ، افراد آموزش ديده با رعايت كليه مسائل شرعي مي توانند به عنوان تكليف وارد عمل شوند.
س5)با توجه به حجم فزاینده ایجاد شبهات اعتقادی و دینی در فضای مجازی آیا حضور و فعالیت عناصر فرهیخته که از توان پاسخ گویی به شبهات برخوردارند در این فضاها وجوب شرعی دارد؟ج) موارد مختلف است. به طور کلی فرقی بین فضای مجازی و غیر آن نیست. اگر شرایط آن باشد، باید اقدام کنند. (همان،   شماره استفتاء: 851393    تاریخ استفتاء: 23/12/1396)
س6)اگرسازمان یانهادی ،استفاده ازفضای مجازی یاشبکه های اجتماعی رابرای کارکنان زیرمجموعه ،ممنوع اعلام نماید ،تخطی ازاین امر،چه حکمی دارد؟                                                                                                                                                                                                                                ج)اقدام برخلاف ضوابط ومقررات ودستورالعملها جایز نیست.
س7) موارد استفاده نیروهای مسلح  از ماهواره استاني در محيط سازماني و غير سازماني چه حكمي دارد؟                                              ج) موضوع استفاده از ماهواره دو مسئله دارد :                                                                                                                        الف ) نصب آنتن ماهواره    ب ) استفاده از برنامه هاي دريافتي از طريق ماهواره.                                                                                                                              در خصوص مسئله الف، مقام معظم رهبري   فرموده اند : «دستگاه آنتن ماهواره اي از اين جهت كه ، صرفاً وسيله اي براي دريافت برنامه هاي تلويزيوني است كه هم برنامه هاي حلال دارد و هم برنامه هاي حرام ، حكم آلات مشترك را دارد. لذا خريد و فروش و نگهداري آن براي استفاده در امور حرام ، حرام است و براي استفاده هاي حلال جايز است. ولي چون اين وسيله براي كسي كه آن را در اختيار دارد زمينه دريافت برنامه هاي حرام را كاملاً فراهم مي كند و گاهي نگهداري آن مفاسد ديگري را نيز در بر دارد ، خريد و نگهداري آن جايز نيست مگر براي كسي كه به خودش مطمئن است كه استفاده حرام از آن نمي كند و بر تهيه و نگهداري آن در خانه اش مفسده اي هم مترتّب نمي شود، لكن اگر قانوني در اين مورد وجود داشته باشد بايد مراعات گردد».                                                                                                   در خصوص مسئله ب ، يعني استفاده از برنامه هاي ماهواره ، حكم آن مانند استفاده از هر برنامه ديگر است و دقيقاً بايد موازين شرعي رعايت شود ؛ و چنانچه مستلزم مفسده باشد ویا خوف وقوع در حرام و گناه وجود داشته باشد ، و يا القا كننده شبهات فكري و عقيدتي باشد، در اين صورت استفاده جايز نيست.
 
2/3-ازفضای حقیقی تامجازی                              
 
1-غیبت ودیگرگناهان درفضای مجازی وتفاوت باحقیقیس1)آیا شنیدن غیبت و تهمت در فضای مجازی نیز حرام است؟                                                                                                                                         ج)در احکام غیبت و تهمت، فرقی بین فضای مجازی و حقیقی نیست  . (لیدر، شماره استفتاء: 855770    تاریخ استفتاء: 14/1/1397)
 
س2)آیا استهزاء و مسخره کردن دیگران در فضای مجازی نیز حرام است یا باید صریح و رودررو باشد؟
ج)فرقی ندارد. (لیدر،   شماره استفتاء: 865434    تاریخ استفتاء: 17/2/1397)
س3)آیا افشاء و تبیین مواضع سیاسی و فکری افراد منحرف،‌ در فضای مجازی شرعا جایز است؟
ج)اگر مصداق امر به معروف و نهی از منکر باشد و ضوابط شرعی(مانند پرهیز از دروغ،غیبت،تهمت و..) در این زمینه رعایت شود مانعی ندارد ( شماره استفتاء: 855771    تاریخ استفتاء: (14/1/1397)
س4) آیا دفاع از مومنی که مورد اتهام قرار گرفته است، واجب است؟ در صورت وجوب دفاع، اگر این اتهام از طریق شبکه های مجازی وارد شده باشد، تکلیف چیست؟                                                                                                                                               ج)اگر در ضمن غیبت باشد یا از مصادیق نهی از منکر محسوب شود با تحقق شرائط آن واجب است.                                                  (شماره استفتاء: 865425 ،  تاریخ استفتاء: 17/2/1397)
س7)عضویت در کانال ها و گروه های مجازی که به شایعه پراکنی علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی می پردازند یا محتوای غیردینی و غیراخلاقی دارند و خود این عضویت فارغ از تاثیرپذیری در این کانال ها، ممکن است موجب تشویق و تقویت گرداننده گان این کانال ها شود از نظر شرعی چه حکمی دارد؟                                                                                                                                          ج)اگر موجب ترویج و تقویت آنها میشود جائز نیست (لیدر،   شماره استفتاء: 851390    تاریخ استفتاء: 23/12/1396)
س8)اگر به راستگویی و درستی مدیر کانال در فضای مجازی اطمینان باشد، این امر مجوزی برای ارسال خبرهایی که با آبروی افراد یا مجموعه ای مرتبط باشد،می شود؟
ج) صرف اطمینان به صحت خبر، مجوز ارتکاب غیبت و یا هتک مؤمن نمی باشد.  (لیدر، شماره استفتاء: 855763  تاریخ 14/1/1397)
4-ارتباط بانامحرم  درفضای مجازی                                                                                                                                                                                       س1)آیا شوخی با نامحرم در فضای مجازی با حقیقی فرق دارد؟ حکم  صحبت یا شوخی با نامحرم به شکل صوتی، تصویری یا نوشتاری و نیز فالو یا لایک کردن جنس مخالف  چیست؟                                                                                                                                                                                           ج) بطورکلی ارتباطی که موجب مفسده باشد و یا خوف وقوع درحرام وجود داشته باشد حتی در فضای مجازی هم جائز نیست. (لیدر، شماره استفتاء: 855760  تاریخ استفتاء: 14/1/1397)
س2)آیابرقراری ارتباط میان دختر وپسرها درفضای مجازی مانند تلگرام واینستاگرام چه حکمی دارد؟
ج) بطورکلی هر گونه ارتباط بین دختر و پسر، قبل از ازدواج، اعم از ارتباط مستقیم و غیر مستقیم، اگر با قصد لذت (جنسی) باشد و یا خوف فتنه و ترس افتادن به گناه در آن وجود داشته باشد، جایز نبوده و اشکال دارد. اما ارتباط شغلی و حرفه ای و علمی و تحصیلی، اگر باعث فتنه و مفسده نشود و موازین شرع در آن رعایت شود، اشکال ندارد.
س3)آیا تشکیل گروههای گفتگو در بین افراد نامحرم فامیل مثل پسرخاله و دخترخاله در فضای مجازی قبح شرعی دارد؟
اگر موجب مفسده باشد و یا خوف وقوع در حرام باشد جائز نیست. ( شماره استفتاء: 855761    تاریخ استفتاء: (14/1/1397)
س4)چت کردن باجنس مخالف دربحث دینی ومذهبی مثلاحجاب بدون قصدگناهی چه حکمی دارد؟ج)چنانچه منشأ فسادشودوصحبتها تحریک کننده باشد، جایز نیست. وتجربه های مکرر نشان داده است که رابطه های دختران و پسران دام های شیطان است و پیامد های منفی هم دارد .                                                                                                                                   چنانچه صحبت کردن های غیر ضروری با نامحرم از مناسب ترین جایگاه های نفوذ شیطان است. ممکن است ناخود آگاه انسان را به روابط غیر اخلاقی سوق دهد.بله اگر برای ارتباط و صحبت کردن با نامحرم ضرورتی در بین باشد ، مانند سؤال کردن مسائل شرعی از نامحرم و امثال این مورد، و قصد لذت و شهوت هم در بین نباشد و مفسده هم نداشته باشد، اشکال ندارد .
س5)حکم رفاقت با جنس مخالف برای ازدواج در شبکه های اجتماعی چیست؟
ج)به‌طور كلى ارتباط با نامحرم كه مستلزم مفسده بوده و يا خوف ارتكاب گناه در ميان باشد، جايز نيست.
( شماره استفتاء: 777486    تاریخ استفتاء23/3/1396)
5-خواندن صیغه عقد وطلاق  درفضای مجازی                                                                                                                                                                       س1) حکم اجرای صیغۀ عقد از طریق نوشتن و تایپ کردن در فضای مجازی چیست؟                                                                                                 ج)در عقد ازدواج، صیغۀ عقد باید خوانده شود، لذا نوشتن و تایپ در فضای مجازی کافی نیست و عقد، محقق نمی شود. [همین حکم رادارد اجرای طلاق](سایت لیدر، استفتائات جدید، 1/ 9/ 96.)
س2)آیا برای خواندن عقد شناخت طرف مقابل لازم است؟
ج)فی نفسه لازم نیست؛ همین که در عقد مخاطب شما معلوم باشد، کفایت می کند.(لیدراول آذر96)
 
س3)بخشش مدت در فضای مجازی چه حکمی دارد؟مثلا در چت بگوید بقیه مدت را به شما بخشیدم؟
ج)در صورتی که بخشیدن مدت واضح و شفاف باشد و طرف مقابل مطمئن به بخشیدن شود اشکال ندارد و به این بخشیدن ترتیب اثرداده می شود. (   شماره استفتاء: 777485    تاریخ استفتاء: 23/3/96)
 
س4)کسی با شخص در فضای مجازی آشنا شده است و بدون اینکه او را ببیند یا صدایش را بشنود یقین پیدا می کند با او می تواند ازدواج کند آیا می تواند از او وکالت بگیرد و عقد را بخواند؟
ج)کسی که دیگری را به عنوان همسر انتخاب می کند، باید مشخص باشد؛ اگر با ارتباط مذکور مشخص شود و سائر شرائط ازدواج (که در رساله های عملیه آمده ) رعایت شود اشکالی ندارد. (لیدر،شماره استفتاء: 777484    تاریخ استفتاء: 23/3/1396)
 
س5)آیا لازم است در هنگام اجرای صیغه طلاق عدلین حضور فیزیکی در مجلس داشته باشند یا از طریق مجازی (اینترنت) نیز اگر شاهد بر اجرای صیغه باشند کافی است؟                                                                                                                                                                                             ج)حضور فیزیکی لازم نیست لکن شنیدن صیغه طلاق ولو به وسیله تلفن یا بلندگو در زمان اجراى صیغه طلاق شرط است.       ( شماره استفتاء: 442319    تاریخ استفتاء: 2/3/1393)
س6) اگر شبکه های اجتماعی موجب طلاق و جدایی زن و شوهر شوند، استفاده از آنها برای آنان چه حکمی دارد؟                                                 ج)استفاده جایز نیست. (استفتاءازدفتر مقام معظم رهبری،29/11/1394)
س7)آیاخواندن صیغه عقدموقت درفضای مجازی - برای حلال شدن رابطه مجازی- چه حکمی دارد؟                                                                 ج)نوشتن کافی نیست اماخواندن عقدبه صورت تلفنی وامثال آن بارعایت شرایط لازم اشکال ندارد،برحسب فتوای حضرت امام قدس سره اذن پدر ویاجدپدری لازم وبرحسب فتوای مقام معظم رهبری مدظله العالی بنابراحتیاط واجب است .
6- امربه معروف ونهی ازمنکرونهی درفضای مجازی                                                                                                                                                              قرآن کریم، امت اسلام را بهترین امت دانسته،چون امر به معروف و نهي از منکر در این امت، انجام مي شود.امر به معروف و نهي از منکر از واجبات کفایي است، که در منابع تشریع اسلام،شارع مقدس شرایطي را براي این فریضه بزرگ قرار داده است،که با تحقق آن شرایط،واجب ميشود. چهار شرط اصلي ،که مورد اتفاق همه فقها ميباشد، عبارتند از: علم وآگاهي، احتمال تأثیرگذاري ،اصرار بر گناه و نبودن ضرر و مفسده ؛شرایط امر به معروف و نهي از منکر در فضاي مجازي همان شرایط امر به معروف و نهي از منکر در فضاي واقعي است؛ لذا در فضاي مجازي نیز ميتوان با دارا بودن شرایط، امر به معروف ونهي از منکرانجام داد .
س)آیا امر به معروف و نهی از منکر در فضای مجازی هم واجب است و ترک آن حرام ؟                                                                                                ج) درفضای مجازی هم اگر شرایط امربه معروف و نهی از منکر باشد نباید امر و نهی ترک شود.
7- پاسخگویی به شبهات درفضای مجازی                                                                                                                                                                       س)تکلیف کسانی که مطلب انحرافی (خلاف عقاید دینی یا باورهای مکتبی) در فضای مجازی مشاهده می کنند و احتمال انحراف برای سایر اعضاء کانال می دهند،چیست؟ج)پاسخ به شبهاتی که باعث انحراف می شود واجب کفایی است واگرنتوانند خودپاسخگو باشند، می‌توانند به متخصصان در آن رشته مراجعه کنند، تا آنان اقدام به جواب صحيح و متقن نمايند. (  شماره استفتاء: 851391    تاریخ استفتاء: 23/12/1396)
3/3- خانواده و فضای مجازی  
1)اجازه زن برای ورود به فضای مجازی                                                                                                                                                                                      س1) آیا حضور و فعالیت زن بدون اذن شوهر در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی جایز است؟                                                                              ج) اذن شوهر لازم نیست، مگر اینکه موجب تضییع حق شوهر و یا تصرف در اموال او شود.(لیدر،1/2/1398)
س2)چت کردن افرادمتاهل بی اجازه همسر چه حکمی دارد؟
ج) هر گونه ارتباط بین زن و مرد نا محرم ، اعم از ارتباط مستقیم و غیر مستقیم، اگر با قصد لذت (جنسی) باشد یا خوف فتنه و ترس افتادن به گناه در آن ارتباط وجود داشته باشد، جایز نبوده و اشکال دارد.
 
2)کودکان وفضای مجازی                                                                                                                                                                                                             س1) آیا کودکان می توانند از رایانه و اینترنت استفاده کنند و با آنها فیلمهای مختلف را ببینند یا وارد فضای مجازی شوند؟                                           ج) در صورتی که مفسده داشته باشد و برای کارهای غیر اخلاقی استفاده شود، اشکال دارد.                                                                                  (استفتاء از دفتر معظم له، 13/ 11/ 93.)
س2) خرید کامپیوتر، لپ تاپ و گوشی هوشمند برای کودکان و نوجوانان (در صورتی که احتمال مفسده توسط سایتهای غیر اخلاقی وجود داشته باشد)، جایز است؟
ج)اگر والدین یقین ندارند که کودکان و نوجوانان در راه حرام استفاده می کنند جایز است (استفتاءات جدید، 20/ 6/ 93.)
 
3)نظارت والدین بر فعالیت فرزندان در فضای مجازی
س1) برخی از والدین برای اینکه به فعالیتهای فرزندان خود در فضای مجازی اشراف و آگاهی داشته باشند، نرم افزارهایی را بر روی رایانه نصب می کنند تا مواظب آنها باشند و در صورت نیاز، به آنها تذکرات لازم را بدهند. آیا این کار جایز است؟
ج) اگر برای مصالح تربیتی و حفظ فرزند باشد، جایز است (همان،5/ 8/ 93.)
 
4)فضای مجازی وافت تحصیلی
س1) اگر انجام بازیهای اینترنتی سبب افت شدید تحصیلی یا مردود شدن شود، آیا در این صورت بازی کردن جایز است؟
ج)آفت تحصیلی سبب حرمت انجام بازی رایانه ای نمی شود، مگر برای کسی که درس خواندن برای او واجب باشد.             
 
5)چت در دوران نامزدی                                                                                                                                                                                                       س1) ارتباط پیامکی  دردوران نامزدی چه حکمی دارد؟                                                                                                                                                            ج)باید از بیان مطالبی که محرک شهوت و یا مناسب زن و شوهر شرعی است، اجتناب شود .                                                                    (سایت لیدراستفتائات جدید، احکام نگاه، ارتباط با نامحرم)                                                                                                                    س2) با دخترى نامزد هستم، خانواده‌هاهم درجريان هستندآيا مى‌شود براى هم از طريق اينترنت پيام يا ايميل بفرستيم؟روابط ماتاچه حدّى شرعى است؟ (عقد يا صيغه هم به هيچ وجه فعلاً ممکن نيست).ج) بايد از بيان مطالبى که محرّک شهوت و يا مناسب زن و شوهر شرعى باشد، اجتناب کنيد.
 
6)ترس از فرزندآوری
سؤال: اگر محتوای بعضی از بازیهای رایانه ای و آنلاین موجب شود که زنان از فرزندآوری ترس داشته باشند و عمداً باردار نشوند و خود و خانواده را از نعمت فرزند محروم کنند، آیا استفاده از این بازیها برای زنان جایز است؟
هر نوع بازی رایانه ای یا برنامه ای که مفسده داشته باشد یا مقدمۀ مفسده باشد، استفاده از آن جایز نیست             .
 
7)طلاق و جدایی زن و شوهر
سؤال: اگر شبکه های اجتماعی موجب طلاق و جدایی زن و شوهر شوند، استفاده از آنها برای آنان چه حکمی دارد؟
مقام معظم رهبری: جایز نیست.
8)دیدن فیلمهای مستهجن توسط زن وشوهر                                                                                                                          س1)آیا دیدن فیلم های شهوت انگیز برای فرد متأهل جایز است؟                                                                                                 ج) اگر دیدن آن ها به قصد تحریک شهوت باشد و یا موجب تحریک آن شود، جایز نیست. (اجوبه،س1200)
س2) آیا برای زن و شوهر دیدن فیلم های ویدئویی جنسی در خانه، جایز است؟ آیا برای فرد مبتلا به قطع نخاع، دیدن این فیلم ها به قصد تحریک شهوت و تمکن از نزدیکی با همسرش، جایز است؟ج. برانگیختن شهوت توسط فیلم های ویدئویی جنسی جایز نیست.(همان،س۱۲۰۴.)
س3)ديدن فيلم‌هاى مستهجن و حاوى منكرات،توسط زن وشوهر چه حکمی دارد؟                                                                                                 ج)موجب تقويت هواهاى شيطانى نفس، ‏تضعيف اراده و ايمان و زمينه‌ساز ترتّب مفاسد و گناهان بوده و به هيچ وجه جايز ‏نيست. ( شماره استفتاء: 174140 تاریخ استفتاء: 9/8/1390)
س4) اگر فردی با حرفهای همسرش از طریق چت یا تلفن و همزمان گاه با لمس خود ارضاء شود ایا این کار استمناء حرام هست یا خیر؟        ج)اگر بدون لمس خودش باشد اشکال ندارد اما اگر همزمان خودش را لمس کند جائز نیست.( شماره استفتاء: 848641 تاریخ استفتاء: 12/12/1396)
9)دیدن ماهواره از طریق اینترنت
سؤال: آیا اعضای خانواده مجازند شبکه های ماهواره ای را از طریق اینترنت مشاهده کنند؟
چون این وسیله برای کسی که آن را در اختیار دارد، زمینۀ دریافت برنامه های حرام را کاملاً فراهم می کند و گاهی نگهداری آن مفاسد دیگری را نیز در بر دارد، خرید و نگهداری آن جایز نیست، مگر برای کسی که به خودش مطمئن است که استفادۀ حرام از آن نمی کند و بر تهیه و نگهداری آن در خانه اش مفسده ای هم مترتب نمی شود؛ لکن اگر قانونی در این مورد وجود داشته باشد، باید مراعات گردد.
10)فضای مجازی وترک واجبات
س1) اگر استفاده از فضای مجازی، شبکه های اجتماعی و بازیهای اینترنتی، موجب شود انسان از کارهای واجب (مانند اطاعت از دستورات والدین، صلۀ رحم، تحصیل علم و...) باز بماند، استفاده از آنها برای او جایز است؟
ج) این امور اگر از نوع حلال آن باشد، با ترک صلۀ رحم یا ترک اوامر والدین، حرام نمی شوند؛ ولی باید بداند هر کاری که موجب اذیت و آزار والدین شود، حرام و گناه کرده است؛ ولی استفاده از فضای مجازی، شبکه های اجتماعی و بازیهای اینترنتی، حرام نمی شوند (استفتاء از دفتر معظم له، 1/ 6/ 94.)
س2) اگر حضور در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی سبب قضا شدن نماز کاربران شود، آیا کار با فضای مجازی برای آنها جایز است؟
حضور در فضای مجازی برای آنها حرام است.( همان، 17/ 3/ 94.)
11)متفرقه                                                                                                                                                          س1)آیافرزند مجاز به تخریب ماهواره ای که پدرنصب نموده است می باشد؟                                                                                 ج) بطور كلى استفاده حرام از ماهواره مطلقاً جايز نيست و استفاده حلال هم تابع قوانين و مقررات نظام جمهورى اسلامى است؛و در فرض سؤال اگر پدر و یا سایر اعضاء خانواده در امور حرام استفاده می نمایند و نهی از منکر هم اثری ندارد، از کار انداختن آن-نه تخریب- مانعی ندارد.(شماره استفتاء، 1132416؛تاریخ 22/5/1399)
س2) آیا خرید اینترنت پر سرعت برای منزل (در حالی که با آن دسترسی به مطالب مفید و سایتهای منحرف و مستهجن راحت تر می شود) جایز است؟
ج)در صورتی که مفسده داشته و برای کارهای غیر اخلاقی استفاده شود، اشکال دارد (همان،13 / 11 / 93.)
س3)حضورزنان ودختران درفضای مجازی وشبکه های اجتماعی ،مسنجرها ومانندآن ونیز اتاق های گفتگوی صوتی زنده وعمومی چه حکمی دارد؟                                                                                                                                                                        ج)بارعایت مسائل شرعی اشکال ندارد ولی چنانچه موجب مفسده برای آنها ویاجنس مخالف شود،جایزنیست.
4/3-تماشای فیلم وعکس درفضای مجازی                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                 س1) جهت پیاده کردن برخی ازلوحهای فشرده ناچار به مشاهده اطلاعات تصویری هستیم که احیانا فیلمهای مبتذل ومستهجن یاسایتهای اینرنتی وماهواره که ابزار فعالیت رسانه های ضدانقلاب است وجوددارد،حکمش چیست؟
ج)نظر به اینکه حفظ نظام مقدس جمهوری اسلامی درراس اموراست ،درصورتی که  ضرورت اقتضاء کند وراهی جز این نباشد ،باتشخیص مسئولین ذی ربط درحدضرورت اشکال ندارد ،ولی باید به مقدار ضرورت اکتفاء وازنگاه باشهوت ،اشاعه فحشاء ویاافشای اسرار اجتناب گردد.
س2)نگاه کردن تصاویر در فضای مجازی که زنان بی‌حجاب هستند چه حکمی دارد؟                                                                                                      ج) نگاه‌کردن به تصوير زن نامحرم، حکم نگاه‌کردن به خود زن نامحرم را ندارد، بنا بر اين اگر نگاه از روى لذّت نبوده و خوف افتادن به گناه نباشد و تصوير هم متعلّق به زن مسلمانى که بيننده آن را مى‏شناسد نباشد، اشکال ندارد و بنا بر احتياط واجب نبايد به تصوير زن نامحرم که به‌طور مستقيم از تلويزيون پخش مى‏شود، نگاه کرد ولى در پخش غيرمستقيم تلويزيونى اگر ريبه و خوف افتادن به گناه نباشد، نگاه‌کردن اشکال ندارد. (اجوبه، س 1183).
  س3) آیا دیدن تصاویر زنان برهنه و نیمه برهنه در فیلمهای سینمایی و غیر آن، در صورتی که آنان را نشناسیم، جایز است؟ج) نگاه کردن به فیلم ها و تصاویر، حکم نگاه کردن به اجنبی را ندارد و در صورتی که از روی شهوت و ریبه نباشد و مفسده ای هم بر آن مترتب نشود، شرعاً اشکال ندارد ولی با توجه به اینکه دیدن تصویر برهنه ای که شهوت برانگیز است، غالباً از روی شهوت بوده و به همین دلیل مقدمه ارتکاب گناه می باشد، بنا بر این دیدن آنها حرام است.(همان،س1188)
س 4) بعضی از جوانان به تصاویر مستهجن نگاه می کنند و برای کار خود توجیهات ساختگی ارائه می دهند، حکم آن چیست؟                               ج) اگرانسان بداند نگاه کردن به آن تصاویر منجر به تحریک شهوت او می شود و یا خوف ارتکاب گناه و مفسده باشد، در این صورت نگاه کردن به آن ها حرام است و این که به خاطر آن انسان به حرام دیگری نمی افتد، مجوّز ارتکاب فعلی که شرعاً حرام است، نمی باشد.(اجوبه،س۱۱۹۳.)
 
س5 )دیدن فیلم هایی که روش نزدیکی را آموزش می دهند، برای مردان متأهل، با توجه به این که باعث به حرام افتادن آنان نمی شود، چه حکمی دارد؟                                                                                                                                                                                                                                                ج) دیدن این فیلم ها که همیشه بانگاه شهوت برانگیز همراه است، جایز نیست.(همان،س 1201)
س6)دیدن فیلم های ویدئویی که گاهی تصاویر منحرف کننده ای دارند، به قصد نظارت و حذف بخش های فاسد آن ها برای ارائه به دیگران چه حکمی دارد؟                                                                                                                                                                                                                                    ج) دیدن این فیلم ها اگر به منظور اصلاح فیلم و حذف تصاویر فاسد و گمراه کننده آن ها باشد اشکال ندارد بشرط این که کسی که اقدام به این کار می کند مصون از افتادن به حرام باشد.(همان،س1203).
س7 )  مشاهده فیلم هایی که گاهی در بردارنده اهانت به مقدسات جمهوری اسلامی و مقام معظم رهبری هستند، چه حکمی دارد؟                     ج. واجب است از آن ها اجتناب شود.(همان،س1206) س8 )خرید و فروش و اجاره فیلم های ویدئویی مبتذل و همچنین ویدئو چه حکمی دارد؟                                                                                             ج)گر فیلم ها در بردارنده تصاویر زننده ای که شهوت را تحریک کرده و موجب انحراف و فساد می شوند و یا مشتمل بر غنا و موسیقی لهوی مناسب با مجالس لهو و گناه باشند، تولید و خرید و فروش و اجاره فیلم ها و همچنین اجاره ویدئو برای استفاده از آن در این امور، جایز نیست.(همان،س1211)
س9) آیا دیدن عکس، فیلم و خواندن داستان های مستهجن و تحریک آمیز در فضای مجازی، حرام است؟                                                              ج) از این گونه امور که مفسده دارد، باید اجتناب شود.(لیدر،استفتاءات جدید،1/10/98)
س10)در حين كار با شبكه اينترنت گاهي در كنار برخي از مقالات، عكس هاي مبتذل ديده مي شود كه ناگزير از ديدن آنها هستيم؛ حکمش چیست؟                                                                                                                                                                                                                                       ج)نگاه كردن به تصاوير زنان نامحرم اگر از روي لذت و خوف افتادن به گناه باشد جايز نيست و در صورت نياز به استفاده از اينترنت حتي المقدور از ديدن چنين تصاويري بايد پرهيز نمود و الا در صورت مفسده اصل استفاده از شبكه اينترنت جاي تأمل دارد. (اجوبه، 1182، 1183، 1187) 
س11)خواندن مطالب و اشعار مبتذل درشبکه های اجتماعی که باعث تحريک شهوت مى‏شوند، چه حکمى دارد؟                                                  ج) بايدازآن‌هااجتناب شود. (اجوبه،  س 1197)
س12)حکم نگاه کردن به آمیزش حیوانات اعم از مرغ و خروس و گاو و گوسفند و دیگر حیوانات درفضای مجازی چیست؟                                ج) چنانچه موجب تحریک شهوت و یا ترتب مفسده شود دیدن این صحنه ها جائز نیست .(شماره استفتاء: 906914    تاریخ استفتاء: 17/6/1397)
س13)مشاهده فیلمهای مبتذلی که زنان غیر مسلمان درآن بازی می کنند ،اگر موجب تحریک انسان نشود ،چه حکمی دارد؟
ج)باتوجه به این که این گونه فیلمها بطور معمول شهوت انگیز ومقدمه ارتکاب گناه می باشد ،مشاهده آنها جایزنیست.
5/3-تبلیغ وانتشارمطالب                               
1)تشکیل گروه بااحتمال مفسده انگیز بودن آن                                                                                                                                                                      س) تشکیل گروه با احتمال  این که افرادی مرتکب حرام شده،مثلا مطالب گناه آلود اشاعه می دهند ، چه حکمی دارد؟ ج)اگر امکان کنترل ومدیریت نباشد ومطالب ضداخلاقی توسط افراداشاعه پیدا کند نباید همچوگروهی راتشکیل داد.
2)ارسال پیامکهای مخرب نظام اسلامی                                                                                                                                                                              س1) عدّه‏اى مدام باتهیه پیامکها مبادرت به طرح کمبودها و ضعفهايى که در جمهورى اسلامى وجود دارد، مى‏کنند، اشاعه این نوع پیامکها وبه اشتراک گذاردن آنها چه حکمى دارد؟                                                                                                                                                                                             ج) هر مطلبی که موجب بدنام شدن چهره جمهورى اسلامى که در برابر کفر و استکبار جهانى ايستاده است، شود به نفع اسلام و مسلمين نيست. بنا بر اين، اگر اين مطالب موجب تضعيف نظام جمهورى اسلامى باشد جايز نيست.(اجوبه،س1397.)  
س3) آیا لایک عکس افراد بی حجاب در شبکه های اجتماعی، جایز است؟ اگر چهره فرد مشخص نباشد یا غیر مسلمان باشد، چه حکمی دارد؟                                                                                                                                                                                                                                               ج)اگر تأیید و ترویج باطل و گناه محسوب شود، جایز نیست.(لیدر 15اسفند1397)
س4)برخی از بازیگران سینما یا هنرمندان عکس های مبتذل خود را در فضای مجازی نظیر تلگرام یا اینستاگرام می گذارند، آیا با این توجیه که خود فرد عکسش را در صفحه مجازی خود قرار داده من می توانم اقدام به انتشار عکس او نمایم؟
ج) جائز نیست. (   شماره استفتاء: 852618    تاریخ استفتاء: 1396/12/28)
س5)تبلیغ وترویج شبکه های اجتماعی خارجی چه حکمی دارد؟                                                                                                                                 ج)اگرخلاف قانون ویا موجب تقویت دشمنان شودویامفسده دارباشد ویازمینه فسادرافراهم کندجایزنیست.
س6) تشویق دیگران به محتویات مستهجن چه حکمی دارد؟                                                                                                                                           ج)دعوت وتشویق حرام است .
س7) انتشار تصاویربی حجاب باانگیزه تضعیف فرهنگ حجاب چه حکمی دارد؟                                                                                                  ج)جایزنیست ؛ هم حق الله است چون مخالفت بافرمان الهی است وهم حق الناس است چون موجب آلودگی دیگران و اجتماع است.
س8)خانمی بدون علم به نگاه دزدانه دیگران (نامحرمان) فیلم یا تصویر نیمه برهنه یا خارج از حدود شرعی خود را در فضای مجازی منتشر می کند. و بعد از مدتی به اینکه تصاویر او مورد رویت نامحرم قرار می گرفته آگاه می شود. وظیفه او چیست؟
تا حدی که میتواند باید جلوی انتشار بیشتر آن را بگیرد. و اگر کوتاهی کرده، استغفار کند.
(شماره استفتاء: 852615    تاریخ استفتاء: 28/12/1396)
6/3-استفاده ازفیلترشکن وورود به سایتهای فیلترشده                                                                                                               
                   س1) برخی از سایتهای خبری فیلتر شده‌اند. این در حالی است که بعضی افراد به سبب موقعیت شغلی، مثل خبرنگاران باید به این سایتها رجوع کنند و اخبار و اطلاعات کسب کنند. معمولا این اخبار در سایتهای مجاز وجود ندارد. حکم شرعی استفاده از سایتهای فیلتر شده برای کسانی که ضرورت شغلی آنها ایجاب می کند از این سایتها استفاده کنند چیست؟      ج) به‌طور کلی، استفاده از فیلترشکن تابع قوانین و مقررات نظام جمهورى اسلامى مى‌باشد و تخلف از مقررات جایز نیست.
س2)باتوجه به این که وب سایت فیس بوک درایران فیلترشده است، آیا ورود به چنین سایتی صرفا برای ارتباط بادوستان وبدون هیچ فعالیت سوءعلیه منافع ملی جمهوری اسلامی اشکال داردیاخیر ؟                                                                                                                                                                                               ج) به‌طور کلی اگرمستلزم مفسده (مانند ترویج فساد، نشر اکاذیب و مطالب باطل) بوده و یا خوف ارتکاب گناه باشد و یا موجب تقویت دشمنان اسلام و مسلمین شود، جایز نیست و الا مانعى ندارد. وچنانچه در اين مورد قانونى وجود داشته باشد بايد مراعات گردد.                                         
7/3-حکم حریم خصوصی ومالکیت درفضای مجازی
س1) تعرض به حریم خصوصی دیگران از طریق فضای مجازی از لحاظ فقهی چه حکمی دارد؟
ج) فی نفسه جایز نیست.(لیدر1آذر96) 
 
س 2) آیا کپی کردن کارهای گرافیکی یا دانلود فیلم، کلیپ و آهنگ با ذکر منبع در فضای مجازی اشکال شرعی دارد؟                                               ج) اگر قرائن و شواهد یا متعارفی وجود دارد که در این گونه امور استفاده برای عموم آزاد است، اشکال ندارد و الا استفاده، خرید و فروش و کپی برداری بنابر احتیاط واجب جایز نیست.(سایت لیدر،1اسفند1396)
 
س3)استفاده ازوای فای دیگران چه حکمی دارد؟                                                                                                                                                                ج)بدون اذن جایزنیست وضمان آوراست.
س4)اگر فردی درگذشته جهت بی اطلاعی از احکام شرعی موضوع ،از وای فای همسایه استفاده کرده ،حکم شرعی آن چه می شود ؟                      ج)به میزان استفاده بدون اجازه مدیون وباید جبران نماید.
س5)تغییردادن اطلاعات شخصی افرادبه منظور سرگرمی چه حکمی دارد؟                                                                                                                           ج) جایزنیست.
س6)آیا مالکین آثار معنوی، مثل نویسنده، تولید کنندۀ نرم افزار یا ناشر، می توانند شرط کنند که:الف) خریدار، کتاب یا سی دی را در اختیار دیگران قرار ندهد.ب) خریدار مطالب مندرج در این کتاب را به دیگران آموزش ندهد.                                                                                                              ج) اگر این شرط ضمن معامله باشد، فی نفسه اشکال ندارد و در صورت قبول آن از طرف مشتری، عمل به آن لازم است.(لیدر 4بهمن 97)
س7)حکم استفاده از کتابهای PDF ایرانی و خارجی که در اینترنت موجود است چیست؟ آیا استفاده از آنها بدون پرداخت بهابه بهانه زیادبودن هزینه ونظیرآن چه حکمی دارد؟ ج) بهانه هایی مانند زیادبودن هزینه، نداشتن پول، نبودوقت ، بالابودن حجم کتاب ، مجوزی برارتکاب خلاف نمیشود.ولذا رعایت حقوق معنوی دیگران مانندحق التالیف ،لازم است  و استفاده بدون اجازه ، بدون کسب رضایت وبدون پرداخت حق وحقوق متصدیان ، بنابر احتیاط واجب جایز نیست.(سایت خامنه ای آی آر ،احکام مسائل تحصیلی)
س8)شکستن قفل سی دی ویاتکثیر آن که اصل آن باقیمت گزافی عرضه می شود وتهیه اش برای خیلی ها مشکل است چه حکمی دارد؟                                                                                                                                     ج)شکستن قفل س دی وتکثیرآن ونیز استفاده وخرید وفروش سی دی تکثیرشده  بدون اجازه ناشر اصلی بنابراحتیاط واجب جایز نیست .
س9)تکثیر برنامه های یارانه ای که توسط مسلمانان ویاکفارذمی تولید شده است،بدون اجازه تولیدکنندگان چه حکمی دارد؟                                                                                                                                                                                                                                               ج)آنچه درداخل کشور تولید می شود ،بنابراحتیاط باید حقوق صاحبان آن باکسب اجازه آنان رعایت گردد وآنچه مربوط به خارج از کشوراست تابع قرارداد باآن کشور می باشد.
8/3- تجسس درایمیل افراد خارج از حدود و ضوابط قانوني                                                                                                                                 س1)در پيگيري پرونده هاي عملياتي كاركنان كه مرتبط با موضوعات امنيتي مي باشد بعضاً ضرورت ايجاب مي نمايد جهت شناخت كاملتر از موارد امنيتي سوژه ها، ايميل ومانند آنها نيز كنترل و بررسي شود؛ در صورتي كه بتوان مأموريت فوق را از طريق هك ايميل مورد نظر هم انجام داد، آيا اقدام به كنترل و بررسي ارتباط اينترنتي و هَك ايميل سوژه ها، مستلزم كسب مجوز شرعي است يا اينكه بدون اخذ مجوز هم اشكال ندارد؟                                                                                                    ج) باتوجه به اصل 25 قانون اساسی:« بازرسی و نرساندن نامه‌ها، ضبط و فاش کردن مکالمات تلفنی، افشای مخابرات تلگرافی و تلکس، سانسور، عدم مخابره و نرساندن آنها، استراق سمع و هر گونه تجسس ممنوع است مگر به حکم قانون.» ،باکسب مجوز ازدستگاه قضایی ،درصورت ضرورت اشکال ندارد.
س2)با عنایت به اینکه برخی افرادمانند کارکنان پلیس به منظور رصد و پایش فضای مجازی و شبکه های تلفن همراه ، به ناچار حین رصد سایتهای مجازی ، کلیپها و عکس های مستهجن راکه وجود دارد، مشاهده می کنند حکم مشاهده آنها ونیزنگهداری آن بعنوان مستندات چه حکمی دارد ؟
ج)مشاهده اين گونه كليبها وعكس هاى مزبور در چارچوب ضوابط ومقررات قانونى اشكال ندارد بشرط آن که كسى كه اقدام به اين كار مى كند، مصون از افتادن به حرام باشد؛ ولى تجسس در أمور ديگران و يا تحقيق در اعمال و رفتار انان براى كشف اسرار آنان در خارج از حدود و ضوابط قانونى جايز نيست.
(  شماره استفتاء: 598387    تاریخ استفتاء:17/8/1394)
س3) حکم سرک کشیدن در لپ تاپ و گوشی دیگران چیست؟ به طوری که نمی‌دانیم راضی هستند یا خیر، ولی نگاه کنیم بدون آن که متوجه شوند.                                                                                                                                                                                              ج) تجسس حرام است، در فرض مذکورهم جایز نیست و باید از صاحب آن حلالیت بطلبید.(استفتاءات جدید)
س4 ) آیا تجسّس در امور شخصی و غیر شخصی مؤمنین به دلیل امر به معروف و نهی از منکر، در صورتی که از آنان ارتکاب حرام یا ترک معروف مشاهده شود، جایز است؟ اشخاصی که برای کشف تخلّفات مردم تجسّس می کنند با این که مکلف به این کار نیستند، چه حکمی دارند؟                                                                                                                                                                                                                                              ج) مبادرت به امر بررسی و تحقیق قانونی نسبت به کار اداری کارمندان و غیر آنان توّسط مأموران رسمی تفحّص و تحقیق در چارچوب ضوابط و مقرّرات قانونی اشکال ندارد ولی تجسس در کار دیگران و یا تحقیق دراعمال و رفتار کارمندان برای کشف اسرار آنان در خارج از حدود و ضوابط قانونی برای آن مأموران هم جایز نیست.           (اجوبه ،س ۱۳۹۳.)
س5)  گاهی بعضی از نیروهای امنیتی ورود به بعضی از مراکز و نفوذ در گروه ها را برای کشف مراکز فحشا و گروه های تروریستی ضروری می دانند، همان گونه که روش های تجسّس و تحقیق نیز همین را اقتضا می کنند، این کار از نظر شرعی چه حکمی دارد؟                                                      ج) اگر با اجازه مسئول مربوطه و با التزام به رعایت ضوابط و مقرّرات قانونی باشد و از آلوده شدن به گناه و ارتکاب فعل حرام اجتناب شود، اشکال ندارد و بر مسئولین نیز واجب است که بر کار آنان از این جهت نظارت و توجه کامل داشته باشند.   (همان ،س۱۳۹۶.)
 
9/3-استفاده شخصی اینترنت درمحل کار                                                                                  
                س1) بنده کارمند هستم استفاده شخصی از اینترنت و فضای مجازی در محل کار در حد نیاز چه حکمی دارد  ج) استفاده شخصی از اموال بیت المال جایز نیست و موجب ضمان است، مگر با اذن مسئولی که شرعاً و قانوناً چنین حقی دارد(لیدراول آذر96)
 
س2)استفاده ازسایت های سازمانی دربستراینترنت مانندشبکه شتاب برای امورشخصی ماننددانلود فایل دروقت اداری چه حکمی دارد؟          ج)به مقدارمتعارفی که شرایط کاری بیانگراذن به کارکنان است برای استفاده ازبرنامه های حلال ومجازجایزاست مشروط به آنکه به کارسازمان لطمه نزند.
10/3-سایتهای بازاریابی،مسابقه وشرط بندی                                                                                                                                                                       س1) شرکت در مسابقات اینترنتی که با جواب دادن به سؤالات، جایزه دریافت می شود، چه حکمی دارد؟                                                                        ج) اگر شرکت در مسابقه رایگان باشد و همچنین اگر برای شرکت در مسابقه مبلغی توسط برگزار کننده آن دریافت و بعد از مالکیت مبلغ، جایزه توسط او به برنده پرداخت شود اشکال ندارد، اما اگر از بازنده پولی دریافت و به برنده پرداخت شود، بنابر احتیاط جایز نیست.(لیدر4بهمن 97)
س2)حکم خرید وفروش در فضای مجازی باتوجه به عدم رویت جنس مورد معامله چیست ؟ج) اگر خصوصیات مورد معامله به صورت کامل روشن باشد، معامله صحیح است.
 (  شماره استفتاء: 888054    تاریخ استفتاء: 9/4/1397) 
س3) حکم شرعی مشارکت در بازاریابی شبکه ای را بیان فرمایید؟                                                                                                                                            ج)گر چه بازاريابى فى نفسه مانعى ندارد. ولى اگر بر خلاف قوانين و مقررات مشروع نظام مقدس جمهورى اسلامى باشد، جايز نيست؛ و همچنين کسب درآمد ناشى از افزايش اعضا به صورت شبکه‌اى خواه از طريق عرضه کالا يا خدمات و يا دريافت حق عضويت و يا بازاريابى و يا شيوه‌هاى مشابه ديگر (داخلى باشد يا خارجى و تحت هر نام و عنوانى) جايز نمى‌باشد. (شماره استفتاء: 475728    تاریخ استفتاء: 26/6/1393)
س4)در بازیهای رایانه ای اگر دو شخص به صورت مجازی و داخل بازی سکه طلا بگذارند و بازی  کنندو هرکس برنده شده سکه های طلا مال او می شود (هیچ پولی به صورت واقعی نه رد و بدل می شود و نه بابت خرید سکه های مجازی پرداخت می شود) حکم این بازی ها چیست؟                                                                                                                                                                         ج)اگر برد و باخت باشد و ارزشی دارد, جایز نیست. (شماره استفتاء: 927424    تاریخ استفتاء: 7/9/1397)
س6) کسی که بدون پرداخت پولی چند ماه بازی مرحله ای آنلاین اینترنتی انجام داده و در همان دنیای مجازی، اکانت بازی خودش را (که به مراحل بالایی رسیده و دارای ارزش مالی است) به کسی که نمیشناسد به مبلغ (مثلا ۱۵هزارتومان) می فروشد. قبل از فروش هم، خریدار رضایت خودش را اعلام می‌کند. آیا این معامله اشکال شرعی دارد؟                                                                                                                                      ج) با فرض آنکه ارزش مالى دارد، فروش آن فى نفسه اشکال ندارد. (شماره استفتاء: 373169    تاریخ استفتاء: 5/6/1392)
س7)آیانرم افزارهاهم به مثابه کالاهستندوحکم خریدکالای ایرانی دراینجاهم وجوددارد؟                                                                     ج)حکم خرید کالای دشمنان که به نحوی کمک به آنهامحسوب می شودتحت عنوان«اعانه ی ظالم»شامل اینجانیزمی شود؛یعنی ماباخریداری یک نرم افزار، خدماتی به آنهابرسانیم یابه نحوی ازاین نرم افزارها استفاده کنیم که سود ش به جیب آنهابرود،مثل برخی برنامه هاکه اصل ورودبه آنهاوتعداداستفاده کنندگان ازآنهابرای صاحبش مفیداست ،همین ورودبه برنامه هم حرام میشود.بنابراین فرقی نمی کندکه این کالاسخت افزارباشدیانرم افزارواین توصیه ای که گفته اند اگرکالایی مشابه داخلی دارد،ازکالای خارجی استفاده نکنید،شامل نرم افزارهاهم می شودوبایدازنرم افزارداخلی استفاده کنید
11/3-تعمیرسیستم های مخابراتی بدون داشتن تخصص لازم وکافی                                                                                                         
س1)حکم تعمیر سیستمهای مخابراتی معیوب توسط کسانی که تخصص لازم جهت تعمیرراندارند وچه بسا موجب تشدیدخرابی وازرده خارج شدن سیستم شوند،چیست؟                                                                                                                                                   ج)تعمير وسائل بيت المال توسط افراد غیر متخصص ، جايز نيست.                                                                                               س2)اگر تعمير اموال بيت المال، طبق ضوابط و مقرّرات توسط تعميركار باتجربه و با اذن سازمان انجام گيرد، ولی خسارت وخرابی ببارآید حکمش چیست؟                                                                                                                                                          ج)درفرض سوال اگر تعدي و تفريط  صورت نگرفته باشد، موجب ضمان نمی شود.                                                                                 
  س3)چنانچه در تعمير برخي از سيستم هاي مخابراتي  فوریت تعمیر وجودداشته باشد وبه لحاظ نبود متخصص ونیازداشتن به دستگاهها ،ناگزیراز بکارگیری افرادی باشند که تخصص لازم رادرتعمیرات ندارند ،دراین صورت تکلیف چیست؟                                               ج)تعمير وسائل بيت المال توسط افراد،در صورت نداشتن تخصّص كافي، جايز نيست و در صورت اضطرارباید به قاعده اهم و مهمّ  عمل نمایند و نظر مسئول در تعيين اهم و مهمّ تعيين‌كننده است .                                               
12/3- احکام متفرقه ومرتبط بافضای مجازی                                                                                                                                                                         س1)آیا پاسخ سلام یا سئوال در فضای مجازی واجب است؟ در صورت وجوب با توجه به قید فوریت در پاسخ سلام، تکلیف چیست؟ ج)پاسخ سؤال فی نفسه واجب نیست. و نسبت به سلام موارد مختلف است. در مکالمه های اینترنتی جواب دادن واجب است. و باید فوری عرفی متناسب با آن رعایت شود.(  شماره استفتاء: 852620  استفتاء: 28/12/1396)
 
س2) آیا زیارت مجازی، که باعث نوعی ارتباط قلبی میان کاربر و امام معصوم علیه السلام می شود، کارصحیحی است؟ آیاثوابی دارد؟                                                                                                                                                                                                                                            ج)اظهار مودت به پیشگاه مقدس معصوم (علیه السلام) از این طریق حکم زیارت از راه دور را دارد،و امید ثواب می رود.                                         ( شماره استفتاء: 520444    تاریخ استفتاء: 14/12/1393)
 
س4)بازی‌های کامپیوتری که با آلات قمار تصویری انجام می‌گیرد،چه حکمی دارد؟                                                                                                          ج)این مورد به دو صورت است:۱- اگر بازی بین دو طرف یا بیشتر است، مثلاً دو نفر پهلوی هم نشسته‌اند، یا از طریق اینترنت در خانه خود مشغول بازی قمار هستند ،قمار محسوب می‌شود و حرام است.۲- اگر این بازی طرفی ندارد و شخص با کامپیوتر بازی می‌کند، مثلاً نرم‌افزاری است که شخص با آن بازی نرد یا پاسور می‌کند که البته در آن برد و باخت نیست ،اگرچه بازی با آلات قمار بدون برد و باخت هم حرام است، ولی چون باید حداقل دو نفر با هم بازی کنند، نه اینکه شخص با خودش بازی کند، این بازی اشکالی ندارد.               (سایت خامنه ای ای آر)
س5) چت با هويت جعلي (در سنين مختلف و يا با هويت و صنف ديگر) چه حکمي دارد؟ و اگر اين براي گرفتن اطلاعات مفيد در مأموريت محوله باشد چطور؟ج) اگر از طريق راست‌گويي راهي يافت نشود و با توريه هم کاري از پيش نرود و مصلحت اهمّي، مثل حفظ جان انسان بي‌گناهي، در بين باشد، دروغ اشکال ندارد. (احکام فقهي جنگ الکترونيک ودفاع سايبري براساس فتاواي امام خامنه‌اي)
س6) آيا عضويت در شبکة مجازي و حضور در گروه‌هاي همکار، مانند همکاران زن موجود در گروه خاص، اشکال دارد يا خير؟ج) به‌طوركلي استفاده از شبکه‌هاي اجتماعي اگر مستلزم مفسده (مانند ترويج فساد، نشر اکاذيب و مطالب باطل) بوده يا خوف ارتكاب گناه باشد و يا موجب تقويت دشمنان اسلام و مسلمين شود يا خلاف قوانين و مقررات نظام جمهوري اسلامي باشد، جايز نيست. ( جزوه حفاظت از شخصيت‌ها، اماکن، فرودگاه‌ها و امنيت هوايي : بر اساس فتاوای امام خامنه‌ای)
س7) براي به‌دست آوردن اطلاعات مورد تبادل در فضا مي‌توان از طريق ديش اطلاعات را گرفت؛ يعني ديتاها و يا بسته‌هاي اطلاعاتي را به‌دست آورد. اين موضوع، يعني جمع‌آوري اطلاعات و يا شنود با هدف تسلط بر روش‌هاي اطلاعاتي دشمن و يا اطلاع از رواج فساد توسط دشمن اتفاق مي‌افتد. بنابراين، اصل اين فعاليت چه حکمي دارد؟ج) در حال دفاع و پيشگيري از خطر دشمنان اشکال ندارد؛ امّا در غير اين موارد و براي به‌دست آوردن اطلاعات اشخاص يا گروه‌هايي که در حال جنگ نيستند، جايز نيست؛ مگر آنکه قاضي شرع ضرورت آن را احراز کند و، بالخصوص، حکم کند. (احکام فقهي جنگ الکترونيک ودفاع سايبري براساس فتاواي امام خامنه‌اي)
س)از آسیب های جدی حضور افراطی در فضای مجازی بنا به نظر متخصصین روانشناسی، درون گرایی و انزواست. آیا این ضرر از مصادیق آسیب رسانی به خویش است که در صورت معتنابه بودن حرام باشد؟
ج)اگر ضرر معتنی به باشد، جائز نیست و تشخیص آن با مکلف است (  شماره استفتاء: 852621    تاریخ 28/12/1396)
 
تهیه وتنظیم:محمدحسین منتظری
مهرماه 1399
 

2-احکام فرهنگی ،هنری


2)مسائل فرهنگی و هنری
 
1/2- برگزاری مراسم و هیئات مذهبی بااستفاده از امكانات بيت المال
س1)آيا مي‌توان بخشي از اموال دولتي را براي كمك به هيئت‌هاي مذهبي هزينه نمود ؟
ج) بطوركلي استفاده از هرآنچه كه جزو بيت المال و اموال عمومي است فقط در آن مواردي كه اين اموال براساس ضوابط و مقررات قانوني براي آن منظور شده است مجاز است و در غير آن مواردجايز نيست.  ودرفرض سوال،جايز نيست ؛ مگر طبق مقررات ؛ و اذن كسي كه شرعاً و قانوناً حق صدور مجوز را دارد.
س2)آيا استفاده از امكانات بيت المال براي مراسم ولادت و شهادت ائمه اطهار )عليهم السلام( وسوگواري حضرت اباعبدالله الحسين )عليه السلام( كه در خارج از مجموعه برگزار مي شود، جايزاست؟
ج) در صورتي كه مراسم خارج از مراكز سپاه برگزار مي شود، استفاده از امكانات سپاه در مراسم، لازم است طبق دستور العمل هاي مربوط و با هماهنگي مسئولان ذي ربط و صاحب اختيار و در حدمتعارف با رعايت مسائل شرعي مربوط به امانت انجام گيرد.
س3)آيا مي توان امكانات بيت المال را در اختيار هيئات مذهبي كه مربوط به نيروها است يا مربوط به افراد عادي است، قرار داد؟
ج) بطوركلي استفاده از هرآنچه كه جزو بيتالمال و اموال عمومي است فقط در آن مواردي كه اين اموال براساس ضوابط و مقررات قانوني براي آن منظور شده است مجاز است و در غير آن مواردجايز نيست.
س4) برگزاری مراسم زیارت عاشورا که در طول سال در یکی از روزهای هفته در سپاه اجرا می شود و با هزینه بیت المال پذیرایی صورت می گیرد چه حکمی دارد؟
ج) برگزاري  زيارت عاشورا در ساعت اداري و پذيرائي با هزينه بيت المال اگر در قالب برنامه هاي مصوب و طبق ضوابط و مقررات ابلاغي انجام گيرد، اشكالي ندارد، در غير اينصورت لازم است از مقامات ذي صلاح و صاحب اختيار كسب مجوز شود.
2/2ـ  برگزاری مراسم مذهبی در وقت اداری
س1)حكم برگزاري مراسم مذهبی در وقت اداري چيست؟                                                                                                                     ج)  1. اين‎گونه جلسات را در غير وقت اداري قرار دهند و در وقت اداري بايد آماده كار اداري باشند.
2. موارد مختلف است و اگر مصلحت ايجاب كند و مجلس عزا در اول وقت اداري و در كمترين وقت كافي منعقد گردد اشكال ندارد و با اين حال طبق مقررات اداري عمل شود.
3. بيان احكام و معارف و امثال آن در هنگام اجتماع براي نماز در خصوص ماه رمضان و ايام متبركه مانع ندارد مشروط بر اينكه حقوق مراجعين به اداره تضييع نشود.
4-صرف وقت اداري در كار غير اداري جايز نيست و نماز هم در حدي اجازه داده مي شود كه لطمه اي به كار نخورد و حقي از مراجعين تضييع نشود و حتي اگر مي توانند مقدمات نماز را قبل از آن وقت تسهيل كنند تا از وقت كمتر گرفته شود و جلسات ذكر شده را مي توانند در اوقات ديگر قرار دهند.
با عنايت به نظرات معظم له نكات ذيل لازم الرعاية مي باشد:
الف ـ اصل آن است كه اين‎‎‎‎‎‎‎گونه جلسات در خارج از وقت اداري منعقد گردد.
ب ـ بنا به مورد و ضرورت و يا در ايام متبركه و خاص باشد.
ج ـ در اول وقت اداري و در كمترين وقت ممكن برگزار گردد.
د ـ موجب تضييع حقوق مراجعين نشود.
هـ ـ لطمه اي به كار وارد نگردد.
 
س2)شركت كاركنان در وقت اداري در مجلس ترحيم بستگان درجه يك يا بستگان ديگر خود بدون اخذ مرخصي استحقاقي جايز است يا خير؟                                                                                                                                                                                     ج) در ساعات اداري و با وسيله نقليه سازمان ، رفتن به مجالس ترحيم بر اساس تصميم شخصي بدون مرخصي جايز نيست ، ولي اگر فرمانده يا مسئول با استفاده از اختيارات خود برنامه ريزي و بعنوان كار سازماني محسوب شود ، اشكال ندارد.
س3)جلسات دعا و زيارت در ساعات اداري چه حكمي دارد؟                                                                                                                   ج)اقامه نماز و بيان احكام و معارف و امثال آن در هنگام اجتماع براي نماز در ماه مبارك رمضان و ساير ايام الله مانع ندارد مشروط بر اينكه حقوق مراجعين تضييع نشود.
اجرای برنامه ها و برگزاری مراسم فرهنگی سپاه و بسیج در دیگر مراکز دولتی
س) اجرای برنامه ها و برگزاری مراسم سپاه و بسیج در مدارس و دیگر مراکز دولتی چه حکمی دارد؟
ج) اجراي مراسم در مدارس و مراكز دولتي اضافه بر برنامه هاي ابلاغي با چهار شرط اشكال ندارد:
1 - مغاير با ضوابط و مقررات نباشد.
2 - مزاحم برنامه هاي آموزشي و اجراء مأموريت و انجام وظيفه نباشد.
3 - هزينه بر بيت المال تحميل نكند.
4- موازين شرعي در اجراء برنامه رعايت شود.
3/2ـ چاپ و نشر، کتاب و مجلات
س1) حکم چاپ وانتشارپوستروپلاکارتها در پروژه‌هاي فرهنگي و هنري بیش ازحدنیازکه ناچارشوندازباقیمانده آنهابرای تمیزکردن درودیواروشیشه هااستفاده نمایند، چیست؟
ج) چاپ وانتشارعمدی  وبدون کارشناسی وبرآورده دقیق شده ی بیش ازحد نیاز وضرورت  که ازمصادیق بارزاسراف وتبذیر است ، حرام وموجب ضمان خواهد شد؛ودرصورتی که امکان اقدام به اموری باشد  که تاحدودی خسارات وارده راجبران نماید ، مثل تبدیل به خمیر، بهره برداریهای دیگر مانند موارد مذکوره در سوال جایز نمی باشد.
 
س2)روزنامه هايي كه با بودجه سازمان خريداري مي شود و بين كاركنان جهت مطالعه توزيع مي شود،در صورت جمع شدن اين روزنامه ها، آيا كاركنان اجازه فروش روزنامه هاي باطله يا استفاده از آنهاجهت امور شخصي مانند تميز كردن شيشه را دارند؟
ج) تصرف با اذن كسي كه از نظر شرعي و قانوني حق اذن دارد بدون اشكال است. اجوبه، س 1956
 
س3)انتقال كتب و نشريات مازاد و بلا استفاده به رده هاي ديگر چه حكمي دارد؟
ج) چنانچه مقررات خاصي در اين مورد وجود نداشته باشد، فرمانده مي تواند براي جلوگيري از اتلاف بيت المال و استفاده بهينه از آن به نحوي كه مصلحت سازماني اقتضاء مي كند توزيع نمايد. سايت ليدر، كد استفتاء 829108
 
س4)آيا روزنامه يا نشريات سازمان يا كتب موجود در سازمان را ميشود به منزل بُرد و مطالعه كرد؟
ج) اگر شرايط كاري بيانگر اذن به كارمندان در اين مقدار از استفاده است، اشكال ندارد و همچنين بااذن كسي كه از نظر شرعي و قانوني حق اذن دارد بدون اشكال است. اجوبه، س 1956
 
س5)برخي كتب موجود در رده، بر اثر كثرت استفاده يا به خاطر عدم نگهداري صحيح، قابليت استفاده راندارند. آيا فروش آنها به منظور تخمير و صرف درآمد آن در امور جاري سازمان جايز است؟
ج) اگر استفاده از آنها به هيچ وجه ممكن نباشد ، تبديل آنها به احسن مانعي ندارد.شماره استفتاء 829108 مورخ 2 / 10 / 96
آيا مي توان روزنامه هاي باطله يا كتاب هاي مستعمل و كهنه در سازمان كه غير قابل استفاده استرا معدوم نمود؟
ج) چنانچه مقررات خاصي در اين مورد وجود نداشته باشد مسئول مي تواند به نحوي كه مصلحتسازمان اقتضاء مي كند، عمل نمايد مستفاد از سايت ليدر – س 829108
 
بی دقتی در محتوای نشریات ومجلات وعدم بهره برداری افراد بخاطر بی کیفیتی محتوا
س6) درمواردی  ازطریق سازمان ،مجلات ونشریه هایی چاپ ونشرداده می شود که از کیفیت مطلوبی برخوردار نیست وبنحومطلوبی موردبهره برداری نیروها ویاخانواده ها قرارنمی گیرد واکثرابدون مراجعه  به متن ومحتوا معطل میماند وازرده خارج می شود،وظیفه متصدیان ودست اندرکاران تهیه آنها چیست؟
ج) به‌طور كلي هراقدامی ازجمله صرف بيت‌المال در اين‌گونه امور بايد براساس ضوابط  ومقررات مربوطه  باشدومسئولان محترم  موظفند دقت و توجه بيشتري معطوف نمایند تا مجلات از نظر شكلي و محتوايي پاسخگوي جامعة مخاطب باشد ونیز به‌گونه‌اي عمل گردد كه از اسراف و تبذير جلوگيري  شود.
4/2ـ موسیقی، آلات موسیقی ،تئاتر، فیلم و سینما
س1) استفاده ازغنا وموسیقی چه حکمی دارد؟                                                                                                                           ج)چنانچه هرکدام ازغنا وموسیقی،مناسب مجالس لهو و گناه باشد و به سبب ويژگيهايى که دارد انسان را از خداوند متعال و فضائل اخلاقى دور نموده و به سمت بى‏بندوبارى و گناه سوق دهد، خواندن ونواختن برخواننده ونوازنده و شنونده آن دو حرام است. ولی اگر به این نحو نباشد، فى‌نفسه جايز است و اشکال ندارد.(مستفاداجوبه،سوالات1130، 1128و1133)                                                                                   نکته:  درحرمت موسیقی بین انواع آن تفاوتی نیست، دراین که موسيقى کلاسيک باشد يا غير کلاسيک. ايرانى باشدیا غير ايرانى،سنتى باشدیا غير آن،مهيّج باشديا نباشد؛موجب ايجاد حزن و اندوه و حالات ديگر در شنونده بشود يا نشود.                                    ( اجوبه،س 1128و1132)
س2)نواختن موسيقى غیرمطرب در اماکن مقدس مانندمساجدچه حکمی دارد؟                                                                                  ج)چنانچه با احترام آنهامنافات داشته باشد و یا براى  نمازگزاران مزاحمت ايجاد کند.(مستفاداجوبه،س 1144)
س3)تشکیل کلاس آموزش موسیقی برای فرزندان کارکنان چه حکمی دارد؟                                                                                      ج)بطور كلّى، ترويج موسيقى و تدريس آن و تشكيل كلاس‌هاى موسيقى، هر چند موسيقى حلال باشد، با اهداف عاليه‌ى نظام مقدس جمهورى اسلامى سازگار نيست.(اجوبه،مستفادس1145)
س4)حکم نمايش آلات موسيقي چیست؟                                                                                                                                          ج) اگر موجب ترويج موسيقي باشد،جایزنیست.   (اجوبه،مستفادس1145)
س5) استفاده از آلات موسیقی در مراسمات سپاه چه حکمی دارد؟                                                                                                        ج) استفاده از هرنوع آلات موسیقی در مراسمات سپاه که موجب زیرسوال رفتن حيثيت و اعتبار سپاه  ویابی احترامی ورعایت نشدن شئون اماكن خاص مانند مسجدویا موجب ترويج موسيقي شود،جایزنیست.
س6)اجراي موسيقي در ضمن اجراي برنامه هاي ورزشي چه حكمي دارد؟                                                                                         ج)آنچه فتوا بر جواز آن داده شده است، بكارگيري آلات براي موسيقي غير مطرب و غير لهوي و براي اجراي سرودهاي انقلابي و برنامه هاي فرهنگي مفيد و با غرض عقلايي مي باشد.                                                                                                                          در برنامه هاي ورزشي اگر مصداق مورد فوق باشد جايز وگرنه بايد پرهيز گردد، مخصوصاً در صورتي كه ترويج آن محسوب شود، كه به فرموده مقام معظم رهبري مدظله العالي: «ترويج موسيقي در شأن نظام اسلامي نيست»
س7)حضور در مراسم جشن‌ها و عروسي‌هايي كه مشكوك به غنا و موسيقي مطرب مي‌باشد چه حكمي دارد؟ آيا ترك آن مجلس واجب است، يا اينكه حضور در آن مجلس بدون توجه به امور لهوي آن اشكال ندارد؟                                                                         ج)گر مراسم به گونه‌اي باشد كه عنوان مجلس لهو و معصيت بر آن صدق كند و حضور در آن مفسده داشته باشد، و يا نشستن در آن مجلس براي پاسداران عرفاً تأييد عملي مجلس حرام محسوب شود، اشكال دارد. (اجوبه، 1426
س8) حكم گوش دادن موسيقي براي علاج بعضي بيماريها ي رواني كه توسط پزشك تجويز مي شود چیست؟                                     ج)اگر احراز شود كه نظر پزشك متخصص و امين اين است كه معالجه متوقف بر استفاده از موسيقي است بكارگيري آن به مقداري كه معالجه بيمار اقتضا مي كند، اشكال ندارد.   س 1151
س9) استفاده از آهنگ ها و موسيقي هايي كه در سالن هاي بدنسازي معمول است، در سالن هاي بدنسازي سپاه چه حكمي دارد؟                                                                                                                                                     ج)اجراي آهنگ و موسيقي در سالن هاي بدن‌سازي اگر مطرب، لهوي و مناسب با مجالس لهو گناه باشد، جايز نيست،
س10)توجه به اينكه يكي از فنون قرائت قرآن كريم، يادگيري لحن مي باشد، استفاده مختصر از برخي از آلات موسيقي مانند ني و تمرين آن در دارالقرآن به منظور يادگيري لحن جايز است يا خير؟                                                                                                          ج) استفاده از آلات موسيقي، يادگيري و تمرين آن با شأن قرآن كريم منافات دارد، لذا ورود اين گونه امور در برنامه هاي قرآني پرهيز گردد
س11)آيا زدن بر ظرف‌ها و ساير وسايلي كه جزء آلات موسيقي نيستند، در عروسي ها توسط زنان جايز است؟ اگر صدا به بيرون از مجلس برسد و مردان آن را بشنوند چه حكمي دارد؟                                                                                                                        ج)جواز اين عمل بستگي به‌كيفيت نواختن دارد. اگر به شيوه متداول در عروسي هاي سنّتي باشد و لهو محسوب نشود و فسادي هم بر آن مترتّب نگردد، اشكال ندارد.
س12)استفاده از گروه‎هاي موسيقي محلي نوازندگي (چوب‎بازي) به مناسبت‎هاي مختلف در برنامه‎هاي بسيج چه حكمي دارد؟                                 ج)نفس چوب‎بازي كه نوعي ورزش به حساب مي‎آيد اشكال ندارد ولي اگر ضمائم آن از نوع موسيقي مطرب لهوي كه مخصوص مجالس لهو و لعب است باشد خلاف شرع است و جايز نيست.
س13)در مراسم جشن و شادماني، يكي از مواردي كه مشاهده مي‎شود استفاده از گروه‎هاي سرود همراه با ابزار آلات موسيقي مي‎باشد ،حکم آن چیست؟                                                                                                                                                                 1. استفاده لهوي از آلات موسيقي حرام است ولي استفاده غير لهوي براي اغراض صحيح عقلاني اشكالي ندارد.                                        2. در صورت استفاده غيرلهوي از ابزار مذكور در محيط و مراكز سپاه، با توجه به تدبير مقام معظم رهبري(مدظله‎العالي) كه فرموده‎اند: «ترويج موسيقي در شأن نظامي جمهوري اسلامي نيست» بهتر است ابزار و آلات موسيقي در پشت صحنه و سن قرار گيرد تا شبهه ترويج را نداشته باشد.
 
5/2-شبکه های تلوزیونی،فیلم ونوارها
س1) حکم استفاده از نوارهاي ويدئويي و فيلم‎هاي خارجي چیست؟                                                                                       ج)چنانچه داراي مفسده باشد ویا موجب انحراف و فساد اخلاقي ‎گردد،جایزنیست.
 
س2)تهيه و توزيع فيلم‎هايي كه موجب توسعه و ترويج فرهنگ مبتذل غربي شود،چه حکمی دارد؟
ج)جایزنیست.
 
س3)حکم استفاده از شبكه هاي تلويزيوني كشورهاي ديگرچه حکمی دارد؟                                                                               ج)بااحتمال وقوع درحرام ویاافتادن درفسادوگناه،جایز نیست
 
س4)گاهي اوقات ناخواسته در بعضي محافل عمومي و غيره، فيلم‌هاي مبتذل بيگانه در سايت‌ها و ماهواره نمايش داده مي‌شود. حكم ماندن يا ديدن اين نوع فيلم‌ها چگونه است؟                                                                                                                                                                      ج)اگر فيلمها در بردارنده تصاوير زننده‌اي كه شهوت را تحريك كرده و موجب انحراف و فساد مي‌شوند و يا مشتمل بر غنا و موسيقي مطرب و لهوي و مناسب با مجالس لهو و گناه باشند، ديدن و گوش دادن به آنها، حرام است. و ماندن در آن مجلس و عدم اعتراض اگر موجب تأييد گناه باشد، جايز نيست. (اجوبه، س 1200، 1208، 1211، 1214)
س5)نمايش مجامعت حيوانات در فيلم هاي مستند چه حكمي دارد؟                                                                                                                       ج)اگر فيلمها در بردارنده تصاوير زننده اي كه شهوت را تحريك كرده و موجب انحراف و فساد مي شوند جايز نيست.                    (اجوبه، س 1211)
س6)ديدن تصاوير و متن هاي نامناسب  كه به صورت ناخواسته در صفحات اينترنت و شبكه هاي اجتماعي ملاحظه مي شود چه حكمي دارد؟                                                                                                                                                                                       ج)اگر ديدن آنها مفسده انگيز باشد و به قصد تحريك شهوت باشد و يا موجب تحريك آن شود جايز نيست(اجوبه مستفاد 1200)
س7)ديدن فيلم‌هايي كه صحنه‌هاي مستهجن و يا رقص دارد، براي افراد متأهل  چه حکمی دارد؟                                                                             ج) با توجه به اينكه ديدن این گونه برنامه ها شهوت‌انگيز ومهیج شهوت است، و به همين دليل مقدمه ارتكاب گناه مي‌باشد، ديدن آنها حرام است
6/2-گوش‌دادن به صداى زن
س1)گوش‌دادن به صداى زن چه حکمی دارد؟                                                                                                        ج)  اگر صداي زن بصورت غنا باشد ویا گوش دادن به صداي او به قصد لذت و ريبه باشد و موجب مفسده گردد،جایزنیست ودرسپاه وبسیج در صورتي كه مراسم و برنامه ويژه بانوان نباشد، استفاده از آنان در مقابل نامحرمان مناسب نبوده و در شأن سپاه و بسيج نيست.
س2)اجراي سرود توسط گروه خواهران در حضور نا محرمان چه حکمی دارد؟                                                                         ج)حداقل داراي شبهه و در شأن سپاه و بسيج نيست ، بنابراين مسئولين امر بايد از برگزاري اين برنامه ها بطور جدّي جلوگيري و اجتناب نمايند.
س3)تك خواني قرآن كريم خواهر در جمع برادران چه حكمي دارد؟                                                                              ج) در صورتي كه محرك و موجب ريبه و فساد باشد و جلب توجه نامحرم نمايد، جايز نيست.
س4)آيا همخوانى زنان در مقابل نامحرم در مراسم عمومى جايز است؟ حكم شنيدن صداى آنها براى نامحرم چيست؟                                                                                                                                                               همخوانى زنان و همچنين، شنيدن آن در صورتى كه به قصد و همراه با لذّت و ريبه نباشد، مانعى ندارد؛ ولى بهتر است در ناجا از اين امور پرهيز شود.
س5)گوش‌دادن به آواز زنان درصورتي كه ازنظر شعر و موسيقي، لهو و لغو نباشد چه حكمي دارد؟                                 ج) اگر آواز زنان به‌گونه‌اي باشد كه مهيج شهوت شود و گوش‌دادن به آن موجب ترتب مفاسد باشد جايز نيست گوش كند
متفرقه
 
س1)حکم ترویج هنرپیشه های بی مبالات ومخالف نظام مقدس جمهوری اسلامی،چیست؟                                   ج)جایزنیست بخصوص برای سازمان سپاه پاسداران که باید پاسدار ارزشهای اسلامی وانقلابی باشند.
 
 س2) تدارک مراسم دون شان پاسداری برای عروسی فرزندان پرسنل چه حکمی دارد؟                                            ج) قطع نظر از حلال يا حرام بودن  ، حضور و شركت پاسداران و يا تدارك چنين برنامه‎هايي براي مراسم فرزندانشان دون شأن پاسداري بوده و به هيچ وجه مناسب نيست.
 س3)كف زدن در مجالس جشن اعياد مذهبي كه در سپاه و يا اماكني كه متعلق به سپاه مي‎باشد و يا مجالسي كه به نام سپاه هرچند در مكان عمومي خارج از سپاه برگزار مي‎شودچیست؟                                                             ج)جایزنیست ،زیرا«قداست و معنويت سپاه و ضرورت حفظ و تداوم آن اقتضاء داردبه جاي كف زدن از تكبير و صلوات استفاده گردد؛فرزندان انقلاب امام (ره) بايد تلاش كنند كه اين ارزش‎ها را احياء نمايند.» 
س4)حکم بهره برداری بسج وسپاه ازاماکنی که غالبا برنامه های مبتذل ودون شان درآنجا به اجرادرمی آید،چیست؟                                                                                                                                           ج)حفظ حيثيت سپاه واجب است، لذا اگر مكان مذكور براي امور خلاف، شهرت دارد بطوري كه اجراي برنامه در اين مكان به آبرو و حيثيت سپاه لطمه وارد مي كند جايز نيست.
 
س5)تقليد صداهای دیگران چه حکمی دارد؟                                                                                                          ج)اگر موجب محرماتی مانند غيبت يا استهزاء و تمسخر ديگران يا تحقير افراد و اقشار خاص باشد،جایزنیست.
 
 
س6)حکم اجراي شعبده بازي در مجالس جشن هاي سپاه،چیست؟
ج)شعبده بازي و تعليم و ياد گرفتن آن حرام است، ولي بازيهايي كه همراه با سرعت حركت و تردستي است اشكال ندارد، به شرط آنكه شأن و حيثيت سپاه و بسيج مخدودش نشود و همراه با محرّمات ديگر مانند موسيقي مطرب و امثال آن نباشد.
س7) بازي گري در نمايش نقش زن همراه با مرد،چه حکمی دارد؟                                                                          ج)چنانچه موجب فساد شود يا حجاب شرعي مراعات نشودياباعث جلب نظر نامحرم گردد،جایزنیست.
 
 
س8)حکم داوري تئاتر خواهران توسط برادران ،چیست؟                                                                     ج)باوجودمفاسدومعصیت وگناه،جایزنیست.
 
 
س9)حکم استفاده ازتمثال‌هاي منتسب به پيشوايان معصوم(عليهم‌السلام)»چیست؟                                              ج)اگر موجب وهن دين و قداست آن بزرگواران باشد، جایزنیست وبطورکلی مناسب آن است كه در سپاه از نصب اين‎گونه تمثال‌ها پرهيز شود.؛چراکه  تصاویروتماثیل منتسب به معصومین ریشه ومبنا ندارد؛ البته چون درعرف منتسب  به آن ذوات مقدسه است هتک حرمت جایزنیست.
 
س10)درج مطلب دیگران  بنام خود،چه حکمی دارد؟                                                                                                  ج)جایزنیست؛زیرا یک نوع اقدام صوری است وعلاوه نوعی کذب ودروغ است ولذاشرعااشکال دارد.
 
س11)حکم سکوت برای احترام درگذشتگان چیست؟                                                                                                ج) این نوع اقدامات،مبنای دینی ندارد واگربعنوان یک موضوع دینی انجام بشود که بدعت محسوب می شود ، اشکال دارد.
 
س12) استفاده ازمراکز دولتی مانندمدارس،برای اجرای برنامه های اداری چه حکمی دارد؟                                     ج)بدون رعایت شرایط لازم ،جایزنیست                                                                                                      شرایط جوازاستفاده عبارتنداز1 - مغاير با ضوابط و مقررات نباشد. 2 - مزاحم برنامه هاي آموزشي و اجراء مأموريت و انجام وظيفه نباشد. 3 - هزينه بر بيت المال تحميل نكند. 4- موازين شرعي در اجراء برنامه رعايت شود.
 
س)حضور بازيگران زن و مرد بر روي صحنه نمايش به لحاظ شرعي چه حكمي دارد؟                                                                                 ج) بازي كردن زن و مرد نامحرم به دليل اختلاط جايز نيست و اگر نحوه ارتباط و بازيگري به‎گونه‎اي باشد كه براي بينندگان مهيج باشد خود آن نوع بازي كردن جايز نيست، حتي اگر با هم محرم باشند. البته در مواردي كه براي ترسيم كردن ارزش‎ها و مسائل اخلاقي باشد با رعايت كامل موازين شرعي (حجاب و محرم بودن طرفين) بلامانع

ردمظالم وامر به معروف  ونهی ازمنکر

1-ردمظالم

 

ردّ مظالم چیست؟

«رد مظالم» درلغت تبرئه از حقوق دیگران واصطلاحابه صدقه‌ای گفته می‌شود که شخصی از طرف مالک پرداخت می‌کند ...

موارد «رد مظالم» بسیار است به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

1- مال پیدا شده که صاحب آن را نمی‌شناسد و از پیدا شدنش مأیوس است.

2- مالی که قرض کرده و طلبکار را فراموش کرده یا به او دسترسی ندارد.

3-  مالی را که شخصی غصب کرده و صاحب آن را پیدا نمی‌کند.

4- مالی‌که از مراجعه‌کنندگان یا میهمانان در محل کار یا منزل و...، جا مانده است و مالکش معلوم نیست.

5- وسائل وابزار افرادی که دم درگرفته اند الان روی دستشان مانده

6- برخی صاحبان  حرفه‌ها که مقداری از مال، نزد آنان می‌ماند و دارای ارزش می‌باشد و صاحبان آن را نمی‌شناسند. مانندخیاطها وزرگرها

مصرف :مصرف «رد مظالم» منحصر است به «فقرای شیعه»؛ بنابراین، صرف آن در امور خيريه مانند پل‌سازى و مسجد و نظایر اين‌ها جايز نيست.

به واجب‌النفقه نمی‌توان رد مظالم داد

قائم‌مقام شدن ورثه مدتها پیگیری کردومتوجه طرف مرده باید به ورثه مراجعه ودرصورت نشناختن ردمظالم

سید و غیرسید: رد مظالم به سید اشکال ندارد، اما بنابر احتیاط مستحب به فقیر سیّد ندهید.

اجازه مجتهد جامع الشرایط:رد مظالم، تصرف در مال «مجهول المالک» به شمار می‌رود و بنابراحتیاط اذن لازم است.

اگر مالک پیداشد ومالش راخواست بر کسی که رد مظالم نموده، واجب می‌باشد تا مال وی را بپردازد.

دوران کودکی:اگر شخصی در دوران کودکی، مالی را از دیگری تلف کرده، ضمان و بدهی از او مرتفع نمی‌گردد.

وجوب و استحباب:بایقین ، رد مظالم واجب وبا احتمال مستحب  است؛ 

غیر مال: مظالم غیر مالی ، مانند این‌که:  1- آبروی دیگری را برده یا غیبت کرده ویا  مانع استراحت او شده است.

یا کتاب یا مقاله‌ای را که از دیگری بوده، به نام خود چاپ کرده است.

  اگر کسب رضایت از صاحب حق، ممکن است و سبب فتنه نمی‌گردد، اقدام به طلب حلیت کند و خود را از حق الناس برهاند و چنان‌چه ممکن نیست یا سبب فتنه می‌شود، برای «ذوی الحقوق» طلب مغفرت و آمرزش کند.

2- امر به معروف و نهی از منکر

امام علی علیه السّلام فرمودند:                                                                                                              

 مَا أَعْمَالُ الْبِرِّ كُلُّهَا وَ الْجِهَادُ فِي سَبِيلِ اللَّهِ عِنْدَ الْأَمْرِ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْيِ عَنْ الْمُنْكَرِ إِلَّا كَنَفْثَةٍ فِي بَحْرٍ لُجِّيٍّ »(نهج البلاغه،حکمت 374)

تمامی اعمال و کارها حتی جهاد در راه خدا در برابر امر به معرف و نهی از منکر مانند قطره ای در مقابل یک دریای بزرگ و پهناور است .

1) امر ونهیی که  مستلزم بی آبرویی گناهکارشود،درصورت مراعات شرایط وآداب آن ،جایزاست

س) اگر امر به معروف و نهی از منکر مستلزم بی آبرویی  تارک واجبات وفاعل منکرات ، ویا موجب کاسته شدن احترام او در برابر مردم گردد، چه حکمی دارد؟

ج. اگر در امر به معروف و نهی از منکر، شرایط و آداب آن رعایت شود و از حدود آن تجاوز نشود، اشکال ندارد.

 2)وظیفه مردم درامر به معروف و نهی از منکر،اکتفابه مرحله زبانی است

س)مردم دربرابرمنکرات تاچه مرحله ای تکلیف دارند؟

 ج) وظیفه مردم در امر به معروف و نهی از منکر در نظام جمهوری اسلامی، اکتفا به امر به معروف و نهی از منکر زبانی است، و مراتب دیگر آن بر عهده مسئولین است. 

3)ضرورت اذن حاکم ومسئولین ذی ربط درامر به معروف و نهی از منکر عملی

س) آیا در مواردی که راه جلوگیری از وقوع منکر متوقف بر چیزی بیشتر از امر و نهی زبانی باشد،تکلیف چیست ؟

ج) در مواردی که امر به معروف و نهی از منکر متوقف بر چیزی بیشتر از امر و نهی زبانی باشد، اگر در سرزمینی باشد که دارای نظام و حکومت اسلامی است و به این فریضه اسلامی اهمیت داده می شود، احتیاج به اذن حاکم و مسئولین ذیربط و پلیس محلی و دادگاه های صالح دارد.

4)جواز دخالت  فوری ومستقیم به منظور حفظ نفس محترمه و جلوگیری از وقوع قتل 

س) اگر حفظ نفس محترمه و جلوگیری از وقوع قتل، مستلزم دخالت فوری و مستقیم باشد ، آیا در این موارد هم اذن حاکم شرط است؟

ج)دراین صورت،دخالت فوری ومستقیم جایز بلکه شرعاً از باب وجوب حفظ جان نفس محترمه واجب است.

 5) وجوب امر ونهی باتحقق شرائط امر به معروف و نهی از منکر

س)کسی که می خواهد شخصی را امر به معروف و نهی از منکر نماید، در چه زمانی امر به معروف و نهی از منکر بر او واجب می شود؟

ج)درزمانی که آمروناهی عالم به معروف و منکر باشد، بداند که فاعل منکر عمداً و بدون عذر شرعی مرتکب آن می شود، و احتمال تأثیر امر به معروف و نهی از منکر در مورد آن شخص داده شود، و ضرری برای خود او نداشته باشد،ازاین رو، اگر خوف دارد که در صورت اقدام به امر به معروف و نهی از منکر ضرر قابل توجهی متوجه او شود، انجام آن واجب نیست.

6)جوازترک امر به معروف و نهی از منکر باترس از ضرری که منشأ عقلایی داشته باشد.

س)نهی ازمنکر فردی که  دارای نفوذ و موقعیت اجتماعی است واین توان راداردکه به  معترضین خود ضرر وارد سازد، و ترس از ضرر رساندن او،وجودداشته باشد،چه حکمی دارد؟ 

ج) اگر ترس از ضرر، منشأ عقلایی داشته باشد، مبادرت به امر به معروف و نهی از منکر واجب نیست، بلکه تکلیف از شما ساقط می شود؛ ولی سزاوار نیست کسی به مجرّد ملاحظه مقام کسی که واجب راترک کرده و یا مرتکب فعل حرام شده و یا به مجرّد احتمال وارد شدن ضررکمی ازطرف او، تذکر و موعظه به برادر مؤمن خود را ترک کند.

 7) عدم جواز ترک امرونهی به مجردتوهّم این که موجب بدبینی فاعل منکر یا بعضی از مردم نسبت به اسلام می گردد

س) چنانچه امر به معروف و نهی از منکر موجب بدبینی معصیت کار به اسلام شود، وترک امرونهی هم  زمینه ی فساد و ارتکاب گناه توسط دیگران را فراهم می کند، تکلیف چیست؟

ج) امر به معروف و نهی از منکر با رعایت شرایط آن یک تکلیف شرعی عمومی برای حفظ احکام اسلام و سلامت جامعه است، و مجرّد توهّم این که موجب بدبینی فاعل منکر یا بعضی از مردم نسبت به اسلام می گردد، باعث نمی شود که این وظیفه ی بسیار مهم ترک شود.

8)وجوب ترک معاشرت بابستگان معصیت کار ازباب نهی ازمنکر

س)اگر یکی از اقوام انسان مبادرت به ارتکاب معصیت کند و نسبت به آن لااُبالی باشد، تکلیف ما نسبت به رابطه با او چیست؟

ج) اگر احتمال بدهید که ترک معاشرت با او موقتاً موجب خودداری او از ارتکاب معصیت می شود، به عنوان امر به معروف و نهی از منکر واجب است، و در غیر این صورت، قطع رحم جایز نیست.

9) امر به معروف و نهی از منکر زبانی وظیفه ی عموم مردم 

س) آیا وظیفه ی افراد در امر به معروف و نهی از منکر تاچه مرحله ای است؟

ج) درزمان حاکمیت واقتدار حکومت اسلامی،واجب است مکلفین درامر به معروف و نهی از منکر، به امر و نهی زبانی اکتفا کنند؛ و در صورت نیاز به توسل به زور، موضوع را به مسئولین ذی ربط در نیروی انتظامی و قوه قضائیه ارجاع دهند. 

10)خمس ندادن والدین و یا شوهر، و نهی از منکر فرزند و زن نسبت به آنها

س)وظیفه ی همسرو فرزندان فردی که  خمس اموال خود را نمی پردازدچیست؟ 

ج. بر آنان واجب است که هنگام مشاهده ترک معروف یا انجام حرام توسط پدر، مادر یا شوهر، به امر به معروف و نهی از منکر درصورت تحقق شرایط آن مبادرت کنند، ولی تصرّف در اموال آنان اشکال ندارد.

11)ضرورت نهی از منکر شخص نسبت به تخلفات بستگان خودوعدم جوازقطع رابطه

س)چنانچه بستگان انسان مسائل شرعی و اخلاقی را رعایت نکنند، و نصایح نیز در آنها تأثیری نداشته باشد، وظیفه چیست؟

ج) اظهارتنفر از اعمال خلاف شرع آنها واجب ؛وتذکر وموعظه به هر نحوکه مفیدومؤثر باشد،لازم  ولی قطع رحم،جایز نیست.

 12)معیاردرارتباط باافراد وضعیت فعلی آنان است

س) رابطه با اشخاصی که در گذشته مرتکب اعمال حرامی مانند شرب خمر شده اند، چگونه باید باشد؟

ج) معیار وضعیت فعلی اشخاص است، اگر از گذشته توبه کرده باشند، معاشرت با آنان مانند معاشرت با سایر مؤمنین است. ولی چنانچه در حال حاضر هم مرتکب حرام می شوند، باید او را از طریق نهی از منکر از آن کار منع کرد، و اگر از انجام فعل حرام اجتناب نمی کند مگر با دوری جستن از او، قطع رابطه و ترک معاشرت با وی از باب نهی از منکر واجب می شود.

13)لزوم نهی ازمنکرزبانی دربرابرهنجارشکنان

س)وظیفه مومنین درمواجه شدن باافرادی که هنجارشکنی می کنند مثلا طلا به گردن دارندیاازمظاهرفرهنگ غربی استفاده می کنندچیست ؟

ج)باتوجه به حرام بودن پوشیدن طلا یا آویختن آن به گردن برمردان و نیزپوشیدن لباس هایی که از نظر دوخت یا رنگ یا غیر آن تقلید و ترویج فرهنگ مهاجمِ غیر مسلمانان در نظر عرف محسوب می شودوهمچنین استفاده از زیورآلاتی که استعمال آن تقلید از فرهنگ تهاجمی دشمنان اسلام و مسلمین محسوب شود، ، بر دیگران واجب است که در برابر این گونه مظاهر فرهنگی تقلیدی از بیگانگان، مبادرت به نهی از منکر زبانی کنند.

 14)جوازاِعمال مجازات اداری مانندثبت درپرونده هابرای متخلفین اداری بامراعات نظام داخلی ادارات

س)افرادی درمحیط  اداراه یادانشگاه مرتکب تخلفات می شوندوتذکرات مکررهم ثمری ندارد، اِعمال بعضی از مجازات های اداری مؤثر، مثل ثبت در پرونده ی آنها چه حکمی دارد؟

ج)با مراعات نظام داخلی اداره ودانشگاه اشکال ندارد؛ و بر جوانان عزیز لازم است که مسأله امر به معروف و نهی از منکر را جدّی گرفته و شرایط و احکام شرعی آن را به دقت بیاموزند؛ و این اصل را عام و فراگیر نموده و روش های اخلاقی و مؤثر را برای تشویق فعل معروف و جلوگیری از ارتکاب محرمات به کار بگیرند، و از استفاده از آن برای اغراض شخصی خودداری نمایند؛ و بدانند که این راه، بهترین و مؤثرترین روش برای ترویج کار خیر و جلوگیری از شرّ است.

15)جوازاِعمال قانون نسبت به کارمندان تارک الصلاه ازناحیه مسئولین

س) اگر برای مسئولین به طور قطعی ثابت شود که بعضی از کارمندان ادارات در خواندن نماز کوتاهی کرده و یا اصلاً نماز نمی خوانند، و نصیحت و راهنمایی هم تأثیری نداشته باشد، در برابر این گونه افراد چه وظیفه ای دارند؟

ج)در عین غفلت نکردن از تأثیر مداومت بر امر به معروف و نهی از منکر با رعایت شرایط آن ، در صورت نا امیدی از تأثیر امر به معروف نسبت به آنان، اگر بر حسب مقررات قانونی محروم ساختن این گونه افراد از مزایای شغلی مجاز باشد، باید در مورد آنان اجرا شود؛ و به آنان تذکر هم داده شود که این محرومیت بر اثر سستی و کوتاهی شان در انجام این فریضه الهی اتخاذ شده است.

16)ضرورت اطلاع رسانی تخلفات اداری مسئولین به مراکزذی ربط توسط کارمندان

س) اگر کارکنان ادارات و مؤسسات در محل کار خود، ارتکاب تخلّفات اداری و شرعی را توسط مسئولین مافوق مشاهده کنند، چه وظیفه ای دارند؟

ج) بر کسی که قادر بر امر به معروف و نهی از منکر نیست، واجب است که نهادهای مربوطه را که از طرف حکومت برای این کار اختصاص یافته اند، مطلع نماید؛ و تا کنده شدن ریشه های فاسد که فسادآور هم هستند، موضوع را پیگیری کند.

 17)عدم جوازجلوگیری از منکر به وسیله منکر

س)اگر در یکی از اداره های دولتی اختلاس از بیت المال صورت بگیرد، و این اختلاس استمرار داشته باشد، آیا دادن رشوه برای جلوگیری از اختلاس در بیت المال، که در حقیقت دفع افسد به فاسد است، جایز است یا خیر؟

ج. وظیفه اشخاصی که از تخلّفات قانونی مطلع می شوند، نهی از منکر با رعایت شرایط و ضوابط شرعی آن است، و توسل به رشوه و راه های غیرقانونی برای هر عملی هرچند به منظور جلوگیری از فساد، جایز نیست. البته  وظیفه مردم به مجرد عجز شخصی از امر به معروف و نهی از منکر ساقط نمی شود، بلکه واجب است که به نهادهای مربوط اطلاع داده و موضوع را پیگیری نمایند.

18)عدم جوازپاسخ  سلام ندادن مگرمن باب نهی ازمنکراثرگزار

س) آیا جواب ندادن به سلام کسی که فعل حرام انجام می دهد، برای تنبیه او جایز است؟

ج) جوابِ سلامِ مسلمان شرعاً واجب است؛ ولی اگر بر خودداری از جواب سلام به قصد نهی از منکر، عرفاً نهی و منع از منکر صدق کند، جایز است.

 19)وجوب مداومت امر ونهی  نسبت به بستگان تارک الصلاة

س)وظیفه نسبت به بستگانی که اهل نمازنیستندچیست؟

ج) وجوب مداومت بر امر او به معروف و نهی وی از منکر، در صورت تحقق شرایط آن،  وجواز معاشرت و یاری کردن او اگر سبب تشویق بیشتر او بر ترک نماز نباشد.

 20)ضرورت فراهم نمودن زمینه اصلاح نسبت به همسرتارک الصلاه ولزوم اجتناب ازخشونت

س)وظیفه فردی که همسرش نماز نمی خواند،نسبت به وی چیست؟

ج) وظیفه فراهم نمودن زمینه اصلاح همسر به هر وسیله ممکن است، و باید از هرگونه خشونت که حاکی از بداخلاقی و ناسازگاری باشد، خودداری نمود.

21)ضرورت دوری از ابتلا به مفاسد وامرونهی درصورت تحقق شرایط درمراکز و دانشگاه های مختلط

س)وظیفه ی جوانان مؤمن درمراکز ویا دانشگاه های مختلط در برابر مفاسدی که در بعضی از آن مکان ها مشاهده می کنند، چیست؟

ج) بر آنان واجب است که ضمن دوری جستن از ابتلا به مفاسد، در صورت تمکّن و تحقّق شرایط امر به معروف و نهی از منکر، مبادرت به انجام این فریضه کنند.

 

اهمیت وضرورت فرگیری احکام

مقدمه:

اهمیت   فقه درقرآن

مَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنفِرُواْ كَآفَّةً فَلَوْلاَ نَفَرَ مِن كُلِّ فِرْقَةٍ مِّنْهُمْ طَآئِفَةٌ لِّيَتَفَقَّهُواْ فِي الدِّينِ وَلِيُنذِرُواْ قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُواْ إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ»(توبه/122)

شایسته نیست مؤمنان همگی (بسوی میدان جهاد) کوچ کنند؛ چرا از هر گروهی از آنان، طایفه‌ای کوچ نمی‌کند (و طایفه‌ای در مدینه بماند)، تا در دین (و معارف و احکام اسلام) آگاهی یابند و به هنگام بازگشت بسوی قوم خود، آنها را بیم دهند؟! شاید (از مخالفت فرمان پروردگار) بترسند، و خودداری کنند!

اهمیت   فقه  واحکام  درروایات

هر کسی در هر شغل و رشته ای باشد قبل از ورود در کار باید نسبت به احکام آن ، اطلاعات لازم را کسب نماید؛ چرا که انجام کار بدون توجه به این مهم، مفاسدش بیشتر از مصالحش خواهد بود.

رسول خدا(صلی الله علیه وآله) می فرماید : « مَنْ عَمِلَ عَلَى غَيْرِ عِلْمٍ كَانَ مَا يُفْسِدُ أَكْثَرَ مِمَّا يُصْلِحُ»     )بحار ج۱ص۲۰۸(

- امیرمؤمنان (علیه السلام) خطاب به فردی که از امام راجع به کار و کسب در بازار سوال کرد حضرت در مورد آشنایش از احکام بازار سوال کرد و او چندان مهم ندانست، فرمود:                                                                                              «وَيْحَكَ اَلْفِقْهَ ثُمَّ اَلْمَتْجَرَ فَإِنَّهُ مَنْ بَاعَ وَ اِشْتَرَى وَ لَمْ يَسْأَلْ عَنْ حَرَامٍ وَ لاَ حَلاَلٍ اِرْتَطَمَ فِي اَلرِّبَا ثُمَّ اِرْتَطَمَ »

وای به حالت، نخست احکام خرید و فروش را یاد بگیر سپس به تجارت بپرداز. زیرا کسی که خرید و فروش کند و از حلال و حرام آن نپرسد، در رباخواری فرو رفته سپس گرفتار می شود. 

تقدیم فقه بر تجارت حاکی از ضرورت فراگیری احکام قبل از ورود به کار است  

ونیزفرمود:مَنِ اتَّجَرَ بِغَیْرِ فِقْهٍ ارْتَطَمَ فِی الرِّبَا»  (نهج البلاغه، حكمت 447)                                                                          البته این یک نمونه است والادرهمه شوون، فراگیری احکام قبل ازوروددرعمل موردتاکیداست،                                      امام علی(علیه السلام ) خطاب به کمیل فرمود : « مامِنْ حَرَکةٍ الَّا وَانْتَ مُحْتاجٌ فیها الی مَعْرِفَةٍ » ( تحف العقول، ص: 171)

هیچ حرکت و کاری نیست مگر این که در انجام آن! نیازمند به آگاهی و آشنایی و معرفت هستی.

امام صادق(علیه السلام)می فرماید: «العامِلُ عَلى غَيرِ بَصيرَةٍ كَالسّائِرِ عَلى غَيرِ الطَّريقِ، لا يَزيدُهُ سُرعَةُ السَّيرِ إلّا بُعدا»

( كافي، ج ۱، ص ۴۳ )

عمل کننده غیر بصیر و ناآگاه و جاهل مثل سیر کننده در غیر راه است (و بیراهه مى رود) و عمل بدون علم سرعتى نمى افزاید مگر دورى از مسیر و راه را

اميرالمؤمنين(عليه السلام) مى فرمايد: «اَلمُتَعَبِّدُ عَلَى غَيرِ فِقهٍ كَحِمارِ الطّاحُونَةِ يَدُورُ وَ لَا يَبْرَحُ، وَ رَكعَتَانِ مِن عَالِمٍ خَيرٌ مِن سَبعِينَ رَكعَةً مِن جَاهِلٍ لِاَنَّ العَالِمَ تَاتِيهِ الفِتْنَةُ فَيَخرُجُ مِنهَا بِعِلْمِهِ وَ تَأتِى الجَاهِلُ فَتَنْسُفُهُ نَسْفاً وَ قَلِيلُ العَمَلِ مَعَ كَثِيرِ العِلمِ خَيرٌ مِنْ كَثِيرِ العَمَلِ مَعَ قَلِيلِ العِلمِ وَ الشَّكِ وَ الشُّبهَةِ»(سفینة البحار، شیخ عباس قمی، ج 2، ص 114.)                                                                                                                                                           عبادت كننده و عمل كننده بدون آگاهی ازاحکام آن مثل الاغ آسياب است كه دور مى زند و از جاى خود حركت نمى كند[درجا مى زند، اگر هفتاد سال هم دور بزند وقتى چشمش را باز كند، مى بيند، در همان نقطه اول است. و دو ركعت نماز از عالِم بهتر از هفتاد ركعت از جاهل است؛ زيرا فتنه به عالم روى مى آورد و بوسيله علمش از آن خارج مى شود و به جاهل روى مى آورد، و او را از جاى كنده خرد مى كند و كسى كه كم عمل و پر علم است بهتر از كسى است كه پر عمل و كم علم مى باشد و داراى شكّ و شبهه است. 

 

1)دخل رسول اللّه(ص) المسجد فاذا جماعة قد اطافوا برجلٍ فقال: ما هذا؟ فقيل: علّامة. قال(ص) : و ما العلّامة؟ قالوا: اعلم النّاس بانساب العرب و وقايعها و ايّام الجاهليّة و بالاشعار و العربيّة. فقال: ذاكَ عِلْمٌ لايَضُرُّ مَنْ جَهِلَه وَ لايَنْفَعُ مَنْ عَلِمَهُ

 اِنَّمَا الْعِلْمُ ثَلاثَةٌ: آيَةٌ مُحْكَمَةٌ أوْ فَريضَةٌ عادِلَةٌ أَوْ سُنَّةٌ قائِمَةٌ وَ ما خَلاهُنَّ فَهُوَ فَضْلٌ»

 

2)قَالَ رَسُولُ اللّهِ صلى اللّه عليه و آله و سلّم:

«مَنْ عَمِلَ عَلَى غَيْرِ عِلْمٍ كَانَ مَا يُفْسِدُ أَكْثَرَ مِمّا يُصْلِحُ»(اصول كافى جلد 1، ص :55 رواية: 3)

 

3) مردی به امیرمؤمنان علیه السلام گفت: در پی کسب و کار هستم. فرمود: آیا از احکام دینی خود، اطلاع داری؟ گفت: پس از شروع به کار احکام را فرا خواهم گرفت؛ فرمود:«وَیْحَکَ الْفِقْهُ ثُمَّ الْمَتْجَرُ، فَانَّهُ مَنْ باعَ وَاشْتَری‏ وَ لَمْ یَسْأَلْ عَنْ حَرامٍ وَ لا حَلالٍ ارْتَطَمَ فِی الرِّبا، ثُمَّ ارْتَطَمَ »  (مستدرک الوسائل، ج۱۳، ص ۲۴۷)
ونیزفرمود:مَنِ اتَّجَرَ بِغَیْرِ فِقْهٍ ارْتَطَمَ فِی الرِّبَا»  (نهج البلاغه، حكمت 447)

 

4) امام صادق (ع) فرمود:«اَلْعَامِلُ عَلَى غَيْرِ بَصِيرَةٍ كَالسّائِرِ عَلَى غَيْرِ الطّرِيقِ لَا يَزِيدُهُ سُرْعَةُ السّيْرِ إِلّا بُعْداً »                                      ( اصول كافى جلد 1 ص 54 رواية  1 )

 

 5)قالَ الإمام موسى بن جعفر الكاظم (عليه السلام) :« تَفَقَّهُوا فى دينَ اللهِ، فَاِنَّ الْفِقْهَ مِفْتاحُ الْبَصيرَةِ، وَ تَمامُ الْعِبادَةِ، وَ السَّبَبُ اِلَى الْمَنازِلِ الرَفيعَةِ وَ الرُّتَبِ الْجَليلَةِ فِى الدّينِ وَ الدّنيا» (تحف العقول: ص 302)

6) امام صادق علیه السلام می‌فرماید:«مَنْ ارادَ التِّجارَةَ فَلْیَتَفَقَّهْ فی‌ دینِهِ لِیَعْلَمَ بِذلِکَ ما یَحِلُّ لَهُ مِمَّا یَحْرُمُ عَلَیْهِ وَ مَنْ لَمْ یَتَفَقَّهْ فی‌ دینِهِ ثُمَّ اتَّجَرَ تَوَرَّطَ الشُّبَهاتِ» (وسائل الشیعه،ج12،ص283)

 7) قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص): إِذَا أَرَادَ اللَّهُ‏ بِعَبْدٍ خَيْراً  فَقَّهَهُ فِی الدّینٍ وَ اَلْهَمَهُ رُشْدَهُ»(کنزالعمال، ج 10، ص 137)

8)قَالَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ (ع): ثَلَاثٌ بِهِنَّ یَکْمُلُ الْمُسْلِمُ ، التَّفَقُّهُ فِی الدِّینِ  وَ التَّقْدِیرُ فِی الْمَعِیشَهِ وَ الصَّبْرُ عَلَى النَّوَائِبِ»(بحارالانوار، ج 1، ص 210)

9) قَالَ الصادِق (ع): مَنْ لَمْ يَتَفَّقَهُ فِي دِينِ اللهِ لَمْ يَنْظُرِ اللهُ اِليْهِ يَوْمَ الْقِيامَةِ

وَ لَمْ يُزَكِّ لَهْ عَمَلاً .َ»( اصول کافی،ج 1 ،ص 55)

10) عَنِ الکاظِم(ع): مَنْ لَمْ یتَفَقَّهْ فی دینِهِ لَمْ یرْضَ اللّهُ لَهُ عَمَلاً.»(تحف العقول، ص 482)

11) رُوِیَ عَنِ الرِّضا(ع): لَوْ وَجَدْتُ شَابّاً مِنْ شُبَّانِ الشِّیعَةِ لَا یَتَفَقَّهُ لَضَرَبْتُهُ ضَرْبَةً بِالسَّیْفِ.» ( بحارالانوار، ج 75،ص 346)

 

 

وظایف مومنان ازنظر نهج البلاغه

بسم الله الرحمن الرحیم
وظایف مومنان ازنظر نهج البلاغه
یاسبک زندگی مومنان
بابررسی � خطبه همام�درنهج البلاغه(خطبه 193)
مقدمه: خطبه 193نهج البلاغه از خطبه هایی است که اميرمؤمنان عليه السلام است در آن صفات و روحيات پرهيزكاران را شرح مى دهد  درشأن ایراد خطبه آمده است كه يكى از ياران اميرمؤمنان على عليه السلام به نام �همام� كه مرد عابد و پرهيزكارى بود، به حضرت عرض كرد: اى اميرمؤمنان! پرهيزكاران را برايم آنچنان وصف كن كه گويى آنها را با چشم مى نگرم. امام عليه السلام در پاسخ او درنگ فرمود وبه خواندن آیه ای اکتفاءنمود ؛ ولى همام به اين مقدار قانع نشد (و توضيح بيشتر خواست و اصرار ورزيد) تا اينكه امام عليه السلام به بیان صفات متقين مشروحاً پرداخت وحدودیکصد وده صفت ازاوصاف آنهارادراین خطبه مطرح فرمود.
هرچنداز يك نگاه خطبه مطلب واحدی را دنبال مى كند که صفات پرهيزكاران باشد ؛ ولى بادقت درست در جزئيات خطبه متوجه خواهیم شد كه صفات مطرح شده درخطبه ناظر به ابعاد مختلفى از سبک زندگى پرهيزكاران است که بخشى از آن از صفات اخلاق فردى آنها سخن مى گويد؛بخشی از اخلاق اجتماعى آنها و قسمتى از خطبه، ناظر به علو شأن آنها در مباحث اعتقادى و معارف دين است، و در ديگر بخش به مقام پرهيزكارى آنها از نظر گفتار و رفتار اشاره دارد و بالاخره به علامتها و نشانه هاى آنها بحث شده كه  دراین نوشتارباتوضیح اجمالی  به ذکر سبک زندگی آنان  پرداخته می شود:
1) �مَنْطِقُهُمُ الصَّوَابُ�تلاش دراصلاح زبان بعنوان نخستین گام در خودسازى                                         
ازآنجایی که نخستین گام در خودسازى و تربیت انسانهاست اصلاح زبان است ،اولین سبک زندگی متقیان ومومنان را �مَنْطِقُهُمُ الصَّوَابُ�بیان فرمود؛ زبانى که بیشترین گناهان کبیره با آن انجام مى شود و بهترین عبادات به وسیله آن صورت مى گیرد ؛عضوی که اگر اصلاح شود، همه وجود انسان رو به صلاح مى رود و اگر فاسد شود، همه رو به ویرانى مى گذارند.به همین دلیل، سالکان طریق الى الله معتقدند که اوّلین گام در اصلاح خویشتن، اصلاح زبان است که اصلاح آن مایه اصلاح سایر ارکان است. �یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللهَ وَقُولُوا قَوْلا سَدِیداً * یُصْلِحْ لَکُمْ أَعْمَالَکُمْ وَیَغْفِرْ لَکُمْ ذُنُوبَکُمْ�(احزاب/70)                                                                                                                                     
      امام باقر(علیه السلام) : �إنَّ هذَا اللِّسانَ مِفْتاحُ کُلّ خَیْر وَ شَرٍّ فَیَنْبَغى لِلْمُؤْمِنِ اَنْ یَخْتِمَ عَلى لِسانِهِ کَما یَخْتِمُ عَلى ذَهَبِهِ وَ فِضَتِهِ �( تحف العقول،ص 218)
 الهي قمشه‏اي:       نخستين وصف خوبان راستگويي است                     نکو بشنو که اين وصف نکويي است‏                                                                               کسي را کاين نکويي، در زبان است                          ز هر نيکويي اندر وي، نشان است‏                                                             
      2)وَ مَلْبَسُهُمُ الاِقْتِصَادُ؛میانه روی واعتدال  درزندگی،درهمه شئونات
اعتدال در عبادت، در راه رفتن: �و اقصد فی مشیک �  (لقمان/19؛درانفاق�وَالَّذِينَ إِذَا أَنفَقُوا لَمْ يُسْرِفُوا وَلَمْ يَقْتُرُوا وَكَانَ بَيْنَ ذلِكَ قَوَامًا (فرقان،67) درسخن گفتن� وَلَا تَجْهَرْ بِصَلَاتِكَ وَلَا تُخَافِتْ بِهَا وَابْتَغِ بَيْنَ ذَلِكَ سبيلاً�(اسراء، 110)...
امیرالمؤمنین(ع ) :�ما عالَ مَنِ اقْتَصَدَ�(حکمت 134) آن کس که میانه روى را پیشه کند هرگز تنگدست نمى شود�.

     3)مَشيُهُمُ التَّواضُعُ؛ راه رفتن و رفتارشان متواضعانه است                                                                                                                                 اعتَبِروا بِما کانَ مِن فِعلِ اللهِ بِابليسَ اِذا اَحبَطَ عَمَلَهُ الطَّويلَ وَ جَهدَهُ الجَهيدَوَكَانَ قَدْ عَبَدَ اللهَ سِتَّةَ آلاَفِ سَنَة، لاَ يُدْرَى أمِنْ سِنِي الدُّنْيَا أَمْ مِنْ سِنِي الاْخِرَةِ، عَنْ كِبْرِ سَاعَة وَاحِدَة.( خطبه ،قاصعه162)                                                                                                                                                                        امام صادق (ع) :إِنَّ فِى السَّماءِ مَلَكَينِ مُوَكَّلَينِ بِالعِبادِ، فَمَن تَواضَعَ لِلّهِ رَفَعاهُ وَمَن تَكَبَّرَ وَضَعاهُ؛            (كافى، ج2، ص122، ح2)
الهي قمشه ‏اي:
هم آنان، در لباس اقتصادند                  به هر کاري، قرين عدل و دادند
به هر کار از ره پرهيز کاري                       نگه‏دار اعتدال از هوشياري‏
چو آن پاکان، همه تقوي خصالند             به هر رفتار، زيبا ز اعتدالند

      4)غَضُّوا أَبْصَارَهُمْ عَمَّا حَرَّمَ اللّهُ عَلَیْهِمْ ؛ سر را به زیر انداخته  و ازمحرمات الهی چشم پوشی می کنند. پیامبراکرم(ص):اَلَّنَظَرُ سَهمُ مَسموُمٌ مِن سِهامِ اِبلیسَ فَمَن تَرَکَها خَوفاً مِنَ اللهِ اَعطاهُ اللهُ ایماناً یَجِد حَلاوَتهُ فی قَلبِهِ
      5) وَ وَقَفَوا أَسْمَاعَهُمْ عَلَى الْعِلْمِ النَّافِعِ لَهُمْ �                                                                                                                                                   امام كاظم(علیه السلام) می‌فرماید: �وَجَدْتُ عِلْمَ النَّاسِ فِی أَرْبَعٍ؛ أَوَّلُهَا أَنْ تَعْرِفَ رَبَّكَ (خداشناسی) وَ الثَّانِیَةُ أَنْ تَعْرِفَ مَا صَنَعَ بِكَ(خودشناسی) وَ الثَّالِثَةُ أَنْ تَعْرِفَ مَا أَرَادَ مِنْكَ(وظیفه شناسی)وَ الرَّابِعَةُ أَنْ تَعْرِفَ مَا یُخْرِجُكَ مِنْ دِینِكَ (آسیب شناسی)         دخل رسول اللّه(ص) المسجد فاذا جماعة قد اطافوا برجلٍ فقال: ما هذا؟ فقيل: علّامة. قال(ص) : و ما العلّامة؟ قالوا: اعلم النّاس بانساب العرب و وقايعها و ايّام الجاهليّة و بالاشعار و العربيّة. فقال: ذاكَ عِلْمٌ لايَضُرُّ مَنْ جَهِلَه وَ لايَنْفَعُ مَنْ عَلِمَهُ  اِنَّمَا الْعِلْمُ ثَلاثَةٌ: آيَةٌ مُحْكَمَةٌ أوْ فَريضَةٌ عادِلَةٌ أَوْ سُنَّةٌ قائِمَةٌ وَ ما خَلاهُنَّ فَهُوَ فَضْلٌ�
      6)راضى به رضاى خدا و تسلیم در برابر اراده الهی �نُزِّلَتْ أَنْفُسُهُمْ مِنْهُمْ فِی الْبَلاَءِ کَالَّتِی نُزِّلَتْ فِی الرَّخَاءِ�آنان از مصيبتها و سختيها همانگونه استقبال مى كنند كه از آسايش و فراوانى نعمت.                   (نحوه رضایت وتسلیم امرالهی  الراضى بقضاء الله كالميت بين يدى الغسال يقلبه كيف يشاء.)       عمار ياسر و رضاى الهى :عمار ياسردر جنگ صفين، در سن 94 سالگى به شهادت رسيد. عمار كمى پيش از شهادت، روزى از صف لشكر خارج و در مقابل لشكر دشمن ايستاد و گفت: اللَّهُمَّ إِنَّكَ تَعْلَمُ أَنِّي لَوْ أَعْلَمُ أَنَّ رِضَاكَ فِي أَنْ أَقْذِفَ بِنَفْسِي فِي هَذَا الْبَحْرِ لَفَعَلْتُ.بار خدايا! تو مى دانى كه اگر بدانم رضاى تو، در اين است كه خود را به اين دريا �رودخانه فرات� بيفكنم خواهم افكند. اللَّهُمَّ إِنَّكَ تَعْلَمُ أَنِّي لَوْ أَعْلَمُ أَنَّ رِضَاكَ أَنْ أَضَعَ ظُبَةَ سَيَفِي فِي بَطْنِي ثُمَّ أَنْحَنِيَ عَلَيْهَا حَتَّى يَخْرُجَ مِنْ ظَهْرِي لَفَعَلْتُ. پروردگارا! اگر بدانم خشنودى تو، در اين است كه نوك شمشيرم را بر شكمم نهاده و بر آن خم شوم تا از پشتم بيرون آيد، خواهم نمود. اللَّهُمَّ وَ إِنِّي أَعْلَمُ مِمَّا أَعَلَمْتَنِي أَنِّي لَا أَعْمَلُ الْيَوْمِ عَمَلًا هُوَ أَرْضَى لَكَ مِنْ جِهَادِ هَؤُلَاءِ الْقَاسِطِينَ وَ لَوْ أَعْلَمُ الْيَوْمَ عَمَلًا أَرْضَى لَكَ مِنْهُ لَفَعَلْتُهُ؛ خدايا! از آنچه را كه به من تعليم نموده اى، مى دانم كه هيچ عملى از من در اين روز كه به رضاى تو نزديكتر باشد از جهاد اين فاسقان، وجود ندارد.   موسى عليه السلام ازخداونددرخواست کرد محبوبترين خلقش وعابدترین بندگانش رابه اونشان دهد ؛ کناردریایی، چشمش به مردىافتادمبتلا به چند بيمارى: جذام، پيسى و زمين گيرى واشتغال  به تسبيح و تقديس پروردگارپس گفت: اى جبرئيل مردى كه از خدا ديدار او را خواستم كجاست؟ جبرئيل گفت همين مرد است. موسى گفت: دوست داشتم، به هنگام ملاقات او را مردى قائم الليل و صائم النهار بيابم! جبرئيل گفت: اين مرد محبوبترين خلق نزد خداست و از هر روزه دار و نمازگزارى عبادتش بيشتر است، هم اكنون ماموريت يافتم كه چشمان او را از او بگيرم، بشنو چه مى گويد. آنگاه جبرئيل به ديدگان او اشاره كرد، ناگهان دو چشمش از حدقه بيرون آمده به صورتش افتاد و آن مرد گفت: خداى من تا زمانى كه خواستى، از اين ديدگان كه نعمت تو بود بهره برم، بهره مند شدم و حال كه از من اين نعمت را سلب نمودى، به خواست تو خشنودم، اما آرزويم را از خود قطع نكردى، آن آرزويى كه سراسر وجودم را در بر گرفته است و جز تجلى ذات تو چيزى را نمى بينم. موسى عليه السلام به آن مرد گفت: اى بنده ى خدا، من مجاب الدعوه ام، اگر دوست دارى خدا را بخوانم تا چشمان از دست رفته را به تو بازگرداند و از بيماريها تو را شفا بخشد؟ گفت: هرگز اين را از خدا نمى خواهم، هر چه را كه او بخواهد نيكوست و در برابر خواسته و مطلوب او خواسته اى ندارم! موسى عليه السلام گفت: شنيدم كه مى گفتى يا بار يا وصول، آن مهربانى و پيوندى كه از خدا به تو رسيده چيست؟ گفت: از آن مهربانى و پيوند چه بهتر است كه در اين روستا، كسى جز من او را نشناخته، يا او را عبادت نكرده است. يعنى خدا خود را به من شناسانده است و هر كه خدا را به حقيقت شناخت، تمام نعمتها و خيرها كه در راس آنها نعمت شناخت اوست به وى رسيده است.
موسى عليه السلام در حالى كه به راه خود ادامه مى داد، با تعجب گفت: اين مرد از همه مردم دنيا، عبادتش بيشتر و به خدا نزديكتر است.
        7)�آفریدگار در روح و جانشان بزرگ جلوه کرده، به همین دلیل غیر او در چشمانشان کوچک است عَظُمَ الْخَالِقُ فِی أَنْفُسِهِمْ فَصَغُرَ مَادُونَهُ فِی أَعْیُنِهِمْ�    آشنای بادریا قطره آب در نظرش ناچیزاست و کسی که با خورشید آشناست یک شمع کوچک در نظرش ناچیزاست مصداق بارز این معنا خود امیر مؤمنان علیه السلام درجریان اشعث بن قیس است که امیرالمومنین(علیه السلام) مى فرماید : �وَاللهِ لَوْ أُعْطیتُ الاْقالیمُ السَّبْعَةِ بِما تَحْتَ أفْلاکِها عَلى أنْ أعصِى اللهَ فى نَمْلَة أسْلُبُها جُلْبُ شَعیرَة ما فَعَلْتُهُ� (نهج البلاغه، خطبه 224)    راههاي درك عظمت خداوند: تفكر در آثار عظمت خدا يكي از راه‌های درك عظمت الهی است.    امام باقر علیه السلام می فرماید: إِيَّاكمْ وَالتَّفَكُرَ فِي اللهِ وَلَكِنْ إِذَا أَرَدْتُمْ أَنْ تَنْظُرُوا إِلَي عَظَمَتِهِ فَانْظُرُوا إِلَي عَظِيمِ خَلْقِه؛(کافی، ج1، ص93، ح7)  از تفكر درباره خدا بپرهيزيد، ولي اگر خواستيد در عظمت خدا بينديشيد، به عظمت آفريدگانش بنگريد؛ لذادرقرآن کریم حدود ۷۵۰ آیه در زمینه خداشناسی از راه توجه به پدیده های طبیعی به چشم می خورد:أَفَلا يَنظُرُونَ إِلَى الإِبِلِ كَيْفَ خُلِقَت * وَإِلَى السَّمَاء كَيْفَ رُفِعَت * وَإِلَى الْجِبَالِ كَيْفَ نُصِبَت * وَإِلَى الأَرْضِ كَيْفَ سُطِحَت؛�(غاشیه / 17ـ20.) وَفِي الْأَرْضِ آيَاتٌ لِلْمُوقِنِينَ وَفِي أَنْفُسِكُمْ أَفَلَا تُبْصِرُونَ(ذاریات 20و21) ؛ �سَنُرِيهِمْ آيَاتِنَا فِي الْآفَاقِ وَفِي أَنْفُسِهِمْ حَتَّى يَتَبَيَّنَ لَهُمْ أَنَّهُ الْحَقُّ � (فصلت/53) وَمِنْ آيَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِتَسْكُنُوا إِلَيْهَا وَجَعَلَ بَيْنَكُمْ مَوَدَّةً وَرَحْمَةً إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَاتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ(روم/21)وَمِنْ آيَاتِهِ خَلْقُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَاخْتِلَافُ أَلْسِنَتِكُمْ وَأَلْوَانِكُمْ إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَاتٍ لِلْعَالِمِينَ(22)وَمِنْ آيَاتِهِ مَنَامُكُمْ بِاللَّيْلِ وَالنَّهَارِ وَابْتِغَاؤُكُمْ مِنْ فَضْلِهِ إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَاتٍ لِقَوْمٍ يَسْمَعُونَ(23) وَمِنْ آيَاتِهِ يُرِيكُمُ الْبَرْقَ خَوْفًا وَطَمَعًا وَيُنَزِّلُ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَيُحْيِي بِهِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَاتٍ لِقَوْمٍ يَعْقِلُونَ(روم/24)وَمِنْ آيَاتِهِ أَنَّكَ تَرَى الْأَرْضَ خَاشِعَةً فَإِذَا أَنْزَلْنَا عَلَيْهَا الْمَاءَ اهْتَزَّتْ وَرَبَتْ إِنَّ الَّذِي أَحْيَاهَا لَمُحْيِي الْمَوْتَى إِنَّهُ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ(فصلت/39) اِنَّ فی خَلقِ السَّموتِ والاَرضِ واختِلفِ الَّیلِ والنَّهارِ والفُلكِ الَّتی تَجری فِی البَحرِ بِما یَنفَعُ النّاسَ وما اَنزَلَ اللّهُ مِنَ السَّماءِ مِن ماءٍ فَاَحیا بِهِ الاَرضَ بَعدَ مَوتِها وبَثَّ فیها مِن كُلِّ دابَّةٍ وتَصریفِ الرِّیحِ والسَّحابِ المُسَخَّرِ بَینَ السَّماءِ والاَرضِ لاءیتٍ لِقَومٍ یَعقِلون (بقره/164)                                                                                                                                                                              در اصول کافی حدیثی هست که فرمود:خانمی عطر فروش بنام زینب عطاره به خانه پیغمبراکرم ( صلی الله علیه و آله) می آمد ؛یک روز که حضرت به منزل تشریف آوردند، بوی عطر استشمام کردند و پی بردند که زینب عطاره این جاست . به او فرمودند: �مهما اتینا طابت بیوتنا� شما هر وقت خانه ما می آیی خانه ما خوش بو می شود . او که خانم مؤدبی بود، عرض کرد: یا رسول الله بوی شما از عطر من خوش بوتر است . خانه شما به واسطه عطر شما خوش بو است  سپس عرض کرد: یا رسول الله من امروز برای عطر فروشی خدمت شما نیامده ام، کار دیگری دارم . حضرت فرمودند: چه کار داری؟ او گفت: آمده ام از شما بپرسم چگونه می توانم عظمت خدا را درک کنم؟ پیغمبر اکرم ( صلی الله علیه و آله) به زینب عطاره فرمودند: کره زمین با این عظمتش نسبت به آسمان اول �حلقة ملقاة فی فلات � و آسمان اول نسبت به آسمان دوم �حلقة ملقاة فی فلات � است . همین طور تا برسد به آسمان هفتم    ازبلال حبشی نقل شده است یک شب رسول خداتا سپیده دم به مناجات ایستادو گریست موقع نمازصبح خدمت حضرت شرفیاب شدیم علت گریه حضرت راجویاشدم ؛ فرمود:آیات تکان دهنده ای بر من نازل شده،آنگاه آیات ۱۹۰ تا ۱۹۵ سوره آل عمران راتلاوت فرمود:�ان فی خلق السموات والارض واختلاف اللیل والنهارلایات لاولی الالباب�         
      8)درجانزدن ،مرتبه بالای ایمان راطی وبه مرحله یقین رسیدن �فَهُمْ وَ الْجَنَّةُ کَمَنْ قَدْ رَآهَا، فَهُمْ فِیهَا مُنَعَّمُونَ، وَ هُمْ وَ النَّارُ کَمَنْ قَدْ رَآهَا، فَهُمْ فِیهَا مُعَذَّبُونَ��آنها به کسانى مى مانند که بهشت را با چشم خود دیده و در آن متنعم اند، و همچون کسانى هستند که آتش دوزخ را مشاهده کرده و در آن معذّبند.   در حدیث معروفى از امام صادق(علیه السلام) مى خوانیم که فرمود یک روز پیامبر(صلى الله علیه وآله) بعد از نماز صبح، چشمش به جوانى افتاد که بسیار خواب آلود بود، اندامش نحیف و لاغر به نظر مى رسید، رسول خدا(صلى الله علیه وآله) او را با نام صدا زد و فرمود : �کَیْفَ أصْبَحْتَ یا فُلانَ؟چگونه صبح کردى (و حالت چگونه است؟)� عرض کرد : �اَصْبَحْتُ یا رَسُولُ اللهِ مُوقِناً ; صبح کردم اى رسول خدا(صلى الله علیه وآله) در حالى که به مقام یقین رسیدم�. رسول خدا(صلى الله علیه وآله) از این پاسخ صریح او در شگفتى فرو رفت و به او فرمود : �إنَّ لِکُلِّ یَقین حَقیقَةً فَما حَقیقَةُ یَقینِکَ؟; هر یقینى نشانه روشنى دارد، نشانه روشن یقین تو چیست؟� عرض کرد: اى رسول خدا(صلى الله علیه وآله)نشانه آن، این است که مرا در اندوهى عمیق فرو برده و به شب زنده دارى و روزه گرفتن روزها واداشته است و روح من به دنیا و آنچه در آن است بى اعتناست... .�کَأنّى أنْظُر إلى اَهْلِ الْجَنَّةِ یَتَنَعَّمُونَ فِى الْجَنَّةِ وَ یَتَعارَفُونَ، عَلَى الاْرائِکِ مُتَّکِئُونَ، وَ کَأنّى أنْظُرُ إلى أهْلِ النّارِ وَ هُمْ فیها مُعَذَّبُونَ مُصْطَرِخُونَ وَ کَأنّى الاْنَ اَسْمَعُ زَفیرَ النّارِ یَدُورُ فى مَسامِعى; گویى من اهل بهشت را مى بینم که در آغوش بهشت متنعم اند و با هم در گفت و گوى دوستانه اند و بر تختها تکیه زده اند و گویى اهل دوزخ را مى بینم که در آن، عذاب مى شوند و فریاد مى کشند و گویى الآن، صداى شعله هاى آتش در گوش من مى پیچد�. پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله) فرمود : �هذا عَبْدٌ نَوَّر اللهُ قَلْبَه بِالاْیمانِ; این بنده اى است که خداوند قلب او را با نور ایمان روشن ساخته است�. سپس فرمود : این حالت را حفظ کن، جوان عرضه داشت: دعایى در حق من کنید که خداوند شهادت را در رکاب شما براى من فراهم سازد، پیامبر(صلى الله علیه وآله) در حق او دعا کرد، طولى نکشید که در یکى از غزوات، همراه پیامبر(صلى الله علیه وآله) شرکت کرد و در آن غزوه ده نفر شهید شدند که دهمین آنها این جوان بود.( الکافى، جلد 2، صفحه 52)
2)ایمانشان موردپذیرش الهی است ،ایمان باعمل،کامل،تحقیقی،اختیاری،دایمی ...،زیراایمانهایی ازنظرقرآن کریم مردودوغیرقابل پذیرش است،ازجمله:
الف:ایمان حرفی یا باور قابل تحریف:�ومن الناس من یعبدالله علی حرف�
ب) ایمان فصلی یا مو سمی �فَإِذا رَكِبُوا فِی الْفُلْكِ دَعَوُا اللَّه مُخْلِصینَ لَهُ الدِّین�(عنكبوت/65)
ج) ایمان تبعیضی؛ �نومن ببعض ونکفر ببعض�                                                                                                                                                  د) ایمان نفاق یا باور دو شخصیتی �و اذا لقواالذین آمنوا قالوا آمنا و اذا خلوا الی شیاطینهم قالوا انا معکم انما نحن مستهزئون�(بقره آیه ۱۴)  ه)ايمان تقليدي وسطحی                                                                                                                                                                                                   و)ایمان بدون تفکر و تعقل ز)ایمان بدون عمل؛� وَ یَقُولُونَ آمَنَّا بِاللَّهِ وَ بِالرَّسُولِ وَ أَطَعْنا ثُمَّ یَتَوَلَّی فَرِیقٌ مِنْهُمْ مِنْ بَعْدِ ذلِكَ وَ ما أُولئِكَ بِالْمُؤْمِنِینَ. � (نور، آیه 47.)    ح) ایمان عاریه ای                                                                        
   9)قُلُوبُهُمْ ‏مَحْزُونَة�. قلب ‏هاشان پر از اندوه‏ است.                                                                                                                                               مگردل محزون داشتن ارزش است؟درحالی که غم واندوه به گفته امیرمومنان (ع)نصف پیری است � الْهَمُّ نِصْفُ الْهَرَمِ � وبه بیان امام جوادعلیه السلام:� مَن کَثُرَ هَمُّهُ سَقُمَ جَسَدُهُ �                                                                                                                                                                                 درپاسخ باید گفت:غم وغصه گاه مذموم وگاه ممدوح است؛غم برای دنیا،ضررها،کمبود ها،ازدست رفتنها،عدم دستیابی ها غم مذموم است.      قرآن کریم این گونه اندوه هارا مورد مذمّت قرار می دهد �... لِكَيْلا تَحْزَنُوا عَلى‏ ما فاتَكُمْ وَ لا ما أَصابَكُمْ وَ اللَّهُ خَبِيرٌ بِما تَعْمَلُونَ�.   ( آل عمران/آیه١٥٣)                                                                                                                                                                                          ازهمین نوع است اندوه خوردن بخاطر چشم همچشمی ها.رسول خدا(ص): �مَنْ مَدَّ عَيْنَيْهِ إِلَى مَا فِي أَيْدِي النَّاسِ مِنْ دُنْيَاهُمْ طَالَ‏ حُزْنُهُ‏ وَ سَخِطَ مَا قَسَمَ اللَّهُ لَهُ مِن‏ رِزقِهِ�. (تحف العقول ص ٥١.)    اما اگرحزن و اندوه به خاطر خدا مانند آنچه درخطبه محل بحث آمده است؛��قُلُوبُهُم مَحزُونَةٌ�ازنوع ممدوح آن است.                                                                                                                                                                                                      اما چرا دلهای مومنان یامتقیان محزون است؟ چند وجه برای علّت حزن اهل تقوا بیان گردیده که  همگی به خدای متعال بازگشت می کند،ازجمله:                                                                                                                                                                                              ١-مشاهده غلبه باطل و مغلوب بودن حق؛خطاب خداوند به رسول خدا(ص) �لَعَلَّكَ باخِعٌ نَفْسَكَ أَلَّا يَكُونُوا مُؤْمِنِينَ�.  (شعراء/٣)  �باخع� به معنى هلاك كردن خويشتن‏ از شدّت غم و اندوه است. 

در خطبه 27 نهج � فَلَو أَنَّ إمرأً مُسلِماً ماتَ مِن بَعدِ هذا أَسَفاً ما كانَ بِهِ مَلُوماً�                                                                                                            2-ترس از آخرت خود و فکر در مواقف :�فمالی لا ابکی ، ابکی لخروج نفسی، ابکی لظلمه قبری ابکی لضیق لحدی�                                                       3-ترس ازفقدان شرائط قبولی اعمال                                                                                                                                                              4-نگرانی درکوتاهی درادای وظایف فردی واجتماعی                                                                                                                                               5-غم مردم ؛ ءاقنع بان یقول امیرالمومنین ولااشارکهم فی مکاره الدهر...                                                                                                                   6-غم ضایع کردن عمروفرصتها                                                                                                                                                                     راههای مقابله باغم واندوه ها:                                                                                                                                                                            1) شناخت عوامل غم و اندوه ودوری ازآنها:                                                                                                                                                      1)دلبستگی به دنیا: امام صادق ‏(ع): �الرَّغْبَةُ فی الدُّنیا تُورِثُ الْغَمَّ وَالحُزْنَ� دنیا خواهی غم و اندوه می آورد.
پیامبر اعظم ‏(ص): �اَنَا زَعِیمٌ لِمَنْ اَكَبَّ عَلَی الْدُّنْیا[من قطعی می دانم برای کسی که به دنیاچسبیده سه چیزرا] بِفَقْرٍ لا غِنَاءَ لَهُ[فقری كه بی نیازی برایش نیست] وَ بِشُغْلٍ لا فِراغَ لَهُ [گرفتاریی ای كه از آن خلاصی نیست ]وَ حُزْنٍ لا اِنْقِطاعَ لَهُ� [ و غم و اندوهی كه به پایان نمی رسد.]                                                                                                                                                                                                        2) كوتاهی در عمل: علی‏علیه‏السلام: �مَنْ قَصَّرَ فی العَمَلِ اُبْتُلِی بِالْهَمِّ� (حکمت127)                                                                                                    ونیز �بادِرِ الْفُرْصَةَ قَبْلَ أنْ تَكُونَ غُصَّۀً؛ (همان،خ31)                                                                                                                                         3) جزع و فزع و بی تابی ؛امام علی‏ علیه ‏السلام: �ایاكَ والْجَزَعَ فَإنَّهُ یقْطَعُ الامَلَ وَ یضْعِفُ العَمَلَ وَ یوِرثُ الْهَمّ�                                                             4) توجه به امكانات دیگران: رسول خدا‏صلی ‏الله‏ علیه ‏وآله: �مَنْ نَظَرَ اِلَی ما فی أیدِی النَّاسِ طالَ حُزْنُهُ وَ دامَ أسَفُهُ؛                                                         5) منفی نگری: امام كاظم ‏علیه ‏السلام:�مَنِ اغْتَمَّ كانَ لِلْغَمِّ اَهْلَاً�                                                                                                  6) بدهكارى رسول خدا(ص):�إِيَّاكُمْ والدَّيْنَ فَإنَّهُ هَمٌّ بِاللَّيْلِ وَ ذُلُّ بِالنَّهارِ�                                                                                   7)گناه امام صادق ‏(ع): �إذا كَثُرَتْ ذُنُوبُ المُؤمِنِ وَ لَمْ یكُن لَهُ العَمَلُ ما یكَفِّرُهَا اِبْتَلاهُ اللهُ بالْحُزنِ لِیكَفِّرَهَا بِهِ عَنْهُ�  2)استعانت ازصبرونماز�واستعینوابالصبروالصلوه�                                                                                                                                     امام صادق علیه‌السلام می فرماید:� ما يَمْنَعُ اَحَدَكُمْ اِذا دَخَل عَلَيْهِ غَمٌّ مِنْ غُمُومِ الدُّنْيا اَنْ يَتَوَضَّاَ ثُمّ َيَدْخُلَ مَسْجِدَهُ وَ يَرْكَعَ رَكْعَتَينِ فَيَدْعُوَ اللّه َ فيهِما؟ اَما سَمِعْتَ اللّه َ يَقُولُ: �وَ اسْتَعينوا  بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاةِ�                                                                     3)دوستى خدا�أَلَآ إِنَّ أَوْلِيَآءَ اللَّهِ لَاخَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لَاهُمْ يَحْزَنُونَ�( يونس / 62.)إِنَّ الَّذِينَ قَالُواْ رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقمُواْ فَلَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لَاهُمْ يَحْزَنُونَ�( احقاف/13.)                                                                                                                                                                4)يقين نيكو.امام على عليه السلام :�نِعْمَ طارِدُ الْهُمُومِ الْيَقِينُ �                                                                                             5) صبر و تحمل:امیر مؤمنان‏ علیه ‏السلام: �اِطْرَحْ عَنْكَ وَارِدَاتِ الْهمُومَ بِعَزَائِمِ الصَّبْرِ وَ حُسْنِ الْیقینِ�                                                                6)رفاقت (جلسات انس): علی‏علیه‏السلام: �الإخْوَانُ جَلاءُ الْهُمُومِ وَ الأحْزَانِ� برادران، برطرف كننده زنگار غم و اندوه اند.          7) نظافت: نظیف بودن و آراستگی ظاهر. ‏ �غُسْلُ الثِّیابِ یذْهَبُ الْهَمَّ وَ الْحُزْنَ؛ �                                                           8)برخی خوراكیها: امام صادق ‏(ع):�شَكَی نَبِی مِنَ الْاَنْبِیاءِ اِلَی اللهِ عَزَّ وَ جَلَّ الْغَمَّ، فَأمَرَهُ اللهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِأَكْلِ الْعِنَب � (كافي، ج6،  ص 351)                                                     9) گردش در طبیعت: حضرت علی‏علیه‏السلام: �النَّظَرُ إلَی الْخُضْرَهِ نُشْرَةٌ� نگریستن به سبزه ها مایۀ شادمانی است. 10)ذکرها:                                                                                                                                                                                 1-استغفار؛پيامبر خدا(ص):�مَنْ أَكْثَرَ الْاسْتِغْفارَ جَعَلَ اللَّهُ لَهُ مِنْ كُلِّ هَمٍّ فَرَجاًوَمِنْ كُلِّ ضِيقٍ مَخْرَجاً وَ يَرْزُقُهُ مِنْ حَيثُ لايَحْتَسِبُ� 2-حوقله: امام صادق ‏:�اِذَا حَزَنَك اَمْرٌ مِنْ سُلْطَانٍ اَوْ غَیرِهِ فَاَكْثِر مِنْ قَولِ �لا حَوْلَ وَ لا قُوَّةَ إلا بِاللهِ� فَاِنَّها مِفْتَاحُ الفَرَجِ وَ كَنْزٌ مِنْ كُنُوزِ الْجنَّةِ    ونیزفرمود: �إذا نَزَلَتِ الْهُمُومُ فَعَلَیكَ بِلا حَوْلَ وَ لا قُوَّةَ اِلَّا بِاللهِ�     رسول خدا‏(ص): �اَمَانٌ لِاُمَّتی مِنَ الْهَمِّ لا حَوْلَ وَ لا قُوَّةَ الَّا بِاللهِ، لا مَلْجَأ وَ لا مَنْجَی‏ مِنَ اللهِ إلَّا إلَیهِ؛                                                                                                                            3- �ذكر يونسيه�امام صادق عليه السلام:�در عجبم از كسى كه غمگين است و به قول خداوند: لَّآإِلهَ إِلَّآ أَنتَ سُبْحَانَكَ إِنّى كُنتُ مِنَ الظَّالِمِينَ پناه نمى برد،                                                                                                                                                                     4- �ذكر يا فتّاح� ذكر �يا فتّاح� براى حل مشكلات بيان شده است.                                                                                                               5-دعای خاص؛ ابوحمزه می گوید:امام محمدباقر (علیه السلام) به من فرمود: هر گاه پیشامدی برای تو رخ داد که موجب ترس و اندوه تو شد، به گوشه ای از خانه ی خود برو و بعد از خواندن دو رکعت نماز، هفتاد بار این دعا را بخوان:�یَا أَبْصَرَ النَّاظِرِینَ‏ وَ یَا أَسْمَعَ السَّامِعِینَ وَ یَا أَسْرَعَ الْحَاسِبِینَ وَ یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ                                                                                                                                              11) درد دل کردن با برادران دینی؛ امام صادق(ع) در این زمینه می فرماید: � اذا ضاق احدکم فلیعلم أخاه و لایعین علی نفسه ؛ هرگاه یکی از شما دچار گرفتاری غم و اندوه شد، باید برادر خود را آگاه سازد و به توانایی خود اکتفا نکند.                                                                                                                                            12) تلقین تحمل؛ افزایش میزان شکیبایی با تلقین تحمل است. ان لم تکن حلیمافتحلم�                                                         13) توجّه به ارزش پاداش تحمّل؛امام کاظم(ع) فرمود: � اَلمصیبةُ لِلصّابِرِ واحِدَۀٌ لِلجازِعِ اثنان� مصیبت صابر یکی است و مصیبت کسی که جزع و فزع می‏کند، دوتاست .                                                                                                                        14)امورمعنوی مانند:روزه،نمازشب ...  
  10) مردم از شر آنها در امانند �و شرورهم مأمونه�                                                                                     پيغمبر اکرم(صلى الله عليه وآله):�إنّ شَرَّ النّاسِ مَنْزِلَةً عِنْدَاللهِ يَوْمَ الْقِيامَةِ مَنْ يَخافُ النّاسُ شَرَّهُ�                                       �المسلم من سلم الناس من لسانه ویده�
        11) اندامشان لاغر� وَ أَجْسَادُهُمْ نَحِیفَةٌ�شکم‌باره نیستند ،خوردن وآشامیدن راهدف نمی دانند.                نحيف بودن جسم ،نشانه زهدو پارسايى واز سوى ديگر دلالت بر چابکى و آمادگى براى انجام وظايف الهى دارد.
   12) نیازهایشان اندک� وَ حَاجَاتُهُمْ خَفِیفَةٌ� یعنی همچون دنياپرستان زراندوزنیستند كه مانند جهنم هرچه بيابند باز هم �هل من مزيد� مى‌گويند. این همان است که درخطبه ۲۲ فرمود�تَخَفَّفُوا تَلْحَقُوا�
امام صادق عليه السّلام وارد حمام شد. صاحب حمام به آن حضرت عرض كرد: اجازه مى‌دهيد براى شما حمام را قرق كنيم. فرمود: �لا إنّ المؤمن خفيف المؤونة؛ نه، مؤمن خفيف المؤونة است (و زندگى ساده و بى‌تكلّفى دارد)�.
    13) نفوسشان عفیف و پاک است �وَ أَنْفُسُهُمْ عَفِیفَةٌ�.                                                                            عفتى كه آنها را وادار به چشم‌پوشى از هوا و هوس و گناه مى‌كند و به تعبير ديگر هواپرستى و گناه در نظر آنها بى‌رنگ مى‌شود، به گونه‌اى كه از مشاهده صحنه‌هاى زشت و آلوده متنفر مى‌شوند.                                                                                                                       �ما المجاهد الشّهيد في سبيل اللّه بأعظم اجرا ممّن قدر فعفّ؛ لكاد العفيف أن يكون ملكا من الملائكة� حکمت 474:                                                                                                                                                                     دَخَلَ ضِرارُ بنُ ضَمرَةَ؛ وكانَ مِن خَواصِّ عَلِيٍّ عَلى مُعاوِيَةَ وافِدا، فَقالَ لَهُ: صِف لي عَلِيّا. قالَ: أعفِني يا أميرَ المُؤمِنينَ. قالَ مُعاوِيَةُ: لابُدَّ مِن ذلِكَ.�ضرار بن ضمره كه از ياران ويژه على عليه السلام بود، به عنوان نماينده بر معاويه وارد شد. معاويه گفت: على را برايم توصيف كن.گفت: مرا معاف دار، اى اميرمؤمنان! معاويه گفت: چاره‏اى ندارى. فَقالَ: أمّا إذا كانَ لابُدَّ مِن ذلِكَ فَإِنَّهُ كانَ وَاللّهِ بَعيدَ المَدى، شَديدَ القُوى، يَقولُ فَصلًا، ويَحكُم عَدلًا، يَتَفَجَّرُ العِلمُ مِن جَوانِبِهِ، وتَنطِقُ الحِكمَةُ مِن نَواحيهِ، يُعجِبُهُ مِنَ الطَّعامِ ما خَشُنَ، ومِنَ اللِّباسِ ما قَصُرَ.گفت: اگر چاره‏اى ندارم، بدان كه او به خدا سوگند، دير ترس و قوى پنجه بود. آخرين سخن را مى‏گفت و به داد، حكم مى‏كرد. دانش از همه سوى او فَوران مى‏كرد و حكمت، از اطرافش مى‏جوشيد. از غذا، درشت آن را و از لباس، كوتاه آن را دوست مى‏داشت. وكانَ وَاللّهِ يُجيبُنا إذا دَعَوناهُ، ويُعطينا إذا سَأَلناهُ، وكُنّا وَاللّهِ عَلى تَقريبِهِ لَنا وقُربِهِ مِنّا لا نُكَلِّمُهُ هَيبَةً لَهُ، ولا نَبتَدِئُهُ لِعِظَمِهِ في نُفوسِنا، يَبسِمُ عَن ثَغرٍ كَاللُّؤلُؤِ المَنظومِ، به خدا سوگند، هرگاه مى‏خوانديمش، پاسخمان مى‏داد، و هرگاه درخواست مى‏كرديم، اجابتمان مى‏كرد. سوگند به خدا، با همه نزديكى او به ما و نزديكى ما به او، به خاطر هيبتش با او سخن نمى‏گفتيم و به خاطر جايگاه عظيمش در جان ما، نزد او آغاز به سخن گفتن نمى‏كرديم. لبخند كه مى‏زد، دندان‏هايش چون رشته گوهر، آشكار مى‏شد. يُعَظِّمُ أهلَ الدّينِ، ويَرحَمُ المَساكينَ، ويُطعِمُ فِيالمَسغَبَةِ يَتيما ذا مَقرَبَةٍ أو مِسكينا ذا مَترَبَةٍ، يَكسُو العُريانَ، وَينصُرُ اللَّه فانَ، ويَستَوحِشُ مِنَ الدُّنيا وزَهرَتِها، ويَأنِسُ بِاللَّيلِ وظُلمَتِهِ.اهل دين را بزرگ مى‏داشت، به افتادگانْ رحم مى‏كرد و در روزگار سخت، يتيمِ خويشاوند و نيازمند بدبخت را غذا مى‏داد. برهنه را مى‏پوشانْد، و گرفتاران را يارى مى‏داد. از دنيا و زرق و برق آن، بيم داشت و به شب و تاريكى آن، انس مى‏ورزيد. وكَأَنّي بِهِ وقَد أرخَى اللَّيلُ سُدولَهُ، وغارَت نُجومُهُ، وهُوَ في مِحرابِهِ قابِضٌ عَلى لِحيَتِهِ، يَتَمَلمَلُ تَمَلمُلَ السَّليم‏، ويَبكي بُكاءَ الحَزينِ، ويَقولُ: �يا دُنيا غُرّي غَيري، إلَيَّ تَعَرَّضتِ أم إلَيَّ تَشَوَّفتِ؟ هَيهاتَ هَيهاتَ! لا حانَ حينُكِ، قد أبَنتُكِ ثَلاثا لا رَجعَةَ لي فيكِ، عُمُرُكِ قَصيرٌ، وعَيشُكِ حَقيرٌ، وخَطَرُكِ يَسيرٌ، آهِ مِن قِلَّةِ الزّادِ وبُعدِ السَّفَرِ ووَحشَةِ الطَّريقِ.فَقالَ لَهُ مُعاوِيَةُ: زِدني شَيئا مِن كَلامِهِ، فَقالَ ضِرارٌ: كانَ يَقولُ: أعجَبُ ما في الإِنسانِ قَلبُهُ ... گويى هم‏اكنون او را مى‏بينم در هنگامى كه شب، دامن گسترده و ستارگانش غروب مى‏كنند، و او در محرابش، دست به‏ريش خود، چون شخص‏مار گزيده، به‏خود مى‏پيچد و چون غمگينان مى‏گِريَد و مى‏گويد: �اى دنيا! غير از من را بفريب. آيا به من روى مى‏آورى و براى من خودآرايى مى‏كنى؟! هيهات، هيهات! زمان، زمانِ فريب خوردن از تو نيست. تو را سه بار طلاق دادم كه مرا بازگشتى به سوى تو نباشد. عمر تو كوتاه، و عيش تو كوچك، و ارزشت كم است. آه از كم‏توشگى و دورى سفر و وحشت راه�فَقالَ لَهُ مُعاوِيَةُ: زِدني كُلَّما وَعَيتَهُ مِن كَلامِهِ، قالَ: هَيهاتَ أن آتِيَ عَلى جَميعِ ما سَمِعتُهُ مِنهُ. معاويه به وى گفت: چيزى از سخن او برايم بگو. ضرار گفت: هميشه مى‏گفت: �شگفت‏ترينْ چيز در انسان، دل اوست ...�. معاويه گفت: هر چه از سخنان او مى‏دانى، به من بگو. گفت: هيهات، اگر بتوانم همه آنچه از او شنيدم، به ياد بياورم!   
   14) اهل صبر و شکیبایى اند چه در مسیر طاعت یا در برابر وسوسه هاى گناه و یا در مقابل مصیبت �صَبَرُوا أَیَّاماً قَصِیرَةً أَعْقَبَتْهُمْ رَاحَةً طَوِیلَةً. تِجَارَةٌ مُرْبِحَةٌ یَسَّرَهَا لَهُمْ رَبُّهُمْ�.                                                   �وَ عَلَیْکُمْ بِالصَّبْرِ فَإِنَّ الصَّبْرَ مِنَ الاْیمانِ کَالرَّأْسِ مِنَ الْجَسَدِ�.( نهج البلاغه، حکمت 82 .)                                 در حدیثى که مرحوم کلینى در کافى از امام باقر(علیه السلام) نقل مى کند، حضرت می فرماید :�اَلْجَنَّةُ مَحْفُوفَةٌ بِالْمَکارِهِ وَ الصَّبرِ، فَمَنْ صَبَرَ عَلَى الْمَکارِهِ فِى الدُّنْیا دَخَلَ الْجَنَّةَ; وَ جَهَنَّمُ مَحْفُوفَةٌ بِاللَّذاتِ وَ الشَّهَواتِ فَمَن أَعْطى نَفْسَه لَذَّتَها وَ شَهْوَتَها دَخَلَ النّارَ� ( الکافى، جلد 2، صفحه 89، باب الصبر، حدیث 7 .)   
   15) فریب مظاهردنیا و جلوه گریهایش را نمی خورند وبرای رهایی از اسیردنیا شدن ، به بهاى جان، خویش را از اسارتش آزادمی سازند�أَرَادَتْهُمُ الدُّنْیَا فَلَمْ یُرِیدُوهَا، وَ أَسَرَتْهُمْ فَفَدَوْا أَنْفُسَهُمْ مِنْهَا.� اشاره به اینکه دنیا با زرق و برق هایى که دارد به سراغ همه مى رود و خود را چنان مى آراید که نفوس انسانى را به سوى خود جلب کند. آنها که ناآگاه یا هوسبازند، در دام دنیا گرفتار مى شوند؛ ولى پرهیزگاران که سراب بودن متاع دنیا را مى دانند، هرگز فریب آن را نمى خورند. همچنین دنیا از طریق مال و ثروت و جاه و مقام و شهوات گوناگون انسان هاى بسیارى را در دام خود اسیر مى سازد و راه آزادى و نجات را بر آنها مى بندد؛ ولى مومنان در همان گام هاى نخستین به این معنا پى مى برند و به بهاى جان خود را از این اسارت رهایى مى بخشند.                          به راستى ما بسیارى را مى بینیم که چنان اسیر مقامند که براى حفظ آن به هر گناه و جنایت و ذلّتى تن در مى دهندو بعضى چنان اسیر مال و شهوتند که براى حفظ آن همه کرامت انسانى خود را بر باد مى دهند; ولى پرهیزگاران که در خط معصومان گام بر مى دارندحتى ازجان خویش مى گذرندو فریاد �هَیْهاتَ مِنَّا الذِّلَّةُ� سرمى دهند.
 16) برنامه شبانه پرهیزکاران                                                                                                                      1 -أَمَّا اللَّیْلُ فَصَافُّونَ أَقْدَامَهُمْ، بر پاى خود (به نماز) مى ایستند .                                                                                      حضرت رسول میفرمایند:جبرئیل مراپیوسته سفارش به نماز شب میکرد تااینکه گمان کردم خوبان وبر گزیدگان امت من هر گز نمی خوابند. خداوند متعال به موسی (ع) فرمود:ای پسرعمران!دروغ میگوید کسی که گمان میکند مرا دوست دارد ولی هنگام شب تا صبح می خوابد                                                                                                             2-تَالِینَ لاِجْزَاءِ الْقُرْآنِ یُرَتِّلُونَهَا تَرْتِیلاً. آیات قرآن را شمرده و با تدبر تلاوت مى کنند. یُحَزِّنُونَ بِهِ أَنْفُسَهُمْ وَ یَسْتَثِیرُونَ بِهِ دَوَاءَ دَائِهِمْ�به وسیله آن،جان خویش را محزون مى سازند و داروى درد خود را از آن مى طلبند�                                                                    قالَ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ عَلَيْهِمَا السَّلَامُ: �لَوْ مَاتَ مَنْ بَيْنَ الْمَشْرِقِ وَ الْمَغْرِبِ، لَمَا اسْتَوْحَشْتُ بَعْدَ أَنْ يَكُونَ الْقُرْآنُ مَعِي� وَ كَانَ عَلَيْهِ السَّلَامُ إِذَا قَرَأَ �مالِكِ يَوْمِ الدِّينِ� يُكَرِّرُهَا حَتّى‏ كَادَ أَنْ يَمُوتَ. (الكافي ،ج‏ ۴ ، ص ۶۰۳ )                                عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ الباقر عَلَيْهِ السَّلَامُ، قَالَ: مَنْ قَرَأَ الْقُرْآنَ قَائِماً فِي صَلَاتِهِ، كَتَبَ اللَّهُ لَهُ بِكُلِّ حَرْفٍ مِائَةَ حَسَنَةٍ؛وَ مَنْ قَرَأَهُ فِي صَلَاتِهِ جَالِساً،كَتَبَ اللَّهُ لَهُ بِكُلِّ حَرْفٍ‏ خَمْسِينَ حَسَنَةً؛وَمَنْ قَرَأَهُ فِي غَيْرِ صَلَاتِهِ،كَتَبَ اللَّهُ لَهُ بِكُلِّ حَرْفٍ عَشْرَحَسَنَاتٍ� (الكافي ،ج‏۴، ص ۶۲۰)
       الهي قمشه‏اي:
همه شب تا سحر، آن عشقبازان               ز شوق دوست، چون شمع گدازان‏
کنند اجزاء قرآن را تلاوت                         به ترتيب و تفکر، وز درايت‏
کنند از فکر در آيات قرآن                       هزاران درد جان خويش درمان‏
کتاب عشق قرآن است درياب                 صحيفه سر سبحان است درياب‏
مي شيرين پاک آسماني است                  قرآن جو که تاک آسماني است‏
شهود غيبي و غيب شهودي است           صعود قوسي و قوس صعودي است‏
خوشا آنان که شب زين دفتر عشق         همي خوانند نام دلبر عشق‏
خوشا آنان که هر شب، تا سحرگاه         بدين خوش نغمه، از دل، برکشند آه
            3-فَإِذَا مَرُّوا بِآیَة فِیهَا تَشْوِیقٌ رَکَنُوا إِلَیْهَا طَمَعاً، وَ تَطَلَّعَتْ نُفُوسُهُمْ إِلَیْهَا شَوْقاً، وَ ظَنُّوا أَنَّها نُصْبَ أَعْیُنِهِمْ).�هنگامى که به آیه اى مى رسند که در آ ن تشویق است (تشویق به پاداش هاى بزرگ الهى در برابر ایمان و عمل صالح) با اشتیاق فراوان بر آن تکیه مى کنند و چشم جانشان با علاقه بسیار در آن خیره مى شود و گویى آن بشارت را در برابر چشم خود مى بینند�آرى! آنها قرآن را سرسرى نمى خوانند و همان گونه که در بالا گفته شد خود را مخاطبان واقعى آن مى دانند; بشارت هاى الهى آتش شوق را در دل هاى آنها شعلهور مى سازد و آنچه را در آخرت است در این دنیا با چشم دل مى بینند و همین امر انگیزه آنها در برنامه �سیر الى الله� است.                                           الهي قمشه‏اي:
به رحمت از پي تشويق ديدار                         نمايد لطف و دلجويي بسيار
کنند از دل، فغان، چون بلبل از شوق                طمع بندند بر وصل گل از شوق‏
نفوس پاک آن پرهيزکاران                              به وجد آرد چو بلبل در بهاران‏
  که گويي در بهشتند آرميده                              ز دلهاشان، گل رضوان دميده
    4-وَ إِذَا مَرُّوا بِآیَة فِیهَا تَخْوِیفٌ أَصْغَوْا إِلَیْهَا مَسَامِعَ قُلُوبِهِمْ، وَ ظَنُّوا أَنَّ زَفِیرَ جَهَنَّمَ وَ شَهِیقَهَا فِی أُصُولِ آذَانِهِمْ�.                    �و نیز هنگامى که به آیه اى مى رساند که بیم و انذار در آن است (انذار در برابر گناهان) گوش هاى دل خویش را براى شنیدن آن باز مى کنند و گویى فریادها و ناله هاى زبانه هاى آتش دوزخ در درون گوششان طنین انداز است�
الهي قمشه‏اي:
بر آن آيات پر تخويف دلدار                             چه بگشايند گوش عقل هشيار
تو گويي بشنوند افغان دوزخ                             زفير از شعله‏ي سوزان دوزخ‏
جهنم را به گوش دل، زفيري است                   که گويي اژدهاي خورده تيري است‏
که هر بيداد و عصيان، در جهان است                شرار دوزخي در وي نهان است‏
وليکن جان مردان دل آگاه                                بدان فرياد و آن غوغا برد راه
   آرى ایمان آنها به مرحله شهود رسیده و حقایق عالم غیب و جهان آخرت را با چشم مى بینند و با همه وجودشان لمس مى کنند و هر گاه خواندن آیات قرآن بدین گونه باشد بهترین وسیله تربیت انسانهاست.                               در یکى از سخنان مولا آمده است : �ألا لا خَیْرَ فى قِراءَة لَیْسَ فیها تَدَبُّرٌ ألا لا خَیْرَ فى عِبادَة لَیْسَ فِیها تَفَقُّهٌ � آگاه باشید تلاوتى که در آن تدبّر نیست منشأ خیر و برکتى نیست و عبادتى که درآن فهم و آگاهى نباشد، خیرى ندارد�                                                                                                                                                                      در حدیث دیگرى از امام سجاد(علیه السلام) آمده است :�آیاتُ الْقُرْآنِ خَزائِنُ فَکُلَّما فُتِحَتْ خَزینَةٌ یَنْبَغى لَکَ اَنْ تَنْظُرَ ما فیها�آیات قرآن گنجینه هاى الهى است هر گاه گنجینه اى گشوده شود، سزاوار است با دقّت در آن نظرافکنى (و از گوهرهاى گرانبهایش بهره گیرى)�                                                                                                   از آنجا که امام(علیه السلام) در جمله هاى قبل کیفیّت نماز پرهیزکاران را در حال قیام بیان فرمود که با تلاوت آیات قرآن و توأم با خضوع و خشوع و تدبّر و حضور قلب همراه است.
        17) حالت نماز ودرخواستشان درنماز                                                                                                  قامت خود را در پیشگاه خدا خم مى کنند (و به رکوع مى روند) پیشانى و کف دستها و سر زانوها و نوک انگشتان پا را (به هنگام سجده) بر زمین مى گسترانندو آزادى خویش را از پیشگاه خداوند متعال درخواست مى کنند  �فَهُمْ حَانُونَ عَلَى أَوْسَاطِهِمْ مُفْتَرِشُونَ لِجِبَاهِهِمْ وَ أَکُفِّهِمْ وَ رُکَبِهِمْ، وَ أَطْرَافِ أَقْدَامِهِمْ، و یَطْلُبُونَ إِلَى اللّهِ تَعَالَى فِی فَکَاکِ رِقَابِهِمْ�.                                                                     اهمیت دادن به نماز : �حافِظُوا عَلَی الصَّلَواتِ وَ الصَّلاةِ الْوُسْطی‏...�بقره،آیه 238   صَلِّ اَلصَّلاَةَ لِوَقْتِهَا اَلْمُؤَقَّتِ لَهَا وَ لاَ تُعَجِّلْ وَقْتَهَا لِفَرَاغٍ وَ لاَ تُؤَخِّرْهَا عَنْ وَقْتِهَا لاِشْتِغَالٍ وَ اِعْلَمْ أَنَّ كُلَّ شَيْ‏ءٍ مِنْ عَمَلِكَ تَبَعٌ لِصَلاَتِكَ  (نهج  نامه 27) رسول خدا  صلي الله عليه وآله :� مَا مِنْ صَلَاةٍ يَحْضُرُ وَقْتُهَا إِلَّا نَادَى مَلَكٌ بَيْنَ يَدَيِ النَّاسِ قُومُوا إِلَى نِيرَانِكُمُ الَّتِي أَوْقَدْتُمُوهَا عَلَى ظُهُورِكُمْ فَأَطْفِئُوهَا بِصَلَاتِكُم‏�( أمالي الصدوق، ص: 496)                                                                 امام صادق عليه السلام :�َ امْتَحِنُوا شِيعَتَنَا عِنْدَ مَوَاقِيتِ الصَّلَوَاتِ كَيْفَ مُحَافَظَتُهُمْ عَلَيْهَا�(بحارالأنوار، ج‏65، ص 149) امام علی علیه السّلام : �إخْتَبِرُوا شِیعَتی بِخِصْلَتَیْنِ فاِنْ کانَتا فِیهِمْ فَهُمْ شِیعَتِی: مُحافَظَتُهُمْ عَلی أوْقاتِ الصَّلَواتِ وَ مُواساتُهُمْ مَعَ إخْوانِهِمْ الْمُؤْمِنِینَ بِالْمالِ وَ إنْ لَمْ تَکونا فِیهِمْ فَاعزَبْ ثُمَّ اَعزَبْ ثُمَّ اَعزَبْ. � (جامع الاخبار، ص 35 )                                  رسول خدا (ص ):�لَا تُضَیِّعُوا صَلَاتَكُمْ فَإِنَّ مَنْ ضَیَّعَ صَلَاتَهُ حَشَرَهُ اللَّهُ مَعَ قَارُونَ وَ فِرْعَوْنَ وَ هَامَانَ لَعَنَهُمُ اللَّهُ وَ أَخْزَاهُمْ وَكَانَ حَقّاًعَلَى اللَّهِ أَنْ یُدْخِلَهُ النَّارَ مَعَ الْمُنَافِقِینَ فَالْوَیْلُ لِمَنْ لَمْ یُحَافِظْ عَلَى صَلَاتِهِ‏�(جامع الأخبار، ص 74)  
18)برنامه روزانه مومنان و پرهیزکاران                                                                                                                                                      وَ أَمَّا النَّهَارَ فَحُلَمَاءُ عُلَمَاءُ، أَبْرَارٌ أَتْقِیَاءُ. قَدْ بَرَاهُمُ الْخَوْفُ بَرْیَ الْقِدَاحِ یَنْظُرُ إِلَیْهِمُ النَّاظِرُ فَیَحْسَبُهُمْ مَرْضَى، وَ مَا بِالْقَوْمِ مِنْ مَرَض؛ وَ یَقُولُ: لَقَدْ خُولِطُوا ! وَ لَقَدْ خَالَطَهُمْ أَمْرٌ عَظِیمٌ!                                                                                                                  �پرهیزگاران به هنگام روز، دانشمندانى بردبار و نیکوکارانى با تقوا هستند. ترس و خوف (در برابر مسئولیتهاى الهى) بدنهاى آنها را همچون چوبه هاى تیر، تراشیده و لاغر ساخته، آن گونه که بینندگان (ناآگاه) آنها را بیمار مى پندارند در حالى که هیچ بیمارى در وجودشان نیست و گوینده (بى خبر وغافل) مى گویند: آنها افکارشان به هم ریخته و بیمار دل اند، در حالى که اندیشه اى بس بزرگ با فکر آنان آمیخته است (اندیشه مسئولیت در برابر فرمانهاى الهى)�                                                              
فَحُلَمَاءُ عُلَمَاءُ �حلماء� از ماده �حلم� به گفته راغب در اصل به معناى خویشتن دارى به هنگام غصب است و �حلیم� هم به افراد بردبار و خویشتن دار مى گویند و هم به افراد عالم و دانشمند.به هر حال این صفت در برخورد با جاهلان و بى خردان غالباً ظاهر مى شود، شخص حلیم تا آنجا که سبب سوء استفاده نشود در برابر آنان ملایمت و مدارا به خرج مى دهد، شاید به راه آیند و دست از خیره سرى بردارند.                                                                                         تعبیر به �علماء� منحصر به عالمانى نیست که علوم رسمى را خوانده اند، بلکه شامل افراد آگاهى مى شود که داراى معرفت بالا و قدرت درک حقایق اند.                                                                                  أبْرَارٌ أَتْقِیَاءُ ؛مقام ابرار و نيكان:�انّ الابرار لفى نعيم� (انفطار، 13 )  و ما عند اللَّه خير للابرار�(آل عمران، 198 
 �ان الابرار يشربون من كأس كان مزاجها كافوراً� (انسان، 5 )   دعاى خردمندان توفىّ با ابرار: �فاغفرلنا ذنوبنا و كفرّ عنّا سيأتنا و توفّنا مع الابرار� (آل عمران، 193)
 نشانه‏هاى ابراردرقرآن:
 الف) وفاى به نذر: �يوفون بالنذر� آنها به نذر خود وفا مى‏كنند .
 ب ) خوف از روزى كه عذابش فراگير است: �و يخافون يوماً كان شرّه مستطيراً� و از روزى كه عذابش گسترده است مى‏ترسند .
 ج ) اطعام به مسكن و يتيم و اسير: �و يطعمون الطعام على حبه مسكيناً و يتيماً و اسيراً� و غذاى خود را با اينكه به آن علاقه و نياز دارند به مسكين و يتيم و اسير مى‏دهند .                                                                                            د ) اخلاص: �انما نطعمكم لوجه اللَّه لانريد منكم جزاء و لا شكوراً�                                                                                    ه ) ترس از خدا در روز شدت قيامت: �انا نخاف من ربنا يوماً عبوساً قمطريراً�( انسان، 11 - 6  )                            نکته:  قرآن كريم ريشه و اساس همه نيكى‏ها را كه خلاصه‏اى از امور اعتقادى و عملى و اخلاقى است در آيه شريفه 177 بقره بيان نموده است.
 1 - ابعاد برّ و نيكى‏ در روايات‏
 الف – قال الامام الباقرعَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ فِي حَدِيثٍ أَنَّهُ قَالَ: أَ لاَ أُخْبِرُكُمْ بِخَمْسِ خِصَالٍ هِيَ مِنَ اَلْبِرِّ وَ اَلْبِرُّ يَدْعُو إِلَى اَلْجَنَّةِ قُلْتُ بَلَى قَالَ إِخْفَاءُ اَلْمُصِيبَةِ وَ كِتْمَانُهَا وَ اَلصَّدَقَةُ تُعْطِيهَا بِيَمِينِكَ لاَ تَعْلَمُ بِهَا شِمَالُكَ وَ بِرُّ اَلْوَالِدَيْنِ فَإِنَّ بِرَّهُمَا لِلَّهِ رِضًا وَ اَلْإِكْثَارُ مِنْ قَوْلِ لاَ حَوْلَ وَلاَ قُوَّةَ إِلاَّ بِاللَّهِ اَلْعَلِيِّ اَلْعَظِيمِ فَإِنَّهُ مِنْ كُنُوزِ اَلْجَنَّةِ وَ اَلْحُبُّ لِمُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ عَلَيْهِمُ اَلسَّلاَمُ (بحار/69/390)
 2 - به چه كسانى نيكى كنيم؟
 الف - والدين؛ عن منصور بن حازم عن ابى عبداللَّه‏عليه السلام قال قلت: �اىّ الاعمال افضل؟� فقال‏عليه السلام : �الصلوة لوقتها و برّ الوالدين و الجهاد فى سبيل اللَّه�. (بحار / 82 / 226)
 ب - فرزندان؛ قال على‏عليه السلام : �برّوا اولادكم و احسنوا اليهم�. (بحار / 74 / 77)
 ج - مهمان؛ قال رسول اللَّه‏صلى الله عليه وآله وسلم : �من كرم الاخلاق برّ الضيف�.  (بحار/ 21/ 376)
 د - خانواده؛ قال الصادق‏عليه السلام : �من حسن برّه باهل بيته زيد فى رزقه�.
 كسى كه به خانواده‏اش نيكى كند، روزى او زياد مى‏شود . (بحار/74/104)
 ه - برادران ايمانى؛ قال‏عليه السلام : �من خالص الايمان البرّ بالاخوان�.  (بحار/ 69/159)
 و - اقوام؛ قال رسول اللَّه‏صلى الله عليه وآله وسلم : �برّ القرابة تزيد فى الاعمار�.   (بحار / 77 / 172)
 ز - همسايه؛ قال رسول اللَّه‏صلى الله عليه وآله وسلم : �رحم اللَّه جاراً اعان جاره على برّه�.
 ح - دوست؛ قال رسول اللَّه‏صلى الله عليه وآله وسلم : �رحم اللَّه رفيقاً اعان رفيقه على برّه�.
3 - نشانه‏هاى نيكوكاران دربیان رسول خدا‏صلى الله عليه وآله وسلم :                                                                                    �اما علامة البارّ فعشرة يحبّ فى اللَّه يبغض فى اللَّه و يصاحب فى اللَّه و يفارق فى اللَّه و يغضب فى اللَّه و يرضى فى اللَّه ويعمل لله و يطلب للّه و يخشع خائفاً مخوفاً طاهراً مخلصاً مستحياًمراقباً ويحسن فى اللَّه�(تحف العقول / 21)        
4 - بالاترين بر و نيكى‏ دربیان رسول خدا‏صلى الله عليه وآله وسلم :                                                                                       �فوق كلّ ذى برّ برّ حتى يقتل فى سبيل اللَّه فليس فوقه برّ�.  (بحار/ 74 / 61)
 اشاره‏: در شب عروسى حضرت فاطمه‏عليها السلام سائلى به او مراجعه كرد آن حضرت پيراهن عروسى خود را به او تقديم كرد. هنگامى كه پيامبراکرم(ص)متوجه شدند پرسيدند: چرا پيراهن كهنه را ندادى؟ عرضه داشت: از شما شنيدم كه خداوند مى‏فرمايد:�لن تنالوا البر حتى تنفقوا ممّا تحبون�. (آل عمران / 92؛ خصائص فاطمية / 379)           تعبیر به �قَدْ بَرَاهُمُ الْخَوْفُ بَرْیَ الْقِدَاحِ� تنهامقصودش این نیست که پرهیزگاران از خوف مسئولیتها لاغر اندامند
، بلکه آنها بر اثر این خوف فعالیت قوى تر و قاطع ترى در راه انجام وظیفه دارند، زیرا وقتى چوبه تیر را مى تراشند براى خوردن به هدف، پرواز بهتر و نوک تیزترى دارد.                                                                                     
تعبیر به اینکه وَ یَقُولُ: لَقَدْ خُولِطُوا ! وَ لَقَدْ خَالَطَهُمْ أَمْرٌ عَظِیمٌ!) �ناظران آنها را بیمار مى پندارند� اشاره به این است که همواره عالمان بردبار و پرهیزگاران نیکوکار ـ در چشم افراد ساده لوح، انسان هاى غیر قاطع با مدیریت ضعیف محسوب مى شوند، به همین دلیل مى بینیم غالب پیامبران از سوى امت هاى نادان به جهل و جنون متّهم شدند به خصوص این که آنها همرنگ جماعت نیستند و آن کس که هم رنگ جماعت نباشند از نظر جاهلان سند رسوایى خود را امضا کرده و چنین کسى که نان به نرخ روز نمى خورد، عاقل نیست.
 
19)�لاَ یَرْضَوْنَ مِنْ أَعْمَالِهِمُ الْقَلِیلَ، وَ لاَ یَسْتَکْثِرُونَ الْکَثِیرَ. فَهُمْ لاِنْفُسِهِمْ مُتَّهِمُونَ، وَ مِنْ أَعْمَالِهِمْ مُشْفِقُونَ�از اعمال اندک، خشنود نمى شوند، و اعمال فراوان خود را زیاد نمى شمارند، بلکه پیوسته خود را (به کوتاهى و قصور) متّهم مى سازند (هر چند عبادات و طاعات و کارهاى مهم اجتماعى فراوانى کرده باشند و به همین دلیل) از اعمال خود نگرانند(مبادا حق خدا و خلق را ادا نکرده باشند)�                                                                                                                علوّ همت آنها و معرفت بالایشان به آنها اجازه نمى دهد که به اعمال کم راضى شوند و یا اعمال فراوان را بسیار ببینند برخلاف کوته فکران مغرور که به اندک عملى چنان از خود راضى مى شوند که گویى برترین خلق خدایند.                                                           گذشته از این، آنها منتقد به خودهستند؛چیزی که غالبا از آن گریزانند .آنها پیوسته از این بیم دارند که حق نعمت خدا را ادا نکرده باشند و راه و رسم عبودیت پروردگار را ترک گفته باشند .امام سجاد(علیه السلام) در دعاى ابوحمزه عرض مى کند :�وَ ما قَدْرُ أعْمالِنا فى جَنْبِ نِعَمِکَ وَ کَیْفَ نَسْتَکْثِرُ أعْمالا نُقابِلُ بِها کَرَمَکَ�اعمال ما در برابر نعمتهاى عظیم تو چه ارزشى دارد و چگونه دربرابر کرم تو اعمال خود را زیاد بشمریم؟!�(شرح ابن ابى الحدید جلد 10، صفحه 146 )                   از بعضى یاران امیرمؤمنان على(علیه السلام) نقل شده که به او عرض کرد : چقدر در راه خدا صدقه مى دهى و انفاق مى کنى؟! آیا دست نگه نمى دارى؟ فرمود :�لَوْ أعْلَمُ أَنَّ اللهَ قَبِلَ مِنّى فَرْضاً واحِداً لأمْسَکْتُ وَ لکنّى وَاللهِ ما أدْرى أقَبِلَ اللهُ مِنّى شَیْئاً أمْ لا؟�(الغارات،ج 1، صفحه 90 )                  اگر مى دانستم خداوند یکى از اینها را از من قبول کرده دست نگه مى داشتم؛ ولى به خدا سوگند نمى دانم آیا چیزى را از من قبول کرده یا نه؟�.                                            از امام باقر(علیه السلام) منقول است که فرمود :�ثَلاثٌ قاصِماتُ الظَّهْرِ: رَجُلُ اسْتَکْثَرَ عَمَلَهُ وَ نَسِىَ ذُنُوبَهُ وَ أعْجَبَ بِرَأْیِهِ�(وسائل الشیعة، جلد 1، صفحه 73، حدیث 6 .)                               الهي قمشه‏اي:به نفس خويش دايم، بد گمانند      هم از کردار خود ترسان، به جانند                              مبادا نفس، بفريبد به ناگاه                                   شوند از راه وصل يار گمراه‏                                                                کشاند نفس جانهاشان، به پستي                          فسون خويش خواند، حق پرستي                 
اشاره به نکته ای زیبادر انتقاد از خود :
�إِذَا زُکِّیَ أَحَدٌ مِنْهُمْ خَافَ مِمَّا یُقَالُ لَهُ، فَیَقُولُ: أَنَا أَعْلَمُ بِنَفْسِی مِنْ غَیْرِی، وَ رَبِّی أَعْلَمُ بِی مِنِّی بِنَفْسِی! اللَّهُمَّ لاَ تُؤَاخِذْنِی بِما یَقُولُونَ، وَ اجْعَلْنِی أَفْضَلَ مِمَّا یَظُنُّونَ، وَاغْفِرْ لی مَا لاَ یَعْلَمُونَ�            هر گاه یکى از آنها را مدح و ستایش کنند. از آنچه درباره او گفته شده به هراس مى افتدو مى گوید : من از دیگران نسبت به خود آگاهترم و پروردگارم به اعمال من از من آگاهتر است. بارالها! مرا به سبب نیکیهایى که به من نسبت مى دهند مؤاخذه مفرما! و مرا برتر از آنچه آنها گمان مى کنند قرار ده و گناهانى را که من دارم و آنها نمى دانند ببخش�
الهي قمشه‏اي:
چو آنان را به نيکويي ستايند           بينديشند و بر نيکي فزايند
همي گويند در پاسخ: که ما را         سريرت هست، بر خويش آشکارا
بخود ماييم داناتر ز اغيار               ز ما به داند آن داناي اسرار
پس آنگه با نياز عشق، دمساز        همي گويند: کاي داناي هر راز
تو با گفتارشان، بر ما مپيچي         که هيچي را ستايش کرده هيچي‏
همي گويد به دل: کاي پاک يزدان        مرا برتر ز هر پندار گردان‏
ببخشا آنچه مستور است از ايشان        ز کار زشت و افکار پريشان
‏ 20-�فَمِنْ عَلاَمَةِ أَحَدِهِمْ أَنَّکَ تَرَى لَهُ قُوَّةً فِی دِین
از نشانه هاى هر یک از آنها این است که آنها را در دین خود نیرومند مى بینى(تعبیر به قوّت در دین، اشاره به این است که وسوسه گران و شبهه افکنان و منافقان نمى توانند در آنها نفوذ کنند و طوفانها و حوادث سخت زندگى، ایمان آنها را متزلزل نمى سازد.)                                                 21-وَ حَزْماًفِی لِین و در عین محکم کارى و قاطعیت، نرم خو                                                  �حَزم در لین� اشاره به این است که آنها در عین دوراندیشى که لازمه آن غالباً سختگیرى است ، نرمخویى را فراموش نمى کنند و با کسانى که در انجام یک هدف اجتماعى با آنها همراه هستند رفتارى با رفق و محبت دارند .و مطابق ضرب المثل معروف عرب که مى گوید :�لا تَکُنْ حُلْواً فَتَسْتَرِطُ وَ لامُرّاٌ فَتَلْفَظُ�  آن قدر شیرین نباش که تو را ببلعند و نه آن قدر تلخ که تو را دورافکنند� رفتار مى کنند. دراهمیت دوراندیشی امام(علیه السلام‌) می فرماید :                             الظَّفَرُ بِالْحَزْمِ، وَالْحَزْمُ بِإِجالَةِ الرَّأْي‌ِ، وَالرَّأْي‌ُ بِتَحْصينِ الاَسْرارِ. حكمت‌ 45/                                       پيروزي‌ يافتن‌ به‌ حزم‌ و خودداري ‌ است و حزم‌ به‌ كار انداختن‌ انديشه‌ است‌ و انديشه‌ به‌ نگهداري‌ اسرار و نهانها است‌ . ونیز می فرماید:ثمَرَهُ التَّفِریطِ النَّدامَهُ، وَ ثَمَرَهُ الحَزمِ السَّلامَهُ  حکمت 181) ثمره تفریط و کوتاهی پشیمانی است  و ثمره دور اندیشی سلامت.                                                     22-وَ إِیماناً فِی یَقِین      داراى ایمانى مملوّ از یقین                                                              تعبیر به �ایمان در یقین� اشاره به این است که ایمان مراتبى دارد و اعلى درجه آن، علم الیقین و حق الیقین است که گاه از طریق استدلالهاى قوى و محکم، حاصل مى شود و گاه از آن برتر یعنى از راه شهود به دست مى آید.                                                      از امام صادق(علیه السلام)منقول است که فرمود:                                                                              �إنَّ الاْیمانَ أفْضَلُ مِنَ الإسْلامِ وَ إنَّ الْیَقینَ أفْضَلُ مِنَ الاْیمانِ وَ ما مِنْ شَىْء أعزُّ مِنَ الْیَقینِ�                       ( الکافى، جلد 2، صفحه 51، باب فضل الایمان على الاسلام، حدیث 1 )                        آرى پرهیزکاران واقعى به این گوهر گران بهاى کمیاب دست یافته اند.                                                  بقول حکیم الهی قمشه ای:
 در ايمان زانکه با دانش قرينند                       شهان کشور �علم اليقينند�
هر آن دل روشن از نور يقين است                 چراغش، �لا احب الافلين� است‏
چو حق ز آيينه‏ي دل شد پديدار                     نگيرد از شک آن آيينه زنگار
23-وَ حِرْصاً فِی عِلْم   و حرص در کسب دانش                                                                       تعبیر به �حِرْصاً فِی عِلْم� با اینکه واژه حرص معمولا بار منفى دارد، اشاره به این است که آنها شدیداً به دنبال فراگیرى علم اند و روزى بر آنها نمى گذرد که دانش تازه اى کسب نکنند، در حالى که دنیاپرستان، حریص در جمع اموال اند. پرهیزکاران حریص در جمع علم اند، زیرا پرهیزکارى بدون علم، عمق و ریشه اى ندارد.
24- وَ عِلْماً فِی حِلْم  و آگاهى در عین بردبارى
منظور� وَ عِلْماً فِی حِلْم� آمیختن علم با حلم، این است که عالم در برابر جهل جاهلان نباید خشمگین شود و تندخویى کند، بلکه با بردبارى و به صورت تدریجى در آنها نفوذ نماید و جهلشان را بزداید.                                                                                                                                   الهی قمشه ای:
           هم آنان را بود ز الطاف باري                                  قرين وصف دانش، بردباري‏
          به گيتي عالمي کو بردبار است                               به شمعش عالمي پروانه‏وار است
 25-وَ قَصْداً فی غِنىً، و میانه روى در حال غنا و ثروت، تعبیر به �قَصْداً فی غِنىً� اشاره به این است که آنها اگر غنى و ثروتمند شوند اعتدال و میانه روى را فراموش نمى کنند و از اسراف و تبذیر، پرهیز دارند و اضافه اموال خویش را در اختیار نیازمندان مى گذارند.                                    الهي قمشه‏اي:
  وگر يابد غنا در دار فاني                               گزيند اقتصاد زندگاني‏
  نه با اسراف و تبذير است خرسند                  نه در زنجير حرص و بخل، پابند
نه سرمست غرور بي‏نيازي است                       نه پا بست خيالات مجازي است

26-و خُشُوعاً فِی عِبَادَة، و خشوع در عبادت
جمله �وَ خُشُوعاً فِی عِبَادَة� اشاره به این است که عبادت آنها سرسرى و بى روح نیست، بلکه حالت خضوع و خشوع و حضور قلب که روح عبادات است در اعمال عبادى آنها موج مى زند و هر نمازى از آنها نردبانى است براى صعود به اوج قرب خدا; و به همین دلیل قرآن مجید دروصف مؤمنان رستگارمى فرماید:(الَّذِینَ هُمْ فِى صَلاَتِهِمْ خَاشِعُونَ).( مؤمنون/ 2 .)                                      الهي قمشه‏اي:
هم آن آزاد مردان دل آگاه                       ز ذوق بندگي در نزدالله‏
پرستش، با دل خاشع، نمايند                   در رحمت، به روي خود گشايند
دل خاشع بود آيينه‏ي دوست          در او پيدا نگارين طلعت اوست   27-وَ تَجَمُّلاً فِی فَاقَة، و آراستگى در عین تهیدستى
جمله �تَجَمُّلاً فِی فَاقَة� در واقع نقطه مقابل �قَصْداً فی غِنىً� است. اشاره به اینکه پرهیزگاران نه به هنگام تبذیر و اسراف و طغیان دارند و نه به هنگام فقر زبان به شکوه و شکایت مى گشایند.
تعبیر به �تجمّل� مفهومش این است که آنها هر چند فقیر و نادار باشند، ظاهر خود را حفظ مى کنند،همان گونه که قرآن مجیدمى فرماید:�یَحْسَبُهُمُ الْجَاهِلُ أَغْنِیَاءَ مِنَ التَّعَفُّفِ).(بقره/ 273)
این گروه از فقیران آنچنان زندگى مى کنند که افراد نادان بر اثر خویشتن دارى، آنها را اغنیا مى پندارند.                                                                                                                                        الهي قمشه‏اي:
به گاه احتياج آن سرفرازان                       به خود گيرند ناز بي‏نيازان‏
به روز فقر، تن را در تجمل                         نگه دارند و جان را از تذلل‏
که بر حاجاتشان، آگه نگردند                     نداند کس، که آنان، مستمندند
که عاشق، گر بسوزد يا بسازد                    نخواهد غير معشوقش، نوازد                   
28-و صَبْراً فِی شِدَّة، و شکیبایى در شدائد
 اشاره به استقامت و شکیبایى آنها در برابر شدائد روزگار و حوادث ناگوار است که به مصداق (إِذَا أَصَابَتْهُمْ مُّصِیبَةٌ قَالُوا إِنَّا للهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ)( بقره/ 156)خود را از آن خدا مى دانند و جایگاه امن و امان و روح و ریحان را سراى آخرت مى شمرند; نه این دنیا را. در حدیثى از پیامبر اکرم(ص) مى خوانیم که فرمود : �إنَّ الصَّبْرَ نِصْفُ الإیمانِ�    (شرح ابن ابى الحدید، ج 1، ص  319)
 و نیز فرمود: �الإیمانُ نِصْفانِ، نِصْفٌ فِى الصَّبْرِ وَ نِصْفٌ فِی الشُّکْرِ�
   الهي قمشه‏اي:
هم آنان را ز تسليم و توکل                            به هر سختي بود، صبر و تحمل‏
چه سختي‏ها که گيتي در پي انگيخت           چو نيروي صبوري ديد، بگريخت‏
بيابان جهان، پر خار و خاشاک                      صبوري بر مثال رخش چالاک‏
چو رخش صبر باشد، نرم رفتار                    گذارد پا به نرمي بر سر خار   
29-وَ طَلَباً فِی حَلاَل، و طلب روزى حلال
 مومنان وپرهیزکاران افرادى گوشه گیر و بیگانه از فعالیتهاى زندگى نیستند، بلکه تلاش و کوشش براى معاش و پیشرفت جامعه اسلامى جزو برنامه هاى اصلى آنهاست. با این قید که دنیاپرستان در فکر حلال و حرام نیستند و آنها پیوسته طالب حلال اند و اگر کارى بسیار پردرآمد باشد ولى بوى حرام دهد از آن مى گریزند.
پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله):�اَلْعِبادَةُ سَبْعُونَ جُزْءاً أفْضَلُها طَلَبُ الْحَلالِ �( الکافى، جلد 5، صفحه 78 .) ودستورالهی درقرآن کریم: �یَا أَیُّهَا الرُّسُلُ کُلُوا مِنَ الطَّیِّبَاتِ وَاعْمَلُوا صَالِحاً �.( مؤمنون/ 51)
این تعبیر ممکن است، نشان آن باشد که عمل صالح زاییده غذاى حلال و طیّب است
الهي قمشه‏اي:
به روزي در پي کسب حلالند                   به حشر آسوده ز اندوه و وبالند
دهد رزق حلال آسايش دل                     شود بر طاعت دلدار، مايل‏
حرام از دل برد مهر و وفا را                     کند ناپاک قلب با صفا را   
30-وَ نَشَاطاً فِی هُدًى، و نشاط در راه هدایت
 پیمودن راه هدایت براى آنها بر خلاف افراد کوتاه فکر و کم معرفت مایه نشاط وشادى است؛هرگزاز پیمودن این راه خسته نمى شوند وسلوک سبیل الهى هردم بر نشاط آنها مى افزاید. الهي قمشه‏اي:
همي بيني در آن دلهاي آگاه               �نشاطا في هدي، شوقا الي الله�
يکي با آب جو در کار مستي است       يکي هشيار صهباي الستي است‏
تو را زيبد نشاط آب و ناني                   نشاط عشقبازان را چه داني‏
کجا با اين دل خاکي نژادت                   دهند از باده‏ي �سبع الشدادت�
کجا شايد در اين خاکي گدايان            نشاط خسروي چون پارسايان
 
31-وَ تَحَرُّجاًعَنْ طَمَع،  و دورى از طمع هستند�
 پرهیزکاران به کلّى از طمع دورند، زیرا طمع نتیجه وابستگى شدید به دنیا و سبب توجه به غیر خدا و موجب مفاسد زیادى مى گردد. از جمله یکى از عوامل ذلّت و کینه و عداوت و حقد و حسد است ; طمعکاران هرگز از مال دنیا سیر نمى شوند و پیوسته براى به دست آوردن آن از هر راهى که باشد تلاش مى کنند و در واقع گرفتار اسارت دائم اند . همان گونه که امام(علیه السلام) در کلمات قصارش فرموده:�اَلطَّمَعُ رِقُّ مُؤَبَّدٌ �.( نهج البلاغه، حکمت 180)
به علاوه، طمع فکر و عقل را از کار مى اندازد و انسان را گرفتار لغزش هاى بزرگ مى کند، همان گونه که مولا در یکى دیگر از کلمات قصارش فرموده: �أکْثَرُ مَصارِعِ الْعُقُولِ تَحْتَ بُرُوقِ الْمَطامِعِ� بیشترین زمین خوردن عقلها، زیر برقهاى طمع است�.( حکمت 219 .)
الهي قمشه‏اي:
نمايد جان پاکش از طمع، دور                  که اين خوي از دل روشن، برد نور
بسا شير از طمع گرديد نخجير                  بسا عقل از طمع گم کرد تدبير
بسا زين ناستوده خوي ناخوش                 که شد بر باد، دين و دانش هوش‏
بسا کسرا طمع، خون ريخت در دهر         بسا شهد از طمع خون گشت با زهر  
 
32)�یَعْمَلُ الاْعْمَالَ الصَّالِحَةَ وَ هُوَ عَلَى وَجَل، یُمْسِی وَ هَمُّهُ الشُّکْرُ، وَ یُصْبِحُ وَهَمُّهُ الذِّکْرُ�. پیوسته عمل صالح انجام مى دهد، با این حال ترسان است (که از او پذیرفته نشود.) روز را به پایان مى برد در حالى که همّ او سپاسگزارى (نعمتهاى الهى) است و صبح مى کند در حالى که تمام همّش یاد خداست .                                                                  شخصى از امام صادق(علیه السلام) پرسید چه چیز مهمّى در وصیّت لقمان بود؟ فرمود : �امور مهم و شگفت آورى، گفت و از همه شگفت آورتر این که به فرزندش گفت : آن گونه از خدا بترس که اگر تمام اعمال نیک انس و جنّ را انجام داده باشى باز از این بترسى که کوتاهى کرده اى و خداوند مجازاتت مى کند و آن قدر به رحمت خدا امیدوار باش که اگر تمام گناهان انس و جنّ را انجام داده اى، باز امید به رحمت او داشته باشى� ( الکافى، جلد 2، صفحه 67  )                     قرآن مجید در بیان اوصاف پیشگامان در اعمال خیر مى فرماید: �(وَالَّذِینَ یُؤْتُونَ مَا اتَوا وَّقُلُوبُهُمْ وَجِلَةٌ أَنَّهُمْ إِلَى رَبِّهِمْ رَاجِعُونَ) مؤمنون/ 60                                                                                     درباره اهمیّت ذکر الله در حدیثى پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله) مى فرماید : �ثَلاثَةٌ مَعْصُومُونَ مِنْ إبْلیسَ وَ جُنُودِهِ: الذّاکِرُونَ للهِ، وَ الْباکُونَ مِنْ خَشْیَةِ اللهِ، وَ الْمُسْتَغْفِرُونَ بِالاْسْحارِ�  سه گروهند که از شیطان و لشکریانش در امانند، آنها که پیوسته یاد خدا مى کنند، و آنها که از ترس (کیفر خداوند) اشک مى ریزند (و احساس مسؤولیت مى کنند)، و آن ها که در سحرگاهان استغفار مى نمایند�.( مستدرک الوسائل، جلد 12، صفحه 146)                                         درباره اهمیّت شکر نیز در حدیثى از امیرمؤمنان که در غررالحکم آمده است، مى خوانیم :
�شُکْرُ النِّعْمَةِ اَمانٌ مِنْ حُلُولِ النِّقْمَةِ� شکر نعمت انسان را از بلاها و حوادث ناگوار در امان مى دارد�.
الهي قمشه‏اي:
همه نيکي کند و از عدل باري                                  همي ترسد، نيابد رستگاري‏
 که هرگز با مقام عدل داور                                      ندارد کس، فلاح خويش باور
بساط عشق را شيب و فراز است                              مآل زندگي نگشوده راز است‏                                                                              
چه خواهد يار فرجامش نداني                                  فراقش يا وصال جاوداني‏
اگر مهرش فروزد جسم و جان را                             هم ار نازي کند، سوزد جهان را
 وهمودرباب شکر:
کند شب، روز خود، در شکر يزدان                           که بگشايد در الطاف سبحان‏
   به روز آرد شب و همت گمارد                                که ياد يار، بر خاطر نگارد
   خوشا روز و شب آن عشقبازي                              که در دل نيست جز يارش، نيازي
 
 

 

وظایف مومنان ازنظر قرآن

بسم الله الرحمن الرحیم
وظایف مومنان ازنظر قرآن
یاسبک زندگی مومنان
بابررسی « یَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ»های قرآن
1) بقره ،آیه  104« یَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ لاَ تَقُولُواْ رَاعِنَا وَقُولُواْ انظُرْنَا وَاسْمَعُوا ْوَلِلكَافِرِينَ عَذَابٌ أَلِيمٌ »
وظیفه 1 ) به انعكاس حرف‏هاتوجّه دارند ؛ دشمن شناسند ومی داننددشمنان تمام حركات وحتّى كلمات را زير نظر دارند واز هر فرصتى كه بتوانند بهره برده وضربه می زنند؛ازاین رو، درمحاوراتشان ، به انتخاب واژه‏هاى مناسب، بيان سنجيده ونحوه‏ى طرح و ارائه مطلب اهتمام می ورزند.  

2) بقره،آیه153 «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ اسْتَعِینُواْ بِالصَّبْرِ وَالصَّلاَةِ إِنَّ اللّهَ مَعَ الصَّابِرِینَ»
وظیفه 2) ايمانشان همراه با عمل،توكّل،صبر و عبادت است ودرباورشان راه جلب حمايت‏هاى الهى، صبر ونمازاست .

3) بقره آیه 172« يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْكُلُواْ مِن طَيِّبَاتِ مَا رَزَقْنَاكُمْ وَاشْكُرُواْ لِلّهِ إِن كُنتُمْ إِيَّاهُ تَعْبُدُونَ»
وظیفه 3)ایمان همراه با بهره‏گيرى از طيّبات وتوجه به بهداشت
وظیفه 4)  شكر وحمدوسپاس الهی[به عنوان نشانه‏ى خداپرستى و توحيد ناب]

4) بقره آیه 178« يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْكُتِبَ عَلَيْكُمُ الْقِصَاصُ فِي الْقَتْلَى الْحُرُّ بِالْحُرِّ وَالْعَبْدُ بِالْعَبْدِ وَالأُنثَى بِالأُنثَى فَمَنْ عُفِيَ لَهُ مِنْ أَخِيهِ شَيْءٌ فَاتِّبَاعٌ بِالْمَعْرُوفِ وَأَدَاء إِلَيْهِ بِإِحْسَانٍ ذَلِكَ تَخْفِيفٌ مِّن رَّبِّكُمْ وَرَحْمَةٌ فَمَنِ اعْتَدَى بَعْدَ ذَلِكَ فَلَهُ عَذَابٌ أَلِيمٌ»  

وظیفه 5)پذیرش قانون قصاص ورعایت عدالت وتبدیل قصاص به خون بها
 
5) بقره آیه 183 «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْكُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِن قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ
  وظیفه 6)خویشتن داری ازگناه باتعدیل غرائز ازطریق روزه داری

6) بقره آيه208 « يَاأَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ ادْخُلُواْ فِي السِّلْمِ كَآفَّةً وَلاَتَتَّبِعُواْ خُطُوَاتِ الشَّيْطَانِ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّمُّبِينٌ
وظیفه7)ایجاد رابطه مسالمت آمیزبادیگران ووروددرفضای سلم وسلام وتسلیم وکنارگذاردن سلایق
وظیفه 8)اجتناب از پیروی واطاعت از گامهای شیطان
7) بقره آيه254 « يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ أَنفِقُواْ مِمَّا رَزَقْنَاكُم مِّن قَبْلِ أَن يَأْتِيَ يَوْمٌ لاَّ بَيْعٌ فِيهِ وَلاَ خُلَّةٌ وَلاَ شَفَاعَةٌوَالْكَافِرُونَ هُمُ الظَّالِمُونَ »
وظیفه9)انفاق درراه خدا درزمان توانایی قبل ازگذشت فرصتها [استفاده ازفرصتها درکارهای خیر]

8) بقره آيه  264 «  يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ لاَ تُبْطِلُواْ صَدَقَاتِكُم بِالْمَنِّ وَالأذَى كَالَّذِي يُنفِقُ مَالَهُ رِئَاء النَّاسِ وَلاَ يُؤْمِنُ بِاللّهِ وَالْيَوْمِ الآخِرِ ...»
وظیفه 10)دوری ازمنت وآزارو ریا درباطل وبی اثرساختن انفاق ها
 9) بقره ،آیه 267«يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ أَنفِقُواْ مِن طَيِّبَاتِ مَاكَسَبْتُمْ وَمِمَّا أَخْرَجْنَا لَكُم مِّنَ الأَرْضِ وَلاَ تَيَمَّمُواْالْخَبِيثَ مِنْهُ تُنفِقُونَ وَلَسْتُم بِآخِذِيهِ إِلاَّ أَن تُغْمِضُواْ فِيهِ وَاعْلَمُواْ أَنَّ اللّهَ غَنِيٌّ حَمِيدٌ»
وظیفه 11) اجتناب ازانفاق اموال نامرغوب وحفظ کرامت محرومان درانفاق کردن  به آنان
 10) بقره،آیه 278«یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ اتَّقُواْ اللّهَ وَذَرُواْ مَا بَقِیَ مِنَ الرِّبَا إِن کُنتُم مُّؤْمِنِینَ»
وظیفه 12)اجتناب از اموری که باروح ایمان وتقوا سازگاری ندارد،مانند رباخواری
 11) بقره ،آیه282«یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ إِذَا تَدَایَنتُم بِدَیْنٍ إِلَى أَجَلٍ مُّسَمًّى فَاکْتُبُوهُ... الایه
وظیفه 13)نوشتن اسنادلازم درمورد بدهکاری ها ،برای حفظ اعتمادوخوش بینی به همدیگر وآرامش روحی طرفین وجلوگیری ازفراموشی،انکاروسوءظن       
12)آل عمران،آیه 100 «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوَاْ إِن تُطِیعُواْ فَرِیقًا مِّنَ الَّذِینَ أُوتُواْ الْکِتَابَ یَرُدُّوکُم بَعْدَ إِیمَانِکُمْ کَافِرِینَ»
وظیفه14)بصیرت وهشیاری نسبت به نقشه های شوم دشمن وپرهیزازهمگامی باآنان  
 13) آل عمران،آیه 102«یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ اتَّقُواْ اللّهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَلاَ تَمُوتُنَّ إِلاَّ وَأَنتُم مُّسْلِمُونَ»                                                                                          وظیفه 15)درجانزدن وعقب نشینی ننمودن ودرجهت کسب عالی ترین درجه ایمان وتقواگام برداشتن

14) آل عمران،آیه118   «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ لاَ تَتَّخِذُواْ بِطَانَةً مِّن دُونِکُمْ لاَ یَأْلُونَکُمْ خَبَالاً وَدُّواْ مَا عَنِتُّمْ قَدْ بَدَتِ الْبَغْضَاء مِنْ أَفْوَاهِهِمْ وَمَا تُخْفِی صُدُورُهُمْ أَکْبَرُ قَدْ بَیَّنَّا لَکُمُ الآیَاتِ إِن کُنتُمْ تَعْقِلُونَ»
وظیفه 16)بیگانگان رامحرم اسرارخود قرارنداده،نسبت به اسرار جامعه اسلامی راز داری می کنند.

 15)آل عمران،آیه130  «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ لاَ تَأْکُلُواْ الرِّبَا أَضْعَافًا مُّضَاعَفَةً وَاتَّقُواْ اللّهَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ»
 وظیفه 17)رعایت تقوادرمسائل اقتصادی بویژه پرهیز از دادوستدهای ربوی
 16) آل عمران،اِیه149 «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوَاْ إِن تُطِیعُواْ الَّذِینَ کَفَرُواْ یَرُدُّوکُمْ عَلَى أَعْقَابِکُمْ فَتَنقَلِبُواْ خَاسِرِینَ»
 وظیفه 18)مراقبت ازافتادن درپرتگاه  ارتدادوانحراف  وتبلیغات ووسوسه های دشمن

17)آل عمران، آیه 156«یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ لاَ تَکُونُواْ کَالَّذِینَ کَفَرُواْ وَقَالُواْ لإِخْوَانِهِمْ إِذَا ضَرَبُواْ فِی الأَرْضِ أَوْ کَانُواْ غُزًّى لَّوْ کَانُواْ عِندَنَا مَا مَاتُواْ وَمَا قُتِلُواْ لِیَجْعَلَ اللّهُ ذَلِکَ حَسْرَةً فِی قُلُوبِهِمْ وَاللّهُ یُحْیِی وَیُمِیتُ وَاللّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِیرٌ»
وظیفه 19)تکرارنکردن حرفهای غیر منطقی کفاروتحت تاثیر سخنان گمراه کننده آنها قرارنگرفتن
 
18)آل عمران،آیه 200«یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ اصْبِرُواْ وَصَابِرُواْ وَرَابِطُواْ وَاتَّقُواْ اللّهَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ»
وظیفه 20)استقامت در برابر مشکلات و هوسها،پایداری وآماده باش در برابر دشمنان،مراقبت از مرزهاوسرحدات کشورهای اسلامی وپیشه ساختن تقوای الهی

 19-النساء،آیه 19«یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ لاَ یَحِلُّ لَکُمْ أَن تَرِثُواْ النِّسَاء کَرْهًا وَلاَ تَعْضُلُوهُنَّ لِتَذْهَبُواْ بِبَعْضِ مَا آتَیْتُمُوهُنَّ إِلاَّ أَن یَأْتِینَ بِفَاحِشَةٍ مُّبَیِّنَةٍ وَعَاشِرُوهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ فَإِن کَرِهْتُمُوهُنَّ فَعَسَى أَن تَکْرَهُواْ شَیْئًا وَیَجْعَلَ اللّهُ فِیهِ خَیْرًا کَثِیرًا»
وظیفه 21)رفتارشایسته بازنان واجتناب ازتحت فشار قراردادن آنان به منظورتصاحب ارث واموال آنها
 
 20 )النساء، آیه 29«یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ لاَ تَأْکُلُواْ أَمْوَالَکُمْ بَیْنَکُمْ بِالْبَاطِلِ إِلاَّ أَن تَکُونَ تِجَارَةً عَن تَرَاضٍ مِّنکُمْ وَلاَ تَقْتُلُواْ أَنفُسَکُمْ إِنَّ اللّهَ کَانَ بِکُمْ رَحِیمًا»
وظیفه 22)روابط مالی رابراساس صحیح استوارنمودن واقتصادرابه صورت صحیح وسالم پیش بردن؛  بااجتناب از تصرف ناحق دراموال دیگران ودوری از هرگونه تجاوز،تقلب،غش،معاملات ربوی ،معاملاتی که حدوحدود آن کاملانامشخص باشد،خریدوفروش اجناسی  که فایده منطقی وعقلایی درآن نباشد وخرید وفروش وسائل فساد وگناه
وظیفه23)دوری ازانتحاروخودکشی
 
 21 )النساء، آیه43«یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ لاَ تَقْرَبُواْ الصَّلاَةَ وَأَنتُمْ سُکَارَى حَتَّىَ تَعْلَمُواْ مَا تَقُولُونَ وَلاَ جُنُبًا إِلاَّ عَابِرِی سَبِیلٍ حَتَّىَ تَغْتَسِلُواْ ...»
وظیفه 23)حفظ مقام ومنزلت وجایگاه والای نماز با اجتناب ازنزدیکی به آن درحال فقدان توجه وشعوروآلودگی ها[مانند نزدیکی به نماز درحال مستی ویادرحال جنابت]
   22 )النساء،آیه59«یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ أَطِیعُواْ اللّهَ وَأَطِیعُواْ الرَّسُولَ وَأُوْلِی الأَمْرِ مِنکُمْ فَإِن تَنَازَعْتُمْ فِی شَیْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللّهِ وَالرَّسُولِ إِن کُنتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللّهِ وَالْیَوْمِ الآخِرِ ذَلِکَ خَیْرٌ وَأَحْسَنُ تَأْوِیلاً»
وظیفه 24)پذیرفتن نظام اسلامی وپشتیبانی ازرهبران الهی در قول وعمل [وحفظ سلسله مراتب دراطاعت]
 وظیفه 25)رجوع به محاکم الهی درمنازعات جوامع اسلامی وطلب  داوری ازآنها
 
 23) النساء،آیه71«یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ خُذُواْ حِذْرَکُمْ فَانفِرُواْ ثُبَاتٍ أَوِ انفِرُواْ جَمِیعًا»
وظیفه 26)ضرورت هوشیاری وحفظ آمادگى در برابر دشمن  و آگاهی ازطرحها،نفرات،نوع اسلحه ،روحیه همکاری داخلی وخارجی دشمنان واستفاده از تاکتیکهای مختلف برای مقابله بادشمنان

24)النساء،آیه 94«یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ إِذَا ضَرَبْتُمْ فِی سَبِیلِ اللّهِ فَتَبَیَّنُواْ وَلاَ تَقُولُواْ لِمَنْ أَلْقَى إِلَیْکُمُ السَّلاَمَ لَسْتَ مُؤْمِنًا تَبْتَغُونَ عَرَضَ الْحَیَاةِ الدُّنْیَا فَعِندَ اللّهِ مَغَانِمُ کَثِیرَةٌ ...»
وظیفه 27)جهاد بادشمنان براساس اطلاعات وآگاهی کامل ازوضعیت واهداف آنها
وظیفه 28)دوری از برچسب بی دینی زدن به دیگران وشتاب درنسبت کفر ونفاق به افرادمشکوک
 
 25 ) النساء،آیه 135«یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ کُونُواْ قَوَّامِینَ بِالْقِسْطِ شُهَدَاء لِلّهِ وَلَوْ عَلَى أَنفُسِکُمْ أَوِ الْوَالِدَیْنِ وَالأَقْرَبِینَ إِن یَکُنْ غَنِیًّا أَوْ فَقَیرًا فَاللّهُ أَوْلَى بِهِمَا فَلاَ تَتَّبِعُواْ الْهَوَى أَن تَعْدِلُواْ وَإِن تَلْوُواْ أَوْ تُعْرِضُواْ فَإِنَّ اللّهَ کَانَ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِیرًا»
وظیفه 29) به پاداشتن عدالت بعنوان لازمه‌ى ايمان ومراعات آن حتّى نسبت به غير مسلمان
وظیفه 30) گواه شدن و گواهى دادن به حقّ به دوراز دست‌يابى به اغراض دنيوى وتقدیم روابط برضوابط

 26 ) النساء،آیه 136«یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ آمِنُواْ بِاللّهِ وَرَسُولِهِ وَالْکِتَابِ الَّذِی نَزَّلَ عَلَى رَسُولِهِ وَالْکِتَابِ الَّذِیَ أَنزَلَ مِن قَبْلُ وَمَن یَکْفُرْ بِاللّهِ وَمَلاَئِکَتِهِ وَکُتُبِهِ وَرُسُلِهِ وَالْیَوْمِ الآخِرِ فَقَدْ ضَلَّ ضَلاَلاً بَعِیدًا»
وظیفه 31)تلاش جهت رساندن  خود به بالاترين مرتبه‌ى از ايمان

 
 27)النساء،آیه 144«یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ لاَ تَتَّخِذُواْ الْکَافِرِینَ أَوْلِیَاء مِن دُونِ الْمُؤْمِنِینَ أَتُرِیدُونَ أَن تَجْعَلُواْ لِلّهِ عَلَیْکُمْ سُلْطَانًا مُّبِینًا»
وظیفه 32) تولّى و تبرّى( دوستى با مؤمنان و دورى از كافران) واجتناب ازپذيرش ولايت كفّار

 28 )المائدة، آیه 1«یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ أَوْفُواْ بِالْعُقُودِ أُحِلَّتْ لَکُم بَهِیمَةُ الأَنْعَامِ إِلاَّ مَا یُتْلَى عَلَیْکُمْ غَیْرَ مُحِلِّی الصَّیْدِ وَأَنتُمْ حُرُمٌ إِنَّ اللّهَ یَحْکُمُ مَا یُرِیدُ»                                                                                   وظیفه33)ضرورت پای بندی ووفای به تمام پیمانها و قرار دادها   (ی لفظی، کتبی، عملی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی،خانوادگی،بادوست یادشمن،باخدایامردم،بافردیاجامعه ،باکوچک یابزرگ)

29)المائدة،آیه2«یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ لاَ تُحِلُّواْ شَعَآئِرَ اللّهِ وَلاَ الشَّهْرَ الْحَرَامَ وَلاَ الْهَدْیَ وَلاَ الْقَلآئِدَ وَلا آمِّینَ الْبَیْتَ الْحَرَامَ یَبْتَغُونَ فَضْلاً مِّن رَّبِّهِمْ وَرِضْوَانًا وَإِذَا حَلَلْتُمْ فَاصْطَادُواْ وَلاَ یَجْرِمَنَّکُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ أَن صَدُّوکُمْ عَنِ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ أَن تَعْتَدُواْ وَتَعَاوَنُواْ عَلَى الْبرِّ وَالتَّقْوَى وَلاَ تَعَاوَنُواْ عَلَى الإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ وَاتَّقُواْ اللّهَ إِنَّ اللّهَ شَدِیدُ الْعِقَابِ»                                                                                                                                                                               
وظیفه34)ضرورت حفظ احترام به همه شعائر وتوجه به حرمت هتک حرمت آنهابویژه ماه های حرام
وظیفه 35)دست اتحاددادن بادیگرمومنان درراه نیکی ها وتقوا وازتعاون وهمکاری برگناه وعدوان دوری نمودن

 30) المائدة،آیه6«یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ إِذَا قُمْتُمْ إِلَى الصَّلاةِ فاغْسِلُواْ وُجُوهَکُمْ وَأَیْدِیَکُمْ إِلَى الْمَرَافِقِ وَامْسَحُواْ بِرُؤُوسِکُمْ وَأَرْجُلَکُمْ إِلَى الْکَعْبَینِ وَإِن کُنتُمْ جُنُبًا فَاطَّهَّرُواْ ...»
وظیفه36)توجه به نظافت وطهارت درارتباط با خداوند

31)المائدة،آیه8«یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ کُونُواْ قَوَّامِینَ لِلّهِ شُهَدَاء بِالْقِسْطِ وَلاَ یَجْرِمَنَّکُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلَى أَلاَّ تَعْدِلُواْ اعْدِلُواْ هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَى وَاتَّقُواْ اللّهَ إِنَّ اللّهَ خَبِیرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ»
وظیفه 37) قیام برای خدا بدون چشم داشت ازکسی ویارسیدن به مقامات دنیوی
وظیفه 38)شهادت دادن  به قسط وعدل
وظیفه 39)ازمرزعدالت وانصراف به خاطرکینه ها ودشمنی ها وتصفیه حسابهای شخصی خارج نشدن

 32)المائدة، آیه 11«یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ اذْکُرُواْ نِعْمَتَ اللّهِ عَلَیْکُمْ إِذْ هَمَّ قَوْمٌ أَن یَبْسُطُواْ إِلَیْکُمْ أَیْدِیَهُمْ فَکَفَّ أَیْدِیَهُمْ عَنکُمْ وَاتَّقُواْ اللّهَ وَعَلَى اللّهِ فَلْیَتَوَکَّلِ الْمُؤْمِنُونَ»  
وظیفه 40)بطورمستمر یاد نعمتهای الهی بودن(به منظور شکرگزاری،دورشدن ازغروروغفلت وافزایش عشق به خدا)
وظیفه41)باتقوا وتوکل وایمان،لطف خدارابه خود جلب وخطردشمنان رادفع نمودن

 33) المائدة،آیه35«یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ اتَّقُواْ اللّهَ وَابْتَغُواْ إِلَیهِ الْوَسِیلَةَ وَجَاهِدُواْ فِی سَبِیلِهِ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ»
وظیفه 42)برای رسیدن به سعادت ازابزار تقوا،توسل به اهلبیت وجهاددرراه خدا بهره برداری می کنند.
 34) المائدة،آیه 51«یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ لاَ تَتَّخِذُواْ الْیَهُودَ وَالنَّصَارَى أَوْلِیَاء بَعْضُهُمْ أَوْلِیَاء بَعْضٍ وَمَن یَتَوَلَّهُم مِّنکُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ إِنَّ اللّهَ لاَ یَهْدِی الْقَوْمَ الظَّالِمِینَ»
وظیفه 43)تبری ازدشمنان وتکیه گاه وهم پیمان خود قرارندادن یهودونصاری

 35) المائدة،آیه 54«یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ مَن یَرْتَدَّ مِنکُمْ عَن دِینِهِ فَسَوْفَ یَأْتِی اللّهُ بِقَوْمٍ یُحِبُّهُمْ وَیُحِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ أَعِزَّةٍ عَلَى الْکَافِرِینَ یُجَاهِدُونَ فِی سَبِیلِ اللّهِ وَلاَ یَخَافُونَ لَوْمَةَ لآئِمٍ ذَلِکَ فَضْلُ اللّهِ یُؤْتِیهِ مَن یَشَاء وَاللّهُ وَاسِعٌ عَلِیمٌ»
وظیفه 44) بااجتناب ازنفاق ،دوستی ورابطه باکفاروپذیرش سلطه آنان، گرفتار ارتدادنشدن
وظیفه 45)بابرادران دینی خویش نرمش نشان دادن ودربرابردشمنان سرسخت بودن
وظیفه 46)عاشق خدا ومجاهد وباصلابت بودن
وظیفه 47)درراه ایمان وشکستن سنت ها وعادات جاهلی ازسرزنش ها ،هوچی گری هاوتبلیغات سوء دشمن نهراسیدن وتسلیم جوومحیط نشدن

 36) المائدة،آیه 57«یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ لاَ تَتَّخِذُواْ الَّذِینَ اتَّخَذُواْ دِینَکُمْ هُزُوًا وَلَعِبًا مِّنَ الَّذِینَ أُوتُواْ الْکِتَابَ مِن قَبْلِکُمْ وَالْکُفَّارَ أَوْلِیَاء وَاتَّقُواْ اللّهَ إِن کُنتُم مُّؤْمِنِینَ»
وظیفه 48)پرهیزازدوستی بامنافقان ودشمنان وکسانی که دین ومقدسات مذهبی رامورد توهین واستهزاءقرارمی دهند.

37) المائدة،آیه 87«یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ لاَ تُحَرِّمُواْ طَیِّبَاتِ مَا أَحَلَّ اللّهُ لَکُمْ وَلاَ تَعْتَدُواْ إِنَّ اللّهَ لاَ یُحِبُّ الْمُعْتَدِینَ»
وظیفه 49)پرهیزاز تغییرودست بردن دراحکام الهی وحرام دانستن حلال هاواهل بدعت بودن واستفاده وبهره برداری ازمواهب الهی وچیزهای پاکیزه وطیبات ونیز پرهیز ازتعدی از حد ومرزها

 38) المائدة،آیه 90«یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ إِنَّمَا الْخَمْرُ وَالْمَیْسِرُ وَالأَنصَابُ وَالأَزْلاَمُ رِجْسٌ مِّنْ عَمَلِ الشَّیْطَانِ فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ»
وظیفه 50)اجتناب ازرجس وپلیدی واعمال شیطانی  مانندشراب خواری وقماربازی  

 39)المائدة، آیه 94«یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ لَیَبْلُوَنَّکُمُ اللّهُ بِشَیْءٍ مِّنَ الصَّیْدِ تَنَالُهُ أَیْدِیکُمْ وَرِمَاحُکُمْ لِیَعْلَمَ اللّهُ مَن یَخَافُهُ بِالْغَیْبِ فَمَنِ اعْتَدَى بَعْدَ ذَلِکَ فَلَهُ عَذَابٌ أَلِیمٌ»
وظیفه 51)آماده برای خوب درآمدن ازعهده امتحانات الهی
 40) المائدة ، آیه 95«یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ لاَ تَقْتُلُواْ الصَّیْدَ وَأَنتُمْ حُرُمٌ وَمَن قَتَلَهُ مِنکُم مُّتَعَمِّدًا فَجَزَاء مِّثْلُ مَا قَتَلَ مِنَ النَّعَمِ یَحْکُمُ بِهِ ذَوَا عَدْلٍ مِّنکُمْ هَدْیًا بَالِغَ الْکَعْبَةِ أَوْ کَفَّارَةٌ طَعَامُ مَسَاکِینَ أَو عَدْلُ ذَلِکَ صِیَامًا لِّیَذُوقَ وَبَالَ أَمْرِهِ عَفَا اللّهُ عَمَّا سَلَف وَمَنْ عَادَ فَیَنتَقِمُ اللّهُ مِنْهُ وَاللّهُ عَزِیزٌ ذُو انْتِقَامٍ»
وظیفه 52)مقید به دستورات خاص درحالات خاص(مانند حفظ امنیت حتی برای حیوانات)
 
 41) المائدة ،آیه 101«یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ لاَ تَسْأَلُواْ عَنْ أَشْیَاء إِن تُبْدَ لَکُمْ تَسُؤْکُمْ وَإِن تَسْأَلُواْ عَنْهَا حِینَ یُنَزَّلُ الْقُرْآنُ تُبْدَ لَکُمْ عَفَا اللّهُ عَنْهَا وَاللّهُ غَفُورٌ حَلِیمٌ»
وظیفه 53)سراغ دانش های مفید وسودمند می روند وازسوالهای نابجا ومضر که به زیان فردیااجتماع است، دوری می کنند.

 42) المائدة، آیه 105 «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ عَلَیْکُمْ أَنفُسَکُمْ لاَ یَضُرُّکُم مَّن ضَلَّ إِذَا اهْتَدَیْتُمْ إِلَى اللّهِ مَرْجِعُکُمْ جَمِیعًا فَیُنَبِّئُکُم بِمَا کُنتُمْ تَعْمَلُونَ»
وظیفه 54)درراه حق،ازتنهایی نمی هراسند،خودرامسئول اعمال خوددانسته ، به خودسازی وسپس جامعه سازی می اندیشند.

 43) المائدة، آیه 106«یِا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ شَهَادَةُ بَیْنِکُمْ إِذَا حَضَرَ أَحَدَکُمُ الْمَوْتُ حِینَ الْوَصِیَّةِ اثْنَانِ ذَوَا عَدْلٍ مِّنکُمْ أَوْ آخَرَانِ مِنْ غَیْرِکُمْ إِنْ أَنتُمْ ضَرَبْتُمْ فِی الأَرْضِ فَأَصَابَتْکُم مُّصِیبَةُ الْمَوْتِ تَحْبِسُونَهُمَا مِن بَعْدِ الصَّلاَةِ فَیُقْسِمَانِ بِاللّهِ إِنِ ارْتَبْتُمْ لاَ نَشْتَرِی بِهِ ثَمَنًا وَلَوْ کَانَ ذَا قُرْبَى وَلاَ نَکْتُمُ شَهَادَةَ اللّهِ إِنَّا إِذًا لَّمِنَ الآثِمِینَ»
وظیفه55)آینده نگری وتوجه به بعدازمرگ ودقت های لازم هنگام وصیت

44) الأنفال ، آیه 15«یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ إِذَا لَقِیتُمُ الَّذِینَ کَفَرُواْ زَحْفاً فَلاَ تُوَلُّوهُمُ الأَدْبَارَ»
اى کسانى که ایمان آورده‏اید! هنگامى که با انبوه کافران در میدان نبرد روبه‏رو شوید، به آنها پشت نکنید (و فرار ننمایید)!
وظیفه 56)مقاوم وپایداردربرابردشمن ،بخصوص درهنگام نبرد،ایستادگی نموده،پشت به دشمن نمی نمایند.

45) الأنفال، آیه 20«یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ أَطِیعُواْ اللّهَ وَرَسُولَهُ وَلاَ تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنتُمْ تَسْمَعُونَ»
اى کسانى که ایمان آورده‏اید! خدا و پیامبرش را اطاعت کنید؛ و سرپیچى ننمایید در حالى که (سخنان او را) مى‏شنوید!
وظیفه 57)ازعمل به وظایف دراطاعت خداورسول  کوتاهی نمی کنند
وظیفه 58) صداقت در اطاعت از رهبرى، وپای بندی به تعهّدات خود و بدون عمل ادّعاى ايمان نكردن  
  46) الأنفال ، آیه 24«یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ اسْتَجِیبُواْ لِلّهِ وَلِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاکُم لِمَا یُحْیِیکُمْ وَاعْلَمُواْ أَنَّ اللّهَ یَحُولُ بَیْنَ الْمَرْءِ وَقَلْبِهِ وَأَنَّهُ إِلَیْهِ تُحْشَرُونَ»
وظیفه:59)کسب حیات واقعی ازطریق اجابت كردن دعوت خدا و رسول

 47) الأنفال، آیه27« یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ لاَ تَخُونُواْ اللّهَ وَالرَّسُولَ وَتَخُونُواْ أَمَانَاتِکُمْ وَأَنتُمْ تَعْلَمُونَ»
وظیفه 60)ازهر خیانت دوری نموده ،پای بند به امانت وامانت داری هستند

 48)الأنفال،آیه 29«یِا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ إَن تَتَّقُواْ اللّهَ یَجْعَل لَّکُمْ فُرْقَاناً وَیُکَفِّرْ عَنکُمْ سَیِّئَاتِکُمْ وَیَغْفِرْ لَکُمْ وَاللّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِیمِ»
وظیفه 61)برای کسب ودریافت قوّه‌ى تشخيص حقّ ،به تقوا روآورده وبا تمايلات نفسانى به مقابله برمی خیزند

 49) الأنفال ،آیه 45«یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ إِذَا لَقِیتُمْ فِئَةً فَاثْبُتُواْ وَاذْکُرُواْ اللّهَ کَثِیرًا لَّعَلَّکُمْ تُفْلَحُونَ»
وظیفه 62)درمواجهه بادشمن ثابت قدمندوثبات قدم و پايدارى را ازخداوند طلب می نمایند.

 50) التوبة، آیه 23«یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ لاَ تَتَّخِذُواْ آبَاءکُمْ وَإِخْوَانَکُمْ أَوْلِیَاء إَنِ اسْتَحَبُّواْ الْکُفْرَ عَلَى الإِیمَانِ وَمَن یَتَوَلَّهُم مِّنکُمْ فَأُوْلَئِکَ هُمُ الظَّالِمُونَ»
وظیفه 63) عواطف را برارزش‌هاى مكتبى غالب نمی کنندوروابط مكتبى را بر هر رابطه‌اى مقدّم می دارند.

 51 ) التوبة، آیه 28«یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ إِنَّمَا الْمُشْرِکُونَ نَجَسٌ فَلاَ یَقْرَبُواْ الْمَسْجِدَ الْحَرَامَ بَعْدَ عَامِهِمْ هَذَا وَإِنْ خِفْتُمْ عَیْلَةً فَسَوْفَ یُغْنِیکُمُ اللّهُ مِن فَضْلِهِ إِن شَاء إِنَّ اللّهَ عَلِیمٌ حَکِیمٌ»
وظیفه 64) نسبت به شرک و مشرك، اظهارتنفّرنموده، شرك را پليدى می دانند .

52 ) التوبة ،آیه 34«یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ إِنَّ کَثِیرًا مِّنَ الأَحْبَارِ وَالرُّهْبَانِ لَیَأْکُلُونَ أَمْوَالَ النَّاسِ بِالْبَاطِلِ وَیَصُدُّونَ عَن سَبِیلِ اللّهِ وَالَّذِینَ یَکْنِزُونَ الذَّهَبَ وَالْفِضَّةَ وَلاَ یُنفِقُونَهَا فِی سَبِیلِ اللّهِ فَبَشِّرْهُم بِعَذَابٍ أَلِیمٍ»
وظیفه 65)تحت تاثیر عناوین قرارنگرفته ،دشمنان را درهرموقعیت وعنوانی می شناسند.

53) التوبة ، آیه 38«یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ مَا لَکُمْ إِذَا قِیلَ لَکُمُ انفِرُواْ فِی سَبِیلِ اللّهِ اثَّاقَلْتُمْ إِلَى الأَرْضِ أَرَضِیتُم بِالْحَیَاةِ الدُّنْیَا مِنَ الآخِرَةِ فَمَا مَتَاعُ الْحَیَاةِ الدُّنْیَا فِی الآخِرَةِ إِلاَّ قَلِیلٌ»                                              
وظیفه66) دلبستگى به دنيا وماديّات را مانع جداشدنشان از زمين وخاك و رسيدن به‌ كمال وافلاك می دانند وباتوجه به ارزش و جايگاه انسانی خود دنيا را ناچيز وبی ارزش می شمارند
 54 ) التوبة ، آیه 119 «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ اتَّقُواْ اللّهَ وَکُونُواْ مَعَ الصَّادِقِینَ»
وظیفه 67) دوستى، همنشينى و همراهى با راستگويان، راشیوه زندگی خود قرارمی دهند.

 55) التوبة ، آیه 123«یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ قَاتِلُواْ الَّذِینَ یَلُونَکُم مِّنَ الْکُفَّارِ وَلْیَجِدُواْ فِیکُمْ غِلْظَةً وَاعْلَمُواْ أَنَّ اللّهَ مَعَ الْمُتَّقِینَ»
وظیفه 68) ايمانشان عمل و مبارزه راهمراهی می کند وشجاعت درونییشان صلابت بيرونى را

56 ) الحج ، آیه 77«یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا ارْکَعُوا وَاسْجُدُوا وَاعْبُدُوا رَبَّکُمْ وَافْعَلُوا الْخَیْرَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ»
وظیفه 69) براى نیل به سعادت دو برنامه  راپیگیری می کنند:الف: برنامه‌هاى ثابت مانند ركوع وسجود و عبادت‌هاى ديگر. ب: برنامه‌هاى متغيّر و تابع زمان ومكان كه در هر زمان كار خير مصداق خاصّى دارد. آمَنُوا ارْكَعُوا ... وَ افْعَلُوا الْخَيْرَ

 57 ) النور ، آیه 21«یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّیْطَانِ وَمَن یَتَّبِعْ خُطُوَاتِ الشَّیْطَانِ فَإِنَّهُ یَأْمُرُ بِالْفَحْشَاءِ وَالْمُنکَرِ وَلَوْلَا فَضْلُ اللَّهِ عَلَیْکُمْ وَرَحْمَتُهُ مَا زَکَا مِنکُم مِّنْ أَحَدٍ أَبَدًا وَلَکِنَّ اللَّهَ یُزَکِّی مَن یَشَاءُ وَاللَّهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ»    
وظیفه70) به ايمان خود مغرور نشده، توجّه به هشدارهاى پى در پى داشته ومراقب گامهای شیطان می باشد.

 58 ) النور ، آیه 27 «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تَدْخُلُوا بُیُوتًا غَیْرَ بُیُوتِکُمْ حَتَّى تَسْتَأْنِسُوا وَتُسَلِّمُوا عَلَى أَهْلِهَا ذَلِکُمْ خَیْرٌ لَّکُمْ لَعَلَّکُمْ تَذَکَّرُونَ»
وظیفه 71) در امور زندگى از وحى الهى دستور گرفته،به امنيّت و آزادى دیگران پای بندوازورود سرزده به حريم ديگران اجتناب می نمایدوبادیگران بامحبت برخورد می نمایدواز هر كارى كه موجب شكستن حريم حيا وحجاب مى‌شود، دورى می نماید.

 59)النور،آیه 58«یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لِیَسْتَأْذِنکُمُ الَّذِینَ مَلَکَتْ أَیْمَانُکُمْ وَالَّذِینَ لَمْ یَبْلُغُوا الْحُلُمَ مِنکُمْ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ مِن قَبْلِ صَلَاةِ الْفَجْرِ وَحِینَ تَضَعُونَ ثِیَابَکُم مِّنَ الظَّهِیرَةِ وَمِن بَعْدِ صَلَاةِ الْعِشَاءِ ثَلَاثُ عَوْرَاتٍ لَّکُمْ لَیْسَ عَلَیْکُمْ وَلَا عَلَیْهِمْ جُنَاحٌ بَعْدَهُنَّ طَوَّافُونَ عَلَیْکُم بَعْضُکُمْ عَلَى بَعْضٍ کَذَلِکَ یُبَیِّنُ اللَّهُ لَکُمُ الْآیَاتِ وَاللَّهُ عَلِیمٌ حَکِیمٌ»
وظیفه72)اختصاص دادن اوقاتی در طول شبانه روز به همسر   
وظیفه73)فراهم کردن زمینه آموزش پاکدامنی برای کودکان درمحیط خانه
وظیفه74)توجه به تربیت فرزندان قبل ازسن بلوغ

60) الأحزاب ، آیه 9 ««یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اذْکُرُوا نِعْمَةَ اللَّهِ عَلَیْکُمْ إِذْ جَاءَتْکُمْ جُنُودٌ فَأَرْسَلْنَا عَلَیْهِمْ رِیحًا وَجُنُودًا لَّمْ تَرَوْهَا وَکَانَ اللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِیرًا»
وظیفه 75) حفظ  روحيّه‌ى جهادگری با يادمستمر امدادهاى الهى
وظیفه 76)دریافت امدادهاى الهى ازطریق ايمان و تلاش
وظیفه 77)پیروزی ها راازآن خداونددانستن

61) الأحزاب ، آیه 41«یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اذْکُرُوا اللَّهَ ذِکْرًا کَثِیرًا»
وظیفه 78) بطورمستمر ودائم به یاد خدابودن
وظیفه 79)در هر فكر، كار و حركتى رضايت خداوند را در نظر داشتن
 
62) الأحزاب ، آیه 49«یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِذَا نَکَحْتُمُ الْمُؤْمِنَاتِ ثُمَّ طَلَّقْتُمُوهُنَّ مِن قَبْلِ أَن تَمَسُّوهُنَّ فَمَا لَکُمْ عَلَیْهِنَّ مِنْ عِدَّةٍ تَعْتَدُّونَهَا فَمَتِّعُوهُنَّ وَسَرِّحُوهُنَّ سَرَاحًا جَمِیلًا»
وظیفه80)درمسائل خانوادگی پای بند به ضوابط شرعی ودستورات الهی هستند.

 63 ) الأحزاب ، آیه 53«یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تَدْخُلُوا بُیُوتَ النَّبِیِّ إِلَّا أَن یُؤْذَنَ لَکُمْ إِلَى طَعَامٍ غَیْرَ نَاظِرِینَ إِنَاهُ وَلَکِنْ إِذَا دُعِیتُمْ فَادْخُلُوا فَإِذَا طَعِمْتُمْ فَانتَشِرُوا وَلَا مُسْتَأْنِسِینَ لِحَدِیثٍ إِنَّ ذَلِکُمْ کَانَ یُؤْذِی النَّبِیَّ فَیَسْتَحْیِی مِنکُمْ وَاللَّهُ لَا یَسْتَحْیِی مِنَ الْحَقِّ ...»
وظیفه 81) اجازه گرفتن براى ورود به خانه‌ى ديگران
وظیفه82)مراعات کننده آداب معاشرت درامر میهمانی ؛ بدون دعوت به میهمانی نرفتن،بعد از خوردن غذا خانه را ترك نمودن و منزل ميزبان را محلّ گفت وشنود قرارندادن.

64 ) الأحزاب ، آیه 56«إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِکَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَى النَّبِیِّ یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَیْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِیمًا»
وظیفه 83)صلوات مدام ومستمربرپیامبر واهلبیتش راوظیفه حود می دانند

 65) الأحزاب،آیه 69«یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تَکُونُوا کَالَّذِینَ آذَوْا مُوسَى فَبَرَّأَهُ اللَّهُ مِمَّا قَالُوا وَکَانَ عِندَ اللَّهِ وَجِیهًا»  
وظیفه84)ازآزاروتهمت وافترابستن به دیگران بویژه رهبران دینی پرهیزواجتناب می نمایند

 66 ) الأحزاب ، آیه 70«یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَقُولُوا قَوْلًا سَدِیدًا»
وظیفه 85)باتقوایند وازبیان کلام وسخنى كه در آن سستى و لغو و دروغ و نفاق باشد حذرمی کنند.

 67) محمد، آیه 7«یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِن تَنصُرُوا اللَّهَ یَنصُرْکُمْ وَیُثَبِّتْ أَقْدَامَکُمْ»
وظیفه 86)دین خدارایاری می کنند ودر جهت نشر و گسترش دين الهى اهتمام می ورزند.

68) محمد ،آیه 33«یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ وَلَا تُبْطِلُوا أَعْمَالَکُمْ»
وظیفه87) با انجام پلشتیها و زشتیها اعمالشان راباطل نمی کنند.

 69) الحجرات، آیه 1«یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تُقَدِّمُوا بَیْنَ یَدَیِ اللَّهِ وَرَسُولِهِ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ سَمِیعٌ عَلِیمٌ»
وظیفه88) در هيچ كارى  بر حكم خدا و پيامبر او پيشى نمی گیرند.

 70) الحجرات ، آیه 2 «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تَرْفَعُوا أَصْوَاتَکُمْ فَوْقَ صَوْتِ النَّبِیِّ وَلَا تَجْهَرُوا لَهُ بِالْقَوْلِ کَجَهْرِ بَعْضِکُمْ لِبَعْضٍ أَن تَحْبَطَ أَعْمَالُکُمْ وَأَنتُمْ لَا تَشْعُرُونَ»
 وظیفه89)احترام به بزرگترها رادرراس کارهایشان قرارداده اند.

 71)الحجرات، آیه 6 «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِن جَاءَکُمْ فَاسِقٌ بِنَبَأٍ فَتَبَیَّنُوا أَن تُصِیبُوا قَوْمًا بِجَهَالَةٍ فَتُصْبِحُوا عَلَى مَا فَعَلْتُمْ نَادِمِینَ»
وظیفه 90) اهل تحقيق و بررسى هستند، نه افرادى زودباور و سطحى‌نگر

72 ) الحجرات ، آیه 11«یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا یَسْخَرْ قَومٌ مِّن قَوْمٍ عَسَى أَن یَکُونُوا خَیْرًا مِّنْهُمْ وَلَا نِسَاءٌ مِّن نِّسَاءٍ عَسَى أَن یَکُنَّ خَیْرًا مِّنْهُنَّ وَلَا تَلْمِزُوا أَنفُسَکُمْ وَلَا تَنَابَزُوا بِالْأَلْقَابِ بِئْسَ الاِسْمُ الْفُسُوقُ بَعْدَ الْإِیمَانِ وَمَن لَّمْ یَتُبْ فَأُوْلَئِکَ هُمُ الظَّالِمُونَ»
وظیفه 91)دوری وپرهیزازعواملی که اخوت وبرادری راخدشه دارمی کند،ازجمله مسخره كردن، تحقير نمودن و نام بدبردیگران گذاردن  .

73 ) الحجرات ، آیه 12«یَا أَیُّهَا الَّذِین آمَنُوا اجْتَنِبُوا کَثِیرًا مِّنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ وَلَا تَجَسَّسُوا وَلَا یَغْتَب بَّعْضُکُم بَعْضًا أَیُحِبُّ أَحَدُکُمْ أَن یَأْکُلَ لَحْمَ أَخِیهِ مَیْتًا فَکَرِهْتُمُوهُ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ تَوَّابٌ رَّحِیمٌ»
وظیفه92) اجتناب  ازعواملى که كه صلح و صفا و اخوّت ميان مؤمنان را به هم مى‌زند، عواملی مانند: سوءظن، تجسّس و غيبت.

74 ) الحدید ، آیه 28«یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَآمِنُوا بِرَسُولِهِ یُؤْتِکُمْ کِفْلَیْنِ مِن رَّحْمَتِهِ وَیَجْعَل لَّکُمْ نُورًا تَمْشُونَ بِهِ وَیَغْفِرْ لَکُمْ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَّحِیمٌ»
 وظیفه 93) همواره درصدد عمیق ترنمودن ايمان خود هستند.
وظیفه 94) گرچه معصوم از گناه نيستند، ولى همیشه با سپر تقوا به ميدان مى‌آیند

75) المجادلة ، آیه 9 «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِذَا تَنَاجَیْتُمْ فَلَا تَتَنَاجَوْا بِالْإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ وَمَعْصِیَتِ الرَّسُولِ وَتَنَاجَوْا بِالْبِرِّ وَالتَّقْوَى وَاتَّقُوا اللَّهَ الَّذِی إِلَیْهِ تُحْشَرُونَ»
وظیفه 95)نجواهایشان جهت داراست ،به گناه ، ستم و نافرمانىِ نجوا نمی كنند،بلکه به اموری مانند كار نيك و تقوا نجوا دارند.

 76) المجادلة  ، آیه 11«یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِذَا قِیلَ لَکُمْ تَفَسَّحُوا فِی الْمَجَالِسِ فَافْسَحُوا یَفْسَحِ اللَّهُ لَکُمْ وَإِذَا قِیلَ انشُزُوا فَانشُزُوا یَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنکُمْ وَالَّذِینَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجَاتٍ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِیرٌ»
وظیفه 96)به لوازم ایمان همچون جا دادن و احترام به تازه واردان پای بند هستند.
وظیفه 97)به رعايت آداب اجتماعى، حتّى در نشست و برخاست ها مقید هستند.

 77 ) المجادلة ، آیه 12«یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِذَا نَاجَیْتُمُ الرَّسُولَ فَقَدِّمُوا بَیْنَ یَدَیْ نَجْوَاکُمْ صَدَقَةً ذَلِکَ خَیْرٌ لَّکُمْ وَأَطْهَرُ فَإِن لَّمْ تَجِدُوا فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِیمٌ»
وظیفه 98) در انتخاب بین دنیاومتعلقات آن و رهبری، منتخبشان رهبری است.

 78)  الحشر ، آیه 18««یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَلْتَنظُرْ نَفْسٌ مَّا قَدَّمَتْ لِغَدٍ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ خَبِیرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ»
وظیفه99)باعاقبت اندیشی وآینده نگری ،محاسبه نفس نموده،به ذخیره نمودن اعمال صالحه مبادرت می نمایند.

 79)الممتحنة،آیه 1«یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا عَدُوِّی وَعَدُوَّکُمْ أَوْلِیَاء تُلْقُونَ إِلَیْهِم بِالْمَوَدَّةِ وَقَدْ کَفَرُوا بِمَا جَاءکُم مِّنَ الْحَقِّ یُخْرِجُونَ الرَّسُولَ وَإِیَّاکُمْ أَن تُؤْمِنُوا بِاللَّهِ رَبِّکُمْ إِن کُنتُمْ خَرَجْتُمْ جِهَادًا فِی سَبِیلِی وَابْتِغَاء مَرْضَاتِی تُسِرُّونَ إِلَیْهِم بِالْمَوَدَّةِ وَأَنَا أَعْلَمُ بِمَا أَخْفَیْتُمْ وَمَا أَعْلَنتُمْ وَمَن یَفْعَلْهُ مِنکُمْ فَقَدْ ضَلَّ سَوَاء السَّبِیلِ»
وظیفه 100)اهل برائتند ،هرگزبادشمنان خدارابطه دوستانه وصمیمانه برقرارننموده، اظهارمودت به کفاروتوطئه گران راذلت می شمارند.

 80 ) الممتحنة ، آیه 10 «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِذَا جَاءکُمُ الْمُؤْمِنَاتُ مُهَاجِرَاتٍ فَامْتَحِنُوهُنَّ اللَّهُ أَعْلَمُ بِإِیمَانِهِنَّ فَإِنْ عَلِمْتُمُوهُنَّ مُؤْمِنَاتٍ فَلَا تَرْجِعُوهُنَّ إِلَى الْکُفَّارِ لَا هُنَّ حِلٌّ لَّهُمْ وَلَا هُمْ یَحِلُّونَ لَهُنَّ وَآتُوهُم مَّا أَنفَقُوا وَلَا جُنَاحَ عَلَیْکُمْ أَن تَنکِحُوهُنَّ إِذَا آتَیْتُمُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ ...»
وظیفه 101)درمسائل خانوادگی به  مقررات شرعی پای بند بوده،به نقش ایمان درآن معتقدومقید هستند.

 81 ) الممتحنة ، آیه 13 «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تَتَوَلَّوْا قَوْمًا غَضِبَ اللَّهُ عَلَیْهِمْ قَدْ یَئِسُوا مِنَ الْآخِرَةِ کَمَا یَئِسَ الْکُفَّارُ مِنْ أَصْحَابِ الْقُبُورِ»
وظیفه 102)اهل تولی وتبری هستند،نسبت به دشمنان اظهاربرائت نموده، دوستی وسرپرستی کفاررانمی پذیرند.

 82 ) الصف ، آیه 2 «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آَمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ»
وظیفه 103)ایمانشان همراه باعمل وصداقت است وازگفتاربدون عمل پرهیزاجتناب می کنند.

 84) الصف ، 10«یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آَمَنُوا هَلْ أَدُلُّکُمْ عَلَى تِجَارَةٍ تُنجِیکُم مِّنْ عَذَابٍ أَلِیمٍ»
وظیفه104)تنهادنبال تجارت مادی نیستند،بلکه دنبال تجارتی هستندکه سودش ثابت وپایداراست ونجات ازقهرالهی رابه دنبال دارد.

 85 ) الصف ، آیه 14«یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آَمَنُوا کُونوا أَنصَارَ اللَّهِ کَمَا قَالَ عِیسَى ابْنُ مَرْیَمَ لِلْحَوَارِیِّینَ مَنْ أَنصَارِی إِلَى اللَّهِ قَالَ الْحَوَارِیُّونَ نَحْنُ أَنصَارُ اللَّهِ فَآَمَنَت طَّائِفَةٌ مِّن بَنِی إِسْرَائِیلَ وَکَفَرَت طَّائِفَةٌ فَأَیَّدْنَا الَّذِینَ آَمَنُوا عَلَى عَدُوِّهِمْ فَأَصْبَحُوا ظَاهِرِینَ»
وظیفه105)دریاری ونصرت الهی کوتاهی نمی کنند ،اولیای الهی رایاری می نمایند ودراین راه ازهیچ ایثاروگذشتی دریغ نمی نمایند لذا حواریون اهلبیتند.

85 ) الجمعة ، آیه 9«یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِذَا نُودِی لِلصَّلَاةِ مِن یَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلَى ذِکْرِ اللَّهِ وَذَرُوا الْبَیْعَ ذَلِکُمْ خَیْرٌ لَّکُمْ إِن کُنتُمْ تَعْلَمُونَ»
وظیفه 106)برای نمازجمعه اهمیت فوق العاده ای قائلند ،خودحضوریافته ودیگران رانیز به آن دعوت وتشویق به حضور می نمایند وسعی دررفع موانع برای حضور می نمایند.

86 ) المنافقون ، آیه 9«یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تُلْهِکُمْ أَمْوَالُکُمْ وَلَا أَوْلَادُکُمْ عَن ذِکْرِ اللَّهِ وَمَن یَفْعَلْ ذَلِکَ فَأُوْلَئِکَ هُمُ الْخَاسِرُونَ»
وظیفه 107)باشناخت عوامل بازدارنده ازیادخدامانند اولاد واموال،ازخودودیگران غفلت زدایی نموده،همواره به یادخداوندهستند.

 87 ) التغابن ، آیه 14«یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِنَّ مِنْ أَزْوَاجِکُمْ وَأَوْلَادِکُمْ عَدُوًّا لَّکُمْ فَاحْذَرُوهُمْ وَإِن تَعْفُوا وَتَصْفَحُوا وَتَغْفِرُوا فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِیمٌ»
وظیفه 108)دربرابرخواسته های عاطفی وبناحق متعلقان ولوموجب دشمنی آنها شود،مقاومت می نمایندوالبتهدرجای خوداهل عفو وگذشتند.

88 ) التحریم ، آیه 6«یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا قُوا أَنفُسَکُمْ وَأَهْلِیکُمْ نَارًا وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ عَلَیْهَا مَلَائِکَةٌ غِلَاظٌ شِدَادٌ لَا یَعْصُونَ اللَّهَ مَا أَمَرَهُمْ وَیَفْعَلُونَ مَا یُؤْمَرُونَ»
وظیفه 109)نسبت به اصلاح خود،بستگان وجامعه احساس مسئولیت نموده،بویژه درمورد خانواده بی تفاوت نیستند.

89) التحریم ، آیه 8 «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا تُوبُوا إِلَى اللَّهِ تَوْبَةً نَّصُوحًا عَسَى رَبُّکُمْ أَن یُکَفِّرَ عَنکُمْ سَیِّئَاتِکُمْ وَیُدْخِلَکُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِی مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ یَوْمَ لَا یُخْزِی اللَّهُ النَّبِیَّ وَالَّذِینَ آمَنُوا مَعَهُ نُورُهُمْ یَسْعَى بَیْنَ أَیْدِیهِمْ وَبِأَیْمَانِهِمْ یَقُولُونَ رَبَّنَا أَتْمِمْ لَنَا نُورَنَا وَاغْفِرْ لَنَا إِنَّکَ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ»
وظیفه 110)اهل استغفار هستند ودرپیشگاه خداوند توبه خالصانه وصادقانه دارند نه لقلقه زبانی